ایران پنجمین کشور سازنده دستگاه همودیالیز در جهان

بخش ۳۰ تختخوابی دیالیز با بکارگیری دستگاه دیالیز ایرانی در بیمارستان توحید سنندج افتتاح شد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)فریدون عبدالملکی در آئین افتتاح بخش دیالیز خیرساز مرکز آموزشی و درمانی توحید ضمن تبریک هفته دولت و قدردانی از کلیه دست اندرکاران اجرا و به نتیجه رسیدن این پروژه، گفت: بیماران دیالیزی گروهی هستند که به مراقبت‌های زیادی برای کنترل بیماری نیاز دارند.

وی افزود: تمام تلاش ما ارائه خدمات پیشگیرانه است اما با وجود تمام این اقدامات، متأسفانه افرادی نیاز به دیالیز پیدا می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه، بیماران دیالیزی هفته‌ای دو تا سه بار و هر بار حداقل چهار ساعت به انجام دیالیز نیاز دارند، تصریح کرد: در کشور ما میانگین سرانه، یک دستگاه به ازای ۴.۲ بیمار است اما در بیمارستان توحید با افتتاح این بخش ۳۰ تختخوابی با بکارگیری و استفاده از دستگاه‌های دیالیز ایرانی میانگین سرانه به ۳.۷ می‌رسد که این بخش در سه شیفت کاری به ۲۲۰ بیمار دیالیزی خدمات ارائه می‌دهد.

همچنین اخوت مدیر واحد تحقیق و توسعه یکی از شرکتهای دانش بنیان و تولید کننده این دستگاه‌های دیالیز ضمن اشاره به اختلاف قیمت ۵۰ درصدی دستگاه‌های دیالیز بکارگرفته شده با مشابه نمونه خارجی افزود: دستگاه همودیالیزی که در این بخش به کار گرفته شده یک دستگاه بین رشته‌ای است که علاوه بر علوم فنی مهندسی که در تولید این دستگاه لازم است، در بحث دیگر نیز باید علوم پزشکی در کنار این موضوع قرار گیرد که نهایتاً منجر به طراحی، تولید و نصب این دستگاه شود.

اخوت افزود: تاکنون بیش از ۲ هزار دستگاه دیالیز تولید کرده ایم که بیش از ۱۵۰۰ دستگاه از آن در بیش از ۳۰۰ مرکز دیالیز دولتی و خصوصی نصب و راه اندازی شده است.

وی اظهار داشت: این دستگاه‌های دیالیز از سال ۹۵ تولید شده است و ضمن کسب مجوزهای استاندارد داخلی استاندارد اروپا CE را نیز اخذ کرده است.

وی با بیان اینکه این دستگاه پیچیده‌ترین و سخت‌ترین دستگاه خصوصاً در بخش مزمن است. گفت: با توجه به اینکه دستگاه بین رشته‌ای است باید علوم مختلف از جمله مکانیکی و پزشکی در کنار هم قرار گیرند تا این دستگاه بتواند عملکرد مطلوب داشته باشد.

وی گفت: ایران پنجمین کشور سازنده دستگاه همودیالیز در جهان بوده و در آسیا رتبه دو را به خود اختصاص داده است.

این متخصص در پایان اظهار داشت: ما تا کنون به بیش از ۴ کشور از جمله اندونزی، عراق، سوریه و افغانستان صادرات داشته ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha