جایگاه برتر علمی ایران در عرصه بین الملل باید حفظ شود

وزیر علوم با بیان اینکه باید جایگاه علمی خود را حفظ کنیم گفت: بیش از ۴۰ مجله علمی طی ۲۳ماه گذشته تحت نمایه بین المللی در آمده است‌.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)محمدعلی زلفی گل در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی که در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد با طرح این سوال که نمایه سازی و نمایانی علم به چه دلیل است افزود: یکی از بخش های نمایانی علم برگزاری جشنواره های مختلف از جمله جشنواره فارابی است زیرا از طریق این جشنواره ها دانشمندان که در عرصه های علمی آثار فاخر تولید کرده اند، به عنوان‌ الگو به جامعه معرفی می شوند.

وی ادامه داد: بخشی از نمایاندن داده های علمی الگوسازی و معرفی افراد موفق است.

زلفی گل با اشاره به پایگاه های استنادی مختلف گفت: اگر علم نمایه نکنیم، باعث اتلاف وقت گروه های مختلف خواهد شد. وقتی پژوهشگری در هر جای دنیا پژوهشی را انجام می دهد اگر نتیجه پژوهش خود را منتشر نکند، گروه یا محقق دیگری همان موضوع را انتخاب می کند که در این صورت عمر انسان ها برای یک موضوع تلف می شود. اما اگر نتایج تحقیقات در اختیار همگان قرار گیرد، عمر انسان تلف نخواهد شد.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه تاریخ به ما تجربه می آموزد و کمک می کند تجربه را ارزان بخریم، خاطرنشان کرد: پایگاه‌های استنادی به ما کمک می کنند تا تجربه علمی را ارزان به دست آوریم و این راهی است که دنیا با آن فکر و نمایه سازی علم را راه‌اندازی کرده است. در ایران نیز یکی از افتخارات این است که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز وظیفه نمایه سازی علوم را برعهده دارد و امروز مقالات فارسی در دسترس همگان قرار می گیرد.

زلفی گل تصریح کرد: در این دوره در وزارت علوم یکی از ماموریت ها این است که زبان فارسی را تا حد امکان به مرجعیت تبدیل کنیم. مجلات علمی داخلی را تحت نمایه بین المللی درآوردیم و در ۲۳ ماه گذشته بیش از ۴۰ مجله علمی تحت نمایه بین المللی درآمده است که از این تعداد ۱۱ عنوان مجله فارسی بوده است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه بر این اساس نمایه سازی اجتناب ناپذیر است، گفت: باید در اقیانوس علم جهانی نقش داشته باشیم.

وی این سوال را مطرح کرد که نمایه سازی علم چرا و چرا باید تلاش کنیم وقتی مقاله ای منتشر می شود، تبدیل با مرجع علمی شود، اظهار کرد: این امر به چند دلیل است‌ یکی آنکه باید الگوی مناسبی را به جامعه معرفی کنیم، دیگر آنکه از طریق معرفی دانشمندان هویت ملی را تقویت می کنیم، سوم اینکه به غربی ها اعلام می کنیم ایران کشوری تمدن ساز است، وظیفه ما سنگین است باید جایگاه علمی خود را حفظ کنیم.

وی اعلام کرد: هزینه کردن برای فناوری و نوآوری مهم ترین سرمایه گذاری برای هر کشوری محسوب می شود و مقام معظم رهبری نیز در اکثر سخنرانی های خود به حوزه علم و فناوری اشاره و تاکید دارند باید به مرجعیت و دیپلماسی علمی توجه شود و به این موارد در جشنواره فارابی توجه شده است.

وزیر علوم افزود: بر این اساس در این دوره از مسئولیت وزارت علوم پنچ اولویت مرجعیت دیپلماسی علم و فناوری، آموزش پژوهش و برونداد هدفمند، نواوری و فرهنگ، شاگرد فناور و نوآوری پرور و تولید ثروت، خدمت و سرمایه از دانش تعریف کرده ایم.

وی با تاکید بر متوازن بودن شخصیت علمی در کشور افزود: باید به فرزندان و جامعه خود بیاموزیم که سلامت تنها سلامت جسمی نیست، بلکه سلامت روحی، اجتماعی، سیاسی و روانی نیز مهم است و سلامت جسمانی فقط در حوزه پزشکی مطرح نیست بلکه علوم کشاورزی و دامپروری نیز باید در آن مورد توجه قرار گیرد و در سلامت روانی دانش علوم انسانی بسیار مهم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha