کد خبر: 201208
۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۰۱
پاسخ ایران به اتهامات بی اساس سران ناتو

سفارت ایران در بروکسل در بیانیه‌ای ضمن مردود خواندن اتهامات بی‌اساس سران ناتو در لیتوانی، اعلام کرد: اعمال فشار حداکثری علیه ایران توسط بسیاری از اعضای ناتو که مصیبت‌های زیادی را برای مردم ایران به وجود آورده، به منزله جنایت علیه بشریت بوده و بایستی متوقف شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا)در پی برگزاری نشست سران ناتو در ویلنیوس لیتوانی در ۲۰ تیر ۱۴۰۲ و طرح اتهامات بی اساس در اعلامیه سران این سازمان علیه جمهوری اسلامی ایران، سفارت ایران در بلژیک در بیانیه‌ای این اتهامات بی اساس را قاطعانه رد کرد.

در بیانیه ناتو ادعاهای بی اساس درباره کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین مطرح شده است. نشست سران ناتو ۱۰ تا ۱۲ ژولای در ویلنیوس پایتخت لیتوانی برگزار برگزار شد. موضوع عضویت سوئد در ناتو و همچنین جنگ اوکراین از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این نشست بود. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز در این نشست شرکت کرده بود.

در بیانیه ۳۱ عضو ناتو آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم که حمایت نظامی خود را از روسیه، به‌ ویژه با انتقال پهپاد متوقف کند.»

در همین ارتباط در بیانیه سفارت ایران در بلژیک آمده است: ادعاهای مربوط به دخالت ایران در بحران اوکراین ادعاهایی بی پایه و در جهت کسب منافع کوتاه مدت است. ایران نقش بیطرفانه خود را در منازعه اوکراین حفظ کرده و به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای قانونمدار و تأثیرگذار بر اهمیت پایبندی کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و اصول مربوطه حقوق بین‌الملل از جمله احترام به استقلال، حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی همه کشورها، تأکید می‌ورزد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از اتهامات مطرح شده درباره جنگ اوکراین و از جمله ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ را قویا رد کرده بودند. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ اوکراین دو طرف را به پرهیز از جنگ دعوت کرده و بر راه‌حل سیاسی در این خصوص تأکید کرده است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز روز چهارشنبه ۱۴ تیر ماه در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در باکو بار دیگر بر لزوم خاتمه جنگ اوکراین و حل سیاسی آن تأکید کرد. (اینجا بخوانید)

امیرعبداللهیان چهارم تیر ماه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای دانمارکی بار دیگر مخالفت ایران با جنگ در اوکراین را اعلام کرد و گفت: برای حل این بحران راهکار سیاسی پیشنهاد داده‌ایم و معتقدیم تسلیح هر یک از طرفین به تشدید تنش و کاهش ثبات در منطقه منجر می‌شود.

بیانیه سفارت ایران در بروکسل می‌افزاید: علی‌رغم پایبندی ایران به رعایت مقررات حقوق بین‌الملل کشور ما به واسطه اقدامات چند عضو ناتو در حمایت فعالانه از آشوب در کشور از طریق پناه دادن و کمک به عناصر و سازمان‌های تروریستی خرابکار در داخل کشور آسیب دیده است.

چندی پیش نیز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفته بود: همواره اعلام کردیم جزیی از جنگ نیستیم. برخلاف اروپا که به صورت جدی هم بخشی از جنگ است و هم به صورت مستمر سلاح‌های سنگین و پیشرفته به اوکراین صادر می‌کند، طرف‌های اروپایی نمی‌توانند در ارتباط با اوکراین طرف مدعی و مطالبه‌گر در مقابل ایران قرار بگیرند. چنین ادعاهایی را رد کرده و مجددا و قاطعانه رد می‌کنیم.

سفارت ایران در بلژیک در این بیانیه با یادآوری این نکته که جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تمامی انواع و اشکال تروریسم بین‌المللی نقش پیشگام را دارد و هزینه قابل توجهی در این رویارویی مداوم پرداخت کرده است، خاطرنشان کرده است: ایران همچنین نقش سازنده‌ای در کمک به دولت‌های منطقه‌ای در مقابله با نیروهای بی ثبات کننده که عمدتا از خارج از منطقه حمایت می‌شوند، ایفاء کرده است.

اعمال فشار حداکثری علیه ایران توسط اعضای ناتو به منزله جنایت علیه بشریت است و باید متوقف شود

در این بیانیه درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران نیز عنوان شده است: جمهوری اسلامی ایران همچنان بر عزم قاطع خود در رعایت تعهدات خویش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استوار است. با این حال برخی از کشورهای عضو ناتو که همچنین در زمره طرف‌های برجام هستند، به طور مداوم تعهدات خود در چارچوب این توافق و قطعنامه مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد (قطعنامه ۲۲۳۱) را نقض کرده‌اند. اتهامات مطرح شده درباره پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای باید با توجه به واقعیت عدم اجرای برجام توسط این کشورهای عضو ناتو مورد توجه قرار گیرد.

این بیانیه می‌افزاید: خروج ایالات متحده از این توافق در سال ۲۰۱۸ به عنوان یک نمونه برجسته از موارد نقض تعهدات قابل ذکر است. اعمال فشار حداکثری علیه ایران توسط بسیاری از اعضای ناتو که مصائب زیادی را برای مردم ایران به وجود آورده، به منزله جنایت علیه بشریت بوده و بایستی متوقف شود.

به گزارش فارس، در بیانیه پایانی اجلاس سران ناتو از ایران خواسته شد تا «تعهدات قانونی خود بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تعهدات سیاسی خود در ارتباط با عدم اشاعه هسته‌ای را بدون تاخیر انجام دهد».

در پایان بیانیه سفارت ایران در بروکسل آمده است: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای عضو ناتو می‌خواهد که از طرح اتهامات بی پایه علیه ایران دست کشیده و به تعهدات خود در چارچوب منشور ملل متحد پایبند باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha