ثبت ۵ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی

معاون میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: پنج اثر تاریخی استان زنجان به مجموعه آثار ملی ثبت شده کشور اضافه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، محمدرضا محمدپور در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان ۱۳۰۹ و نظام اجرایی آن مصوب آبان ۱۳۱۱،بند (ج) ماده واحد قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴، و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷، اظهار کرد: حمام روستای قلتوق متعلق به اواخر دوره قاجاریه، قلعه تاریخی ارمغانخانه متعلق به دوره قاجاریه، زرین تپه چهر آباد متعلق به دوره ساسانی، تپه و گورستان یونجه حاج حاتم متعلق به عصر مفرغ و آهن، تپه کوزه چی روستای رضا آباد متعلق به دوره هخامنشی به عنوان پنج اثر فرهنگی – تاریخی پس از طی تشریفات قانونی لازم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند.

وی افزود: این آثار حاوی اطلاعات ارزشمندی از فرهنگ و تمدن بشری در منطقه جغرافیایی استان هستند که استقرار و پیشینه سکونت در استان را نشان می‌دهد و ثبت آن‌ها در فهرست ملی سبب حمایت‌های قانونی و حفاظتی اثر خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، خاطر نشان کرد: براساس قوانین، هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن اثر شود، جرم محسوب شده و مرتکب، مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

محمدپور تاکید کرد: تلاش می‌کنیم حمام، قلعه‌ها، پل و بناهای طبیعی و سایر مناطقی از سطح استان که پتانسیل ثبت ملی دارند، به فهرست آثار ملی اضافه کنیم.

انتهای پیام/ نوری 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha