سنگ‌اندازی بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج / انتظاری که پایان ندارد

دریافت وام ازدواج برای زوج‌های جوان این روزها به یک معضل بزرگ تبدیل شده است، تسهیلاتی که گاهی اوقات برای گرفتن آن باید بعد از دوندگی‌های فراوان سال‌ها در انتظار بمانند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)این روزها گرفتن وام بانکی یه یک معضل بزرگ تبدیل شده به‌طوری که برای این منظور باید هفت خان رستم را طی کنیم. روند امور بانکی برای دریافت وام گاهی اوقات ماه‌ها طول می‌کشد و بعد از آن تازه در صورت موفقیت نوبت به زمان دریافت وام می‌رسد که گاهی اوقات بیش از یکسال طول می‌کشد تا متقاضیان وام را دریافت کنند.

یکی از وام‌های بانکی که پردردسر اما پر تقاضاس وام ازدواج است، وام که می‌توانند به شروع زندگی زوج‌های جوان کمک بسیاری کند و مشکلات شروع یک زندگی را برای آن‌ها کمتر کند. اما دریافت این وام به همین راحتی‌ها هم نیست و با دردسرهای زیادی همراه است.

تاخیر در پرداخت وام ازدواج یکی از موضوعاتی است که زوج‌های جوان زیادی از آن گله دارند، آقای حیدری یکی از افرادی است که برای گرفتن وام ازدواج در فروردین سال جاری به یکی از بانک‌ها مراجعه کرده است، او در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: از فروردین ماه تا به امروز به دنبال گرفتن وام ازدواج هستم، اما هنوز موفق به دریافت آن نشدم، با اینکه با خودم فکر می‌کردم وام ازدواج میتواند در بخشی از هزینه‌های اجاره مسکن به من و همسرم کمک کند اما با این روندی که هر زوجی باید طی کند بعید می‌دانم بتوان روی آن حساب کرد.

مسیر پرتلاطم دریافت وام ازدواج

مسیر پرتلاطم دریافت وام ازدواج بسیاری از زوج‌های جوان را از این تسهیلات نا امید کرده است،‌ خانم شاکری یکی دیگر از متقاضیانی است که برای دریافت وام ازدواج مراجعه کرده است و اما هنوز موفق به دریافت آن نشده است، او در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: از زمستان سال گذشته بنده برای دریافت وام ازدواج اقدام کردم،‌ با اینکه خانواده به این وام برای تهیه جهیزیه نیاز داشتند تا به امروز ما موفق به دریافت وام نشدیم و به همین دلیل هنوز نتوانستیم زندگی مشترک خود را آغاز کنیم.

متاسفانه این روزها تعداد زیادی از زوج‌ها جوانی که برای دریافت وام ازدواج به بانک‌ها مراجعه می‌کنند با جمله یکی از متصدیان بانک، که این شعب فعلا امکان پرداخت وام ازدواج را به دلیل نداشتن نقدینگی ندارد مواجه می‌شوند.

بانک‌ها به بهانه عدم نقدینگی و نداشتن منابع مالی کافی این انتظار طولانی مدت را برای دریافت وام طبیعی میدانند، بر اساس جدیدترین آماری که بانک مرکزی در تیرماه سال جاری منتشر کرده است،‌ میزان پرداخت تسهیلات ازدواج در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل با افزایش هشت درصدی مواجه شده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که تعداد افرادی که به وام ازدواج دسترسی داشتند کاهشی بوده است. به این ترتیب، صف طولانی وام قرض‌الحسنه ازدواج طولانی‌تر شده است و همچنان پرونده ۳۹۱ هزار و ۳۵۲ نفر از واجدان شرایط دریافت وام ازدواج، همچنان روی میز بانک‌ها بلاتکلیف باقی مانده است.

دستور تسریعی که نادیده گرفته شد

این درحالیکه است که رئیس جمهور در اواخر خردادماه سال جاری دستور تسریع روند پرداخت وام ازدواج را به مسئولان مربوطه داده است، وی در این باره اظهار کرد: همه‌ وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها مسؤولیت دارند امر ازدواج را در عمل تشویق کنند و بانک‌ها نیز به موقع وام ازدواج جوانان را پرداخت کنند و با تأخیر مواجه نشود.

بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات خُرد اجازه درخواست بیش از یک ضامن را ندارند

فرزین رئیس کل بانک مرکزی نیز درباره اقدامات بانک مرکزی در زمینه پرداخت وام ازدواج در تیرماه سال جاری اظهار کرد: بر اساس صدور دستورالعمل مجدد بانک مرکزی، تعداد ناظران را افزایش دادیم و در بخشنامه هم آمده است بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات خُرد اجازه درخواست بیش از یک ضامن را ندارند و اگر بانکی مرتکب تخلف شد، برخورد خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره تسهیل در پرداخت وام ازدواج گفت: وام ازدواج در دو ماهه اول امسال با تأخیر پرداخت شد. به همین دلیل در انجام وظایف نظارتی خود به موضوع ورود کرده و پرداخت را تسهیل کردیم که این روند ادامه دارد تا در باقی ماه‌های سال وام ازدواج به موقع پرداخت شود.

فرزین در پاسخ به برخی گزارش‌های منتشره درباره پرداخت وام‌های چند میلیاردی به کارمندان بانک‌ها توضیح داد: کارمندان بانک‌ها باید بر اساس آیین‌نامه مصوب سال گذشته ابلاغی دولت به بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی تسهیلات بگیرند و این پرداخت‌ها نیز نیازمند تأیید دو نفر در دولت، یعنی رؤسای سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی است.

وی در عین حال تصریح کرد: بانک‌های خصوصی برای پرداخت تسهیلات به کارکنان خود آیین‌نامه‌ای نداشتند اما امسال در قانون مصوب شده که آیین‌نامه پرداخت تسهیلات به کارمندان، هم برای بانک‌های دولتی و هم بانک‌های خصوصی توسط بانک مرکزی طراحی و ابلاغ شود و این اقدام در بانک مرکزی اعمال شد و امسال بانک‌های خصوصی هم تابع آیین نامه قرار گرفتند.

رئیس کل بانک مرکزی این نکته را هم خاطر نشان کرد که بر خلاف کارمندان دستگاه‌های اجرایی که می توانند از چند بانک وام بگیرند، کارمندان بانک مرکزی از هیچ مرجعی جز بانک مرکزی اجازه ندارند وام بگیرند و در واقع برای آنها در این زمینه محدودیت قرار داده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha