کودکان به کووید مزمن مبتلا می‌شوند

داده‌های تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نزدیک به یک پنجم کودکان مبتلا به کووید۱۹ ممکن است همچنان علائم ماندگاری را ماه‌ها پس از عفونت اولیه خود داشته باشند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا) به نقل از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، بازبینی ۳۱ مطالعه بین‌المللی نشان داد که بیش از ۱۶ درصد از کودکان و نوجوانان مبتلا به کووید دست‌کم سه ماه بعد از ابتلای اولیه همچنان مشکلاتی چون گلودرد، تب‌های مداوم، خستگی و ضعف عضلانی داشتند.

کارشناسان می‌گویند: این یافته‌ها به اطلاعات گنجانده شده در یک تصویر در حال تکامل از چگونگی تأثیر کووید روی کودکان در بلندمدت می‌افزاید. به گفته آنها، آنچه واضح است این است که کودکان ممکن است به کووید طولانی (کووید مزمن) مبتلا شوند و این یک اتفاق نادر نیست.

«ذوالفقار بوتا»، متخصص ارشد مرکز بهداشت جهانی کودکان در بیمارستان کودکان بیمار در «تورنتو» در این باره گفت: این یک عفونت بی‌اهمیت نیست و ما باید آن را جدی بگیریم.

بیش از سه سال پس از شروع همه‌گیری کووید۱۹، کووید طولانی یک راز باقی مانده است و اثرات آن بر کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

همچنین دکتر «ملیسا استاک‌ول»، رئیس بخش سلامت کودکان و نوجوانان در کالج پزشکان و جراحان دانشگاه «کلمبیا» در شهر نیویورک گفت: مطالعات در این خصوص در حال انجام است.

استاک‌ول و همکارانش در دانشگاه کلمبیا بخشی از یک مطالعه ملی بزرگ به نام «RECOVER» هستند که توسط مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده تأمین مالی شده و هدف آن درک بهتر اثرات بلندمدت کووید در بزرگسالان و کودکان است.

استاک‌ول یادآور شد: اگرچه نمی‌توان دقیقاً گفت که چند درصد از کودکان به کووید طولانی مبتلا می شوند با این حال شواهد نشان می‌دهد که رقم تقریبی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است.

وی افزود: این آمار واقعاً نگران کننده است زیرا تعداد بسیار زیادی از کودکان به کووید طولانی مبتلا هستند.

با این حال، او خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم بیشتر مردم حتی بدانند که بچه‌ها به کووید طولانی مبتلا می‌شوند.

همچنین هنوز مشخص نیست که چرا برخی از کودکان تحت تأثیر کوویدطولانی قرار می گیرند و برخی دیگر در امان هستند.

طبق گفته استاک‌ول، به نظر می رسد بین شدت کووید و خطر علائم طولانی مدت ارتباط وجود دارد: کودکانی که به نوع شدیدتر این عفونت مبتلا می‌شوند در معرض خطر بیشتری قرار دارند. با این حال این متخصص اظهار کرده است کودکانی که عفونت‌های خفیف دارند یا حتی علائمی ندارند نیز می‌توانند به کووید طولانی مبتلا شوند.

برای بررسی فعلی، این تیم مطالعاتی ۳۱ مطالعه منتشر شده بین دسامبر ۲۰۱۹ و دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) را تجزیه و تحلیل کرد که شامل بیش از ۱۵ هزار کودک و نوجوان مبتلا به عفونت های تایید شده کووید۱۹ بوده است.

به گفته تیم مطالعاتی، شایع ترین علائم شامل گلودرد و تب مداوم، خستگی، مشکلات خواب و ضعف عضلانی بوده است. با این حال کودکان - مانند بزرگسالان مبتلا به کووید طولانی- دارای مجموعه ای از مشکلات دیگر از جمله سردرد، تنگی نفس و علائم گوارشی مانند اسهال و درد شکم نیز بودند.

استاک‌ول گفت: در این مرحله، مدیریت کووید طولانی با هدف کاهش علائم خاص کودک است.

متخصصان این مطالعه اظهار کردند: برای کودکان و والدینشان، یک سوال مهم این است که این وضعیت چقدر ادامه خواهد داشت؟ متخصصان هنوز در حال مطالعه دوره معمولی کووید طولانی هستند اما بر اساس آنچه شناخته شده است، حداقل تعدادی از کودکان در فاصله شش تا ۱۲ ماهه بهتر می‌شوند.

در همین حال فقدان مطالعات در کشورهای با درآمد متوسط و کم نیز مشکل دیگری در این زمینه است. در این کشورها، با دسترسی محدود به واکسن‌ها و درمان‌ها، شیوع کووید طولانی در بین کودکان در واقع می‌تواند بیشتر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha