کد خبر: 201406
۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۱
نحوه محاسبه مالیات مشاغل تغییر کرد

در ادامه این نشست نمایندگان با ماده ۹ این لایحه با ۱۶۲ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)نمایندگان نحوه محاسبه مالیات و عوارض مودیانی که میزان فروش سالانه آنها کمتر از نصاب تعیین شده وزارت اقتصاد است، با توجه به میزان فروش و ترکیب اقلام خریداری شده ثبت شده در سامانه مودیان را تعیین کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه یک فوریتی الحاق پنج تبصره به ماده (۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، با ۳ ماده پایانی آن موافقت کردند.

بر این اساس نمایندگان ماده (۷) را با ۱۵۸ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

این ماده متن زیر به عنوان تبصره ماده (۲۶) به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان الحاق می‌کند:

تبصره- سازمان موظف است، تعرفه خدمات شرکت‌های معتمد در خصوص صدور صورتحساب‌های الکترونیکی را مطابق تعرفه تعیین شده توسط شورای اقتصاد از محل وصولی‌های جاری مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند. بدین منظور حساب مخصوصی در خزانه‌داری کل کشور برای این امر ایجاد می‌شود و اعتبار لازم برای اجرای مفاد این امر به طور سالانه در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی و صددرصد (۱۰۰%) تخصیص یافته خواهد بود.

حکم این تبصره در خصوص تعرفه صدور صورتحساب الکترونیکی اشخاص از قبیل دفاتر ثبت اسناد رسمی و مراکز تعویض پلاک که موظفند به موجب این قانون اطلاعاتی غیر از اطلاعات خرید و فروش خود را در اختیار سازمان قرار دهند نیز جاری است. همچنین تا پایان سال ۱۴۰۵ هزینه آموزش مودیان و فرهنگ‌سازی اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از محل اعتبار این حکم قابل پرداخت است.

همچنین نمایندگان با ماده ۸ این لایحه با ۱۶۱ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

این ماده نیز متن زیر را به عنوان ماده (۱۴ مکرر) به ابتدای فصل سوم قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان الحاق می‌کند:

سازمان می‌تواند ماخذ محاسبه مالیات و عوارض فروش گروه‌هایی از مودیان را که میزان فروش سالانه آنها کمتر از نصاب تعیین شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی است، با توجه به میزان فروش آنها در هر دوره مالیاتی و ضریبی که توسط سازمان تعیین می‌شود، محاسبه و مالیات آن را پس از کسر اعتبار قابل قبول دریافت نماید. ضریب مذکور و اعتبار قابل قبول بر اساس ترکیب اقلام خریداری شده توسط مودی که در سامانه مودیان ثبت شده است و با توجه به نرخ مالیات بر ارزش افزوده اقلام مذکور در چارچوب آیین‌نامه اجرایی این ماده که ظرف یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون، توسط سازمان تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، محاسبه می‌شود. در صورت خرید سایر مودیان از مودیان موضوع این بند، خریدهای مذکور مبنای محاسبه اعتبار مالیاتی نمی‌باشد و به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته نمی‌شود. همچنین مصرف‌کنندگان نهایی که از مؤدیان موضوع این بند خرید کنند، مشمول حکم ماده (۱۸) این قانون نمی‌شوند.

در ادامه این نشست نمایندگان با ماده ۹ این لایحه با ۱۶۲ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

واژه «سه برابر» در عبارت‌های «بیشتر از سه برابر فروش اظهار شده» و «بیشتر از سه برابر معافیت سالانه» ماده (۶) قانون سامانه مؤدیان به «پنج برابر» اصلاح می‌شود. همچنین عبارت «در صورتی که فروش اظهار شده مودی در دوره مشابه سال قبل که مالیات آن به سازمان پرداخت شده یا ترتیب پرداخت آن داده شده است کمتر از معافیت سالانه موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیات‌های مستقیم باشد، پنج برابر معافیت سالانه موضوع ماده (۱۰۱) ملاک عمل خواهد بود.» پس از عبارت «که مالیات آن به سازمان پرداخت شده یا ترتیب پرداخت آن داده شده است، باشد.» در این ماده الحاق می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha