جلوگیری از فرار مالیاتی مشاغل خاص با ساماندهی و شفافیت دستگاه‌های پوز

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: به کارگیری سامانه مودیان و ساماندهی دستگاه‌های پز به همراه شفافیت مالی امکان استقرار نظام مالیاتی هوشمند را فراهم می‌کند که در آن نه تنها فرار مالیاتی افراد با درآمد کلان به حداقل می‌رسد بلکه افراد، مالیات قانونی خود را پرداخت می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا) لطف‌الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به معایب نظام مالیاتی ممیز محور سابق و لزوم هوشمند شدن فرایند اخذ مالیات اظهار داشت: کشوری در زمینه اقتصادی موفق می‌شود اقتصاد خود را علمی تنظیم کند که دولتش به وسیله نظام مالیاتی هوشمند و از طریق بازتوزیع مناسب ثروت اداره خواهد شد. متاسفانه نظام مالیاتی سنتی تا یکی دو سال قبل وجود داشت اما دولت سیزدهم در جهت استقرار نظام مالیاتی هوشمند و حرکت به سمت هوشمند شدن فرایند اخذ مالیات، قدم‌های خوبی برداشته است.

سیاهکلی خاطرنشان کرد: مردم باید با سرمایه‌گذاری خوب به درآمد خوب برسند و دولت از بخشی از درآمد مردم کشور را اداره کند، چنین شیوه بهترین حکمرانی در حوزه اقتصاد است، در تمام دنیا دولت‌ها از طریق مالیات پرداختی توسط مردم اداره می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: اگر بخواهیم کشور را مبتنی بر توان مالی مردم اداره کنیم، باید مردم ابتدا توان مالی خوبی داشته باشند، این مهم چه زمانی محقق می‌شود؟ زمانی که سرمایه‌گذار مطمئن باشد نظام مالیاتی عادلانه برخورد می‌کند که بتوان بازتوزیع ثروت انجام داد و عدالت را بسط داد و به این صورت در حق کسی اجحافی صورت نگیرد.

وی افزود: مثلاً یک فعال اقتصادی به موقع و دقیق مالیات خود را پرداخت می‌کند و فعال اقتصادی دیگر با توصل به رانت و ارتباطات ناسالم اقتصادی برای فرار مالیاتی سوء استفاده می‌کند، چنین تبعیضی فعالان اقتصادی که سالم کار می‌کنند را منفعل و ناراضی می‌کند.

سیاهکلی تصریح کرد: در سیستم مالیاتی سابق به دلیل اینکه ممیز محور و انسان محور بود نمی‌توانستیم به طور کامل به عدالت مالیاتی دست پیدا کنیم، اما امروز که غالب امور دیجیتالی شده است، معنی ندارد که ما از سیستم ممیز محور استفاده کنیم، بنابراین باید در اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی به سمت هوشمد شدن و سامانه‌محور شدن حرکت کنیم.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ما بتوانیم سامانه و نرم‌افزارهای خود را به نحوی طراحی کنیم که یک فعال اقتصادی اگر 10 دستگاه پز هم داشته باشد، ولی محاسبه میزان مالیاتش در غالب یک حساب تعریف شود و بررسی‌ها مجزا از یک دیگر صورت نگیرد، تقریباً هیچ کس نمی‌تواند فرار مالیاتی داشته باشد.

وی افزود: به کارگیری سامانه مودیان و ساماندهی دستگاه‌های پز به همراه شفافیت مالی امکان استقرار نظام مالیاتی هوشمند را فراهم می‌کند که در آن نه تنها فرار مالیاتی افراد با درآمد کلان به حداقل می‌رسد بلکه افراد، مالیات قانونی خود را پرداخت می‌کنند و در حق هیچ کس ظلم و اجحافی صورت نمی‌گیرد، این اتفاق خوب در حال رقم خوردن است و ما انتظار داریم که وزیر محترم اقتصاد و امور دارایی با استقرار کامل سامانه مودیان به این روند سرعت دهد.

سیاهکلی گفت: ضرورت است که ما از ممیزمحوری به سیستم‌محوری بر اساس تراکنش‌های واقعی حرکت کنیم و نکته‌ای که در پایان لازم به ذکر می‌دانم این است که همه تراکنش‌ها از دستگاه‌های پز واقعی نیست بلکه بخشی از آن جابه‌جایی حساب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha