یک مرکز ناباروری در زنجان جوابگوی جمعیت استان نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: فقط یک مرکز ناباروری در استان زنجان وجود دارد که نسبت به جمعیت استان مناسب نیست و همین امر باعث شده است که افراد مدت زمان طولانی در صف انتظار باقی بمانند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان، حسن بختیاری در جمع خبرنگاران با اشاره به تشریح اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در خصوص قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اظهار کرد: این قانون به صورت کشوری تبیین شده و برای دستگاه‌های مختلف وظایفی به ریز مشخص شده است که مطابق با سیاست‌های تبیین شده و وظایف محوله به وزارت بهداشت؛ قرارگاه جوانی جمعیت به ریاست وزیر بهداشت راه اندازی شد و متقابلاً دانشگاه‌ علوم پزشکی زنجان نیز در کنار سایر دانشگاه‌های کشور این قرارگاه در استان تشکیل شد.

وی با بیان اینکه پنجره جمعیتی کشور، دوره‌ای است که بیش از دو سوم جمعیت در سن فعالیت باشند، ( ۱۵ الی ۶۴ سال)، افزود: در پنجره جمعیتی کشورمان دو مشکل وجود دارد. اینکه جمعیت سالمند ما در چند سال دیگر نسبت به سایر نقاط دنیا بیشتر خواهد شد و به طور طبیعی با پیش رفتن به سن سالمندی با افزایش میزان دریافت خدمات و کاهش نیروی کار مواجه خواهیم شد.

آزمایش غربالگری جنین اختیاری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به مشکلات پیش رو خانواده ها در در امر فرزندآوری و دوران بارداری و آزمایش‌های غربالگری و تحمیل هزینه بالا درمان، گفت: طبق دستورالعمل که وزارت بهداشت، آزمایشات، پایش و مشاوره‌های لازم از خانواده هایی که احتمال تولد نوزادانی با اختلالات ژنتیکی، ساختاری،سابقه خانوادگی و مشکلات ژنتیکی وجود دارد در درجه اهمیت آزمایش‌های غربالگری قرار دارد، در غیر اینصورت نیاز نیست افرادی که چنین سوابقی را ندارند این آزمایشات را انجام دهند، چرا که با این تدبیر قسمت زیادی از هزینه‌های درمان کاهش می یابد.

بختیاری یکی از مشکلات غربالگری را عدم پوشش بیمه‌ای خواند و خاطرنشان کرد: این نوع آزمایش‌ها مشمول پوشش بیمه نمی‌شوند و برخی از آزمایش‌های خاص فقط تحت پوشش بیمه هستند ولی به طور کلی شامل آزمایش‌های غربالگری نمی‌شود.

وی در خصوص هزینه‌ی زایمان طبیعی، گفت: اکثر بیمه‌ها زایمان طبیعی را پوشش می‌دهند و در صورتی که زایمان در مراکز دولتی انجام پذیرد، هزینه‌ای ندارد و کاملاً رایگان است.

یک مرکز ناباوری در زنجان جوابگوی جمعیت استان نیست

این مسئول با بیان اینکه یکی دیگر از سیاست‌هایی تدوین شده در خصوص جوانی جمعیت کمک به درمان ناباروری است، خاطرنشان کرد: در این راستا مرکز ناباروری سطح ۳ در بیمارستان آیت الله موسوی فعال هست که این بخش توانسته بالاترین درصد موفقیت را در درمان ناباوری در سطح کشور به خود اختصاص دهد، اما به لحاظ اینکه فقط یک مرکز در استان زنجان وجود دارد و نسبت به جمعیت استان مناسب نیست باعث شده است که افراد مدت زمان طولانی در صف انتظار باقی بمانند.

بختیاری بابیان اینکه بیشتر مراجعین درمان ناباروری نیاز به استفاده از خدمات سطح ۲ دارند تا سطح ۳، بیان کرد: خوشبختانه این مرکز نیز در بیمارستان الغدیر ابهر تجهیز و راه اندازی شده است ولی همچنان برخی افراد روش های سنتی را برای درمان ناباروری خود انتخاب می‌کنند.

وی تصریح کرد: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی زنجان در کلینیک شفیعیه یک مرکز سلامت جنسی و ناباروری با حضور متخصصان زنان و ارولوژی و روانشناسان راه اندازی کرده است که در صورت مراجعه افراد و گذراندن دوره مشاوره شرایط وی را بررسی کرده و برای طی مراحل درمانی به مراکز درمانی خاص خود ارجاع می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ادامه با اشاره به هزینه‌های درمان ناباروری گفت: مرکز درمانی آیت الله موسوی بیمارستان دولتی است، خدمات ارائه شده در این مرکز تحت پوشش بیمه قرار دارد و همچنین در این خصوص بیمه سلامت نیز درمان ناباوری را جزو تعهدات خود قرار داده است و نسبت به باقی بیمه ها تعهد بیشتری را در این مورد متقبل شده است.

بختیاری تصریح کرد: در کنار مسائل بیمه تسهیلات دیگری مانند پرداخت وام برای زوجین نابارور از جانب دولت در نظر گرفته شده است که مطابق با هماهنگی‌هایی که با بانک‌ها صورت گرفته است و معرفی افراد واجد شرایط به بانک‌ها این افراد می توانند از چنین تسهیلاتی هم استفاده کنند.

انتهای پیام/ نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha