یک تخلف آشکار در بازار دارویی کشور/ مکمل نخرید، دارو نمی فروشیم!

سبد فروشی دارو، یکی از تخلفات آشکار در بازار دارویی کشور است که متأسفانه روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)همیشه کمبود دارو را نمی‌توان ناشی از مشکلات تولید دانست و بعضاً، اتفاقاتی در زنجیره تولید تا توزیع رخ می‌دهد که باعث می‌شود، برخی اقلام دارویی در تعدادی از داروخانه‌ها یافت نشود و در عوض، داروخانه‌هایی هستند که همان دارو را به وفور دارند.

در بررسی بروز این مشکل در مسیر زنجیره تأمین دارو، به چالش سبد فروشی دارو برخورد می‌کنیم.

سبد فروشی دارو، واژه‌ای است که برخی شرکت‌های پخش دارو؛ آن را در بازار دارویی کشور جا انداخته اند و باعث شده اند تا زنجیره تأمین دارو دچار اختلال شود.

شهرام کلانتری خاندانی رئیس انجمن داروسازان ایران، با عنوان این مطلب که کمبود دارو استان به استان فرق می‌کند، گفت: متأسفانه شرکت‌های پخش از شرایط کمبود نقدینگی داروخانه‌ها سوءاستفاده می‌کنند و در توزیع دارو، تبعیض قائل می‌شوند.

وی از سبد فروشی برخی شرکت‌های پخش انتقاد کرد و افزود: برخی شرکت‌های پخش دارو، در سبد فروش خود، داروخانه را به خرید مکمل‌ها ملزم می‌کنند.

در همین حال، علیرضا سالم دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان مؤسس استان تهران، با انتقاد از شرکت‌های پخش دارو، گفت: دعوا سر سود دارو است و همین موضوع بر کمبود دارو اثرگذار است.

وی افزود: متأسفانه در توزیع دارو بین داروخانه‌ها، تبعیض وجود دارد و بعضاً می‌بینیم یک قلم داروی ساده در چند داروخانه نیست.

در همین حال، سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، در واکنش به سبد فروشی دارو توسط برخی شرکت‌های پخش دارو، گفت: این کار غیر قانونی است و لازم است که داروخانه‌ها موارد تخلف را به ما گزارش دهند.

وی افزود: هیچ یک از شرکت‌های پخش دارو حق سبد فروشی ندارند و قطعاً در صورت گزارش، برخوردهای لازم صورت می‌گیرد. این برخوردها نیز از تعلیق پروانه تا لغو پروانه و معرفی به تعزیرات را شامل می‌شود.

دارو به عنوان یک کالای استراتژیک، قابل رقابت با سایر کالاها و محصولات نیست و نمی‌توان دارو را در سبد سایر کالاها قرار داد. زیرا، بروز کمبود و بحران دارو، تبعات ناگواری به دنبال دارد و حتی مهم‌تر از نان شب است. از همین رو، نمی‌توان بر سر دارو، معامله کرد. اما، برخی شرکت‌های پخش، از شرایط موجود سوءاستفاده کرده و بعضاً شاهد سبد فروشی توسط این شرکت‌ها هستیم. به طوری که، داروخانه را ملزم می‌کنند که همراه خرید دارو، مکمل هم خریداری کند و اگر غیر از این باشد، از فروش دارو به آن داروخانه خودداری می‌کنند و به بهانه‌های مختلف، دارو در اختیار آن داروخانه قرار نمی‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha