صدور بیش از ۴۷۰ هزار جلد گذرنامه زیارتی اربعین

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا درباره آمار صدور گذرنامه‌های زیارتی اعلام کرد: تا امروز بیش از ۴۷۰ هزار جلد گذرنامه زیارتی صادر و به دست مردم رسیده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت (طبنا) سردار علی ذوالقدر رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا درباره اقدامات اداره گذرنامه جمهوری اسلامی ایران به منظور تسریع صدور گذرنامه زیارتی ویژه ایام ماه محرم و صفر برای زائران اربعین گفت: تولید و صدور گذرنامه زیارتی یکی از اقداماتی بود که در سال جاری با توافق و هماهنگی انجام شده با مقامات عراقی آن را تا کنون اجرایی کردیم و همانطور که از قبل به استحضار مردم و رسانه‌ها رسانده بودیم از ابتدای ماه محرم تا کنون به چاپ و تولید انبوه گذرنامه زیارتی اقدام شده است.

وی در ادامه افزود: از ابتدای ماه محرم تا کنون گذرنامه‌های زیارتی در اختیار زائران ایرانی قرار گرفته است و زائرین به کشور عراق مسافرت کردند. در این رابطه هم در مرزهای ایران و هم در مرزهای ورودی کشور عراق گذرنامه‌های زیارتی بررسی شده و تا کنون هیچ مشکلی برای مردم در زمینه مسافرت با این گذرنامه‌ها پیش نیامده و هواپیماها به راحتی از مرزها عبور کرده‌اند.

ذوالقدر درباره صدور گذرنامه‌های زیارتی بیان کرد: در روز اول ماه محرم که ما اقدام به تولید گذرنامه‌های زیارتی کردیم، میانگین میزان درخواست و تولید گذرنامه‌های زیارتی در روز بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ جلد بود که به مرور زمان افزایش پیدا کرد. اما از ۱۰ روز گذشته با حجم عظیمی از درخواست‌های زائران برای صدور گذرنامه زیارتی مواجه بوده و متوجه شدیم که بخش زیادی از مردم از طرح گذرنامه‌های زیارتی استقبال کردند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا درباره میزان افزایش نیرو و تجهیزات در اداره گذرنامه به منظور ارائه خدمات سریع و با کیفیت به زائران اربعین بیان کرد: در یک هفته گذشته با توجه با حجم زیاد درخواست‌ها، حجم تجهیزات و نیروی انسانی خود را به بیش از ۳۰۰ درصد افزایش داده‌ایم و علاوه بر آن در سه شیفت کاری همکاران ما شروع به کار کردند. با انجام این اقدامات توانستیم گذرنامه‌ها را به موقع به دست زائرین برسانیم.

وی درباره میزان چاپ و تولید گذرنامه‌های زیارتی در سایر استان‌ها گفت: تا کنون در استان‌هایی مانند فارس، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان، یزد و خوزستان سیستم‌های چاپ ایجاد شده و به صورت مستقیم گذرنامه‌های درخواستی صادر می‌شود. البته امکان افزایش این امکانات در سایر استان‌های کشور هم وجود دارد که انشالله در ماه‌های آتی این اتفاق خواهد افتاد.

ذوالقدر درباره آمار صدور گذرنامه‌های زیارتی تا به امروز اظهار کرد: تا به امروز بیش از ۴۷۰ هزار جلد گذرنامه زیارتی صادر و به دست مردم رسیده است.

وی درباره حضور گسترده مردم برای اخذ گذرنامه بیان کرد: مردم تا به امروز حضور گستره‌ای برای اخذ گذرنامه زیارتی داشتند که ما برای دریافت مدارک زائران دو درگاه اینترنتی «سامانه پلیس من» و امکان حضور در ادارات گذرنامه موجود در سراسر کشور را برای کسانی که به هر دلیلی موفق به اقدام ثبت درخواست و بارگذاری مدارک در درگاه اینترنتی نشده بودند، گذاشته شده است.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات خوب اداره گذرنامه، بحث تمدید گذرنامه‌های منقضی شده بود. در این راستا با توافقی که با مسؤولین عراقی ایجاد شد، گذرنامه‌هایی که اعتبار آن‌ها به پایان رسیده بود، چنانچه این گذرنامه‌ها سالم بوده و مخدوش و پانچ شده نباشند برای سفر اربعین امسال به مدت شش ماه تمدید شده و زائرین به صورت حضوری و عینی در عرض دو دقیقه می‌توانند گذرنامه‌شان را تمدید کنند.

وی درادامه افزود: تا کنون بیش از ۳۸۰ هزار جلد گذرنامه منقضی شده با نصب برچسب «تمدید» اجازه خروج و سفر به اربعین حسینی را گرفته‌اند. این اقدام اداره گذرنامه کاملاً رایگان بوده و همه مهمان آقا امام حسین (ع) هستند.

وی درخصوص اقدامات دیگر پلیس مهاجرت کشور درباره شرایط سفر اربعین اتباع خارجی مقیم ایران گفت: یکی دیگر از موضوعات قابل بررسی پلیس مهاجرت بحث سفر اربعین اتباع خارجی مقیم ایران است. با توافقی که با مسؤولین عراقی داشته‌ایم این اتباع با درخواستی که از طریق دفاتر کفالت انجام می‌دهند ما می‌توانیم برای آنها دفترچه اقامت صادر می‌کنیم. با توجه به این توافق افراد دارای این دفترچه بدون درخواست ویزا یا روادید می‌توانند به کشور عراق سفر کنند و پس از زیارت به کشور ایران بازگردند .

سردار ذوالقدر درباره اقدامات پلیس مهاجرت فراجا در مرزها عنوان کرد: یکی از اقداماتی که برای راحتی زائران در مرزها صورت گرفته، بحث کنترل سرعت است که با ایجاد سامانه اربعین در مرزهای زمینی سرعت کنترل زائرین و مسافرها به صورت میانگین بیش از ۶ تا ۸ برابر سرعت دستگاه‌های معمولی‌مان افزایش پیدا کرده است. بر این اساس بین ۳ الی ۴ دقیقه می‌توان یک مسافر را کنترل و از مرزهای ایرانی به سمت عراق خارج کرد.

وی درباره کاهش ازدحام در اداره گذرنامه پیش بینی کرد: قطعاً در این هفته شاهد اذحام در اداره گذرنامه خواهیم بود اما بعد از آن شاهد ازدحام در مرزها خواهیم بود. هرچقدر اذحام در اداره گذرنامه کم شود در مرزها ازدیاد جمعیت بیشتر می‌شود. ما از هفته آینده شاهد اذحام جمعیت در مرزهای کشور به سمت عراق خواهیم بود.

ذوالقدر درخصوص علت ازدحان جمعیت در اداره گذرنامه گفت: مردم عاشق امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان هستند و برای همین دوست دارند که در کنار گذرنامه بین الکلی گذرنامه زیارتی هم داشته باشند.

وی در ادامه افزود: از اسفند ماه سال گذشته فراجا اطلاع رسانی خود را در بحث سفر اربعین انجام داد و برنامه ریزی کردند مردمی که در تابستان امسال قصد دارند مسافرت داشته باشند خصوصا در ایام محرم و صفر و اربعین حسینی از همان اسفندماه اقدام کنند برای درخواست و دریافت گذرنامه شان اقدام کنند تا به تدریج مراحل دریافت گذرنامه انجام شود. علاوه بر آن ما در فروردین ماه سال جاری به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از شهروندانی که گذرنامه‌شان در تابستان سال جاری منقضی می‌شده پیامک ارسال کردیم که چنانچه قصد در ایام محرم قصد سفر دارید و یا می‌خواهید برای اربعین حسینی مشرف شوید هرچه زودتر برای تعویض شناسنامه خود اقدام کنید.‌ بخشی از مردم درخواست ما را پذیرفتن و به این درخواست ما توجه کردند و به موقع کار خود را انجام دادند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا درباره علت شلوغی‌های اداره گذرنامه با توجه به اقدامات انجام شده بیان کرد: برخی از مردم در لحظات آخر برای تشرف تصمیم می‌گیرند که در نتیجه با شلوغی‌ و اذدحام در مرزها و در ادره گذرنامه مواجه می‌شویم.

وی درباره گذرنامه‌های زیارتی اظهار کرد: درباره گذرنامه‌های زیارتی دو اتفاق جدید رخ داد و آن این بود که ما درگاه اینترنتی و سامانه پلیس من را راه‌اندازی کردیم تا مردم به جای مراجعه کردن به پلیس مهاجرت و اداره گذرنامه در منزل و محل کار خودشان اقدامات ارسال پرونده و اخذ گذرنامه انجام دهند.

اقدام دوم ما این بود که در هیئت‌های شاخص مذهبی حضور پیدا کردیم و اقدامات دریافت مدارک شهروندانی که قصد سفر اربعین را داشتند برای اخذ گذرنامه‌شان انجام دادیم. همچنین این طرح در برخی از نقاط مهم شهر تهران مانند میدان آزادی که در آن محرم شهر و سفینة‌النجات وجود دارد اجرایی شده و نیروهای ما از بیستم ماه محرم حضور دارند و شبانه بیش از پنج هزار پرونده دریافت و به ادراه گذرنامه ارجاع داده می‌شود.

وی در آخر افزود: همکاران ما در مراکز مهم مذهبی کشور مانند حرم امام رضا(ع)، حرم مطهر شاهچراغ (ع)، حرم حضرت معصومه (س)، حرم حضرت شاه عبدالعظیم، حرم امام زاده صالح و همچنین مراکز نماز جمعه حضور داشته و برای دریافت پرونده درخواست شهروندان برای دریافت گذرنامه زیارتی اقدام کردند. تمام این اقدامات برای آن بود که ما به سمت مردم برویم تا مردم برای دریافت گذرنامه‌های خود زحمت کمتری بکشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha