کد خبر: 202064
۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۰
مجازات حمل و مصرف مواد مخدر در کشور عراق

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا مجازات خرید و فروش، حمل، نگهداری و مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در کشور عراق را تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت (طبنا)سردار ایرج کاکاوند؛ رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا اظهار کرد: نگهداری، حمل و جابه‌جایی هرگونه مواد مخدر و روان‌گردان (تریاک، شیشه، هروئین، گل، گراس، ماری‌جوانا و...) جرم محسوب می‌شود و در صورت کشف برای هر فردی که مرتکب این جرم شده باشد، پرونده قضایی تشکیل می‌شود و از خروج وی ممانعت به‌عمل خواهد آمد.

وی با اشاره به نزدیک بودن اربعین و افزایش سفر به کشور عراق گفت: توصیه می‌شود از همراه داشتن مواد مخدر به هر روشی پرهیز شود، زیرا پلیس برای حفظ عزت و شأن شهروندان ایرانی و احتمال دستگیری آنان در کشور عراق، تمام توان خود را برای جلوگیری از خروج مواد مخدر از کشور به‌کار خواهد بست.

کاکاوند خاطرنشان کرد: براساس قوانین کشور عراق، هر فردی که در آن کشور نسبت به خرید و فروش، حمل، نگهداری و مصرف مواد مخدر، روان‌گردان‌ها (حتی کمتر از یک گرم) و داروهای ممنوعه اقدام کند، پس از تشکیل پرونده قضایی از سوی پلیس آن کشور تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد و به پرداخت جریمه نقدی (از ۱۰ تا ۳۰ میلیون دینار) و حبس (از ۶ ماه تا یک سال) محکوم می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه این ممنوعیت شامل انواع داروهای مجاز دیگر در حجم زیاد و غیرمتعارف نیز هست، گفت: از حمل هرگونه داروهای گیاهی مانند شیرین‌بیان و حتی قره‌قروت که شباهت زیادی به مواد مخدر دارند و به‌دلیل عدم‌مصرف، ممکن است بین مردم عراق شناخته‌شده نباشند، خودداری کنید.

مجازات جابه‌جایی مواد مخدر توسط ایرانی‌ها از مرزها

وی افزود: به‌استناد ماده ۱۷ قانون مبارزه با مواد مخدر، چنانچه اتباع ایرانی با هر قصدی اقدام به نگهداری، حمل یا قاچاق هر مقدار مواد مخدر به داخل یا خارج از کشور کنند، به‌مدت ۱ تا ۵ سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع‌الخروج می‌شوند و در صورت تکرار، به‌مدت ۵ تا ۱۵ سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع‌الخروج خواهند شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا گفت: پلیس مبارزه با مواد مخدر در تمامی مرزهای ورودی و خروجی کشور حضور فعال دارد و با تمامی امکانات از جمله دستگاه‌های بادی‌اسکنر، سگ‌های موادیاب و به‌کارگیری نیروهای چهره‌زن به‌طور دقیق به رصد و بازرسی محموله‌های همراه زائرین می‌پردازد و از ورود و خروج مواد مخدر به هر طریق ممکن جلوگیری می‌کند.

کاکاوند اضافه کرد: یکی از شگردهای قاچاقچیان و همچنین مصرف‌کنندگان مواد مخدر انتقال مواد توسط افراد ناآگاه است، پس به هیچ عنوان باری را به‌صورت امانت از کسی قبول نکنید و دقت کنید تا وسایل و کیف دیگران را به‌دلیل شباهت‌های گوناگون به‌اشتباه حمل نکنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha