رشد ۶۰ درصدی آگهی دولتی در سال گذشته

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رشد آگهی دولتی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ را ۶۰ درصد اعلام کرد و گفت: یارانه سال گذشته نیز امسال جبران شد، اما تمام این اعداد و ارقام به نسبت تعداد رسانه ها اندک است و حمایت ها باید صرف تحکیم ساختار تحریریه و محتوا شود.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)از روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایمان شمسایی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت توجه به جهاد تبیین، اظهار داشت: مرور فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره جهاد تبیین این نکته را گوشزد می کند که ایشان دقیقا اجرای مفاد ماده ۲ قانون مطبوعات را که به رسالت رسانه ها می پردازد برایمان یادآوری می کنند که اطلاع رسانی و آگاه کردن مردم، مقابله با فرهنگ استعماری و استکباری، تبعیض، فساد، فحشا، جلوگیری از مرزبندی های کاذب بین اقوام و تقویت اصول مصرح قانون اساسی و سیاست نه شرقی و نه غربی در واقع وظیفه ما در این اقدام جهادگونه است.

وی که چهارشنبه ۲۱ تیر برای شرکت در آیین اختتامیه نهمین جشنواره رسانه های استان قزوین به این استان سفر کرده بود، افزود: در حوادث اخیر اگرچه افت و خیزهایی داشته ایم، اما جامعه رسانه ای کشور و روزنامه نگاران قلم بر زمین نگذاشتند و کسی حرف از تحریم نزد و با نقد کارشناسانه و دلسوزانه پای نظام جمهوری اسلامی ایستادند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قانون مطبوعات را اصلی ترین منشور حوزه رسانه در عرصه قانونی دانست و اذعان کرد: جامعه خبری بزرگی در کشور داریم و بر این اساس سیاست هایی را در وزارت فرهنگ و ارشاد دنبال می کنیم که از جمله آن ها رعایت ماده ۴۶ قانون مطبوعات توسط صاحبان امتیاز است که بر امنیت شغلی و لزوم بیمه خبرنگاران تاکید دارد.

شمسایی گفت: البته قانون مطبوعات دربرابر خبرنگاران سکوت کرده و صرفا مدیران رسانه ها را خطاب قرار می دهد که باید به این امر توجه شود.

وی ادامه داد: همچنین توجه به محتوا و پررنگ شدن نقش آن نسبت به شاخص های کمی از دیگر سیاست های ماست که اقداماتی نیز در خصوص آن صورت گرفته است. خبرنگاران و فعالان رسانه بیش از آنکه به استحکام فنی و ساختاری گزارش‌ها و اخبار فکر کنند، به فکر سوژه‌ها و مسئله‌ها هستند و هیچ کس به اندازه رسانه‌ها نمی تواند نظام مسائل کشور، استان و شهر را تبیین و پردازش کند.

شمسایی افزود: سیاست های اصلی دولت سیزدهم در حوزه رسانه و تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور مطبوعاتی توجه به رسانه های محلی است که با استانداردهای بین المللی و گسترش رسانه های محلی در دنیا نیز سازگاری دارد.

رشد ۶۰ درصدی آگهی دولتی در سال گذشته

این مسوول ادامه داد: اجرای رتبه بندی روزنامه ها که اخیراً ابلاغ شده با نگاه ویژه به رسانه های محلی انجام گرفته و رسانه هر استان در همان استان ارزیابی می شود.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جشنواره های مطبوعات فرصت مغتنمی برای رسانه ها و خبرنگاران است و استمرار آن قطعا نتایج موثری در ارتقای سطح توانمندی فعالان این عرصه خواهد داشت.

شمسایی همچنین دیداری با مدیران و فعالان رسانه ای استان قزوین داشت. وی در این نشست دوساعته ضمن شنیدن نقطه نظرات حاضران گفت: در حال حاضر ۱۴ هزار رسانه در کشور داریم و متوسط در هفته ۵۰ درخواست جدید در سامانه جامع رسانه های کشور ثبت می شود.

وی ادامه داد: این حجم بالای رسانه اگر صرفا متکی به حمایت های دولتی باشد و مخاطب از گردونه اقتصاد رسانه حذف شود راه به جایی نخواهیم برد.

شمسایی رشد آگهی دولتی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ را ۶۰ درصد اعلام کرد و گفت: یارانه سال گذشته نیز امسال جبران شد، اما تمام این اعداد و ارقام به نسبت تعداد رسانه ها اندک است و حمایت ها باید صرف تحکیم ساختار تحریریه و محتوا شود.

وی افزود: در شیوه نامه جدید رتبه بندی روزنامه ها که هفتم تیر اعلام شد، دقیقا به سیاست های جدید معاونت مطبوعاتی اشاره شده است. توجه به محتوا به گونه ای که ۶۰ درصد امتیازات روزنامه های سراسری و ۶۵ درصد غیر سراسری به محتوا اختصاص دارد از جمله تفاوت های رتبه بندی فعلی با گذشته است. در بخش غیر محتوایی هم ۱۷ نمره به نیروی انسانی بیمه شده اختصاص دارد و سهم شمارگان ۱۰ نمره است. رسانه های محلی با شاخص های محلی و در استان ارزیابی می شوند.

شمسایی گفت: روزنامه ها با این شاخص ها در مهرماه ارزیابی می شوند و به طور طبیع سهم حمایتی آن دسته که به نیروی انسانی و محتوا بیشتر اهمیت دهند، رشد چشمگیری خواهد داشت.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به نیروی انسانی را صرفا معطوف به الزام بیمه کردن خبرنگاران از سوی رسانه ها ندانست و یادآور شد: اعضای بخش خبرنگاری سامانه جامع رسانه های کشور و خبرنگاران عضو صندوق اعتباری هنر تقریبا سه برابر گذشته شده اند و روند عضویت در سامانه کاملا الکترونیکی و تسهیل شده به گونه ای که دیگر نیازی به دریافت معرفی نامه از سوی مدیران مسئول نیست و تایید عضویت خبرنگار در تحریریه و حتی آثار، توسط مدیرمسئول و به شکل الکترونیکی انجام می شود و برای خبرنگاران آزاد و پیشکسوت نیز امکان عضویت فراهم است. خبرنگاران می توانند با عضویت در صندوق از بیمه پایه و تکمیلی برخوردار شوند که این مسئله نافی الزام صاحبان امتیاز به بیمه کردن خبرنگاران ثابتشان نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha