کد خبر: 203395
۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۲۵
مشکل کمبود دارو کاهش یافته است

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در پی پیگیری‌های صورت گرفته، مشکل کمبود دارو کاهش یافته است، گفت: در زمینه شیر خشک مشکل انتقال ارز داشتیم که بخشی از مشکل حل شده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)به مناسبت هفته دولت طی نشستی با خبرنگاران به تشریح دستاوردهای این بخش از وزارت بهداشت پرداخت و گفت: شرایط ما در حوزه دارو فعلا پایدار است. سال گذشته شرایط بدی از نظر تأمین سرم‌های تزریقی، داروی اعصاب، تأمین فاکتورهای خونی، آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و واکسن آنفولانزا داشتیم و مشکلاتی در حوزه تأمین نقدینگی و حواله ارز رخ داد و موجب شد تابستان و پاییز تلخی برای دارو و تجهیزات داشته باشیم که به ما هشدار داد برای امسال به دستگاه‌ها هشدار دهیم که اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

وی افزود: در تأمین دارو و تجهیزات بسیاری از دستگاه از جمله گمرک، بانک‌ها، استانداری و ... نقش دارند. همچنین بودجه دارویی کامل پرداخت نشد که پیگیری کردیم و در ستاد اقتصادی دولت موضوع مطرح و در نهایت با استفاده از تجارب قبلی انبارها اصلاح شد.

محمدی با تأکید بر اینکه هدف ما حمایت از عمق تولید است، گفت: ارز اول به تأمین مواد اولیه اختصاص داده می‌شود. اگر احساس کنیم تولید کننده محصول نهایی مشکل دارد و نمی‌تواند محصول را تولید کند ارز به وارد کننده پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در مجموع پیگیری‌ها منجر به این شد که در خرداد سال جاری، ۱۲ هزار میلیارد به ما تخصیص دادند که به مراکز درمانی تزریق شد و عدد خوبی بود؛ اما دیگر پرداختی به ما نشده که البته قول دادند که پرداخت بعدی نیز صورت گیرد. امسال از ابتدای سال معافیت ارزش افزوده بر تولید دارو داشتیم. معافیت گمرکی از چهار درصد به یک درصد کاهش یافت.

محمدی اعلام کرد: اکنون با پیگیری صورت گرفته کمبود دارو نسبت به سال گذشته کاهش یافته و تا زمان رفع کمبودها تلاش ها ادامه پیدا می‌کند و باید بانک مرکزی ارز لازم را اختصاص دهد. در زمینه شیر خشک نیز مشکل انتقال ارز بود که بخشی از مشکل انتقال ارز حل شد، بخشی در حال رفع شدن است و بخشی انجام نشده اما اکنون مشکل نداریم.

وی تصریح کرد: البته ثبات در حوزه غذا و دارو به معنای در حالت ایده‌آل بودن نیست؛ اگر در یک حوزه تأمین ارز به صورت مداوم صورت نگیرد دچار مشکل خواهیم شد. ما تلاش داریم در صورتی که شرایط مساعد باشد به تدریج ارز ترجیحی شیر خشک و تجهیزات پزشکی را تا پایان سال حذف کنیم.

محمدی از رفع مشکل تأمین داروهای پیوندی خبر داد و گفت: درخواست کردیم واردات ادامه پیدا کند تا ذخیره داشته باشیم و اکنون مشکلی نداریم. کمبود فاکتور هشت نیز رفع و به حد لازم تولید شده است‌.

وی تصریح کرد: همواره با افزایش بی‌رویه داروخانه‌ها مخالف بودیم؛ چون حوزه سلامت رقابت‌پذیر نیست و این افزایش عوارض دارد. اکنون صدور پروانه داروخانه در حال انجام است و وقتی تعداد داروخانه‌ها بیشتر شود هر کدام که بخواهند ذخیره دارو داشته باشند انبارهای ما کمتر می‌شود. اکنون فشار می‌آورند که دارو را اینترنتی بفروشیم؛ این کار آسیب زیادی دارد چراکه افرادی که تخصص ندارند در این حوزه ورود می‌کنند.

محمدی اعلام کرد: ما ۱۳ هزار داروخانه داشتیم که با آئین‌نامه جدید به ۱۵ هزار داروخانه رسیده است. در خصوص انسولین، هم واردات ماده اولیه و تولید داخل داریم و هم واردات انسولین را داریم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد افزودن ویتامین A به آرد، گفت: باید تلاش کنیم فرهنگ استفاده از نان کامل را نهادینه کنیم. برنامه ما در چند استان ارائه آرد حاوی سبوس به نانوایی‌ها بود اما مردم به دلیل رنگ تیره این نان از آن استقبال نمی‌کنند که باید فرهنگ‌سازی کرد. باید تلاش کنیم اجزای آرد کامل از آن حذف نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha