تبدیل کشور به کارگاه بزرگ دانش بنیان ها

سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: برای ایجاد اشتغال پایدار و محرومیت‌زدایی باید کشور را به یک کارگاه بزرگ دانش بنیان تبدیل کرد.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا) عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مراسم افتتاحیه نخستین دوره نمایشگاه آبادیران، گفت: یکی از نقاط هدف ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) محرومیت‌زدایی است. نقاط محروم در اثر بی توجهی به ظرفیت‌ها و نیروی انسانی مستعد در این مناطق شکل گرفته است و ما به عنوان یکی از نهادهای فعال در بحث محرومیت‌زدایی در سال‌های اخیر همواره این دغدغه را داشته‌ایم.

وی‌افزود: اکنون با سالی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مستقیم حتی یک مورد سرمایه‌گذاری در مناطق غیرمحروم نداریم و بنیاد برکت و بنیاد احسان و بنیاد ۱۵ خرداد و موسسه دانش بنیان برکت هم تمرکزشان بر این مناطق است.

نوروزی ادامه داد: برای فعالیت‌های دانش بنیان، جغرافیا و نیروی انسانی مستعدی در مناطق محروم داریم که فقط نیاز به کمک دارند و وجهه همت ستاد اجرایی در سال‌های اخیر حمایت از نخبگان در این مناطق بوده است که با یاری خداوند بهترین نتایج را دریافت کرده‌ایم.

وی افزود: نگاه ما به مسایل نقطه‌ای نیست بلکه شبکه ای است تا جمعیت زیادی از مردم مناطق محروم را درگیر کند. مثلا در زمینه توسعه کشت دیم امکاناتی را فراهم کردیم و با به کارگیری جوانان خوش‌فکر و کسانی که دارای خلاقیت هستند اول در شش استان یک و نیم میلیون هکتار کار را شروع کردیم و سپس در ۱۴ استان کار به سامان رسید و سپس به ۲۱ استان رسیدیم.

نوروری گفت: با این فعالیت‌ دانش بنیانی هم دستاوردهای اقتصادی برای ۲۵۰ هزار کشاورز در سراسر کشور حاصل شد و هم ۱۰ هزار جوان نخبه پای کار آمدند.

وی افزود: از این دستاورد بزرگ که بگذریم دو جریان در کشور است که پیشروتر از بقیه به صورت شبکه‌ای در کارآفرینی و اشتغال فعال‌ هستند که کمیته امداد و ستاد اجرایی حضرت امام (ره) هستند. البته نمی‌توان از فعالیت سایر نهادها از جمله بنیاد مستضعفان که ماموریت‌های اصلی دیگری دارند هم در این حوزه چشم پوشید.

نوروزی تصریح کرد: اگر سال گذشته یک میلیون شغل ایجاد شد ۷۰۰ هزار شغل در درجه اول توسط ستاد اجرایی و کمیته امداد بود. اگر این امکان را فراهم کنیم که کشور را به یک کارگاه بزرگ تبدیل کنیم و منابع تحت اختیار خود را هدفمند به این سمت ببریم، اطمینان می دهم توفیقات بسیار خوبی خواهیم داشت.

وی افزود: ستاد اجرایی بیش از هزار تسهیل‌گر برای همین فعالیت‌های دانش بنیان و طرح‌های خرد کارآفرینی مبتنی بر نوآوری در سراسر کشور دارد و معتقدم می توان اینها را به شدت توسعه داد و اگر در تامین منابع خوب عمل کنیم می‌توانیم نیازهای کشورهای همسایه را هم تامین کنیم.

وی خطاب به آقامحمدی که در این مراسم حضور داشت گفت: در دو هزار و ۲۰ محله محروم تحت هدایت شما کار می‌کنیم و برنامه شما این بود که این محله‌ها را بیشتر کنیم و به ۴ هزار و ۴۰ نقطه برسانیم. باید جوانان مستعد و نخبه را شناسایی و برای آنها فایل جداگانه‌ای باز کنیم تا از تحصیل محروم نشوند و شرایطی را فراهم کنیم که از این افراد که از دل سختی‌ها جوشیده‌اند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند بهره‌مند باشیم زیرا هیج طوفانی نمی‌تواند آن‌ها را از ریشه دربیاورد.

نوروزی همچنین بیان کرد: امیدوارم سال آینده در دومین‌ نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت ‌زدا گزارش امیدبخشی از توانایی جوانان ایرانی ارائه بدهیم.

منبع:مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha