دولت از فعالان گیاهان دارویی حمایت کند

عضو هیئت علمی دانشگاه سازمان تحقیقات کشاورزی از کمبود متخصصان طب سنتی نسبت به پزشکان طب مدرن انتقاد و تأکید کرد: ما در زمینه عرضه گیاهان دارویی باید نیروی انسانی بیشتری تربیت کنیم.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،دکتر محسن بیگدلی عضو هیئت علمی دانشگاه سازمان تحقیقات کشاورزی گفت: گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به دلایل مختلف جزو اولویت‌های حوزه سلامت به شمار می‌روند و باید بیشتر به آنها توجه کرد.

وی با بیان اینکه منابع داروهای شیمیایی محدود هستند افزود: این در حالیست که منابع داروهای گیاهی هر سال تجدید می‌شوند. منابعی که در ساخت داروهایی گیاهی به کار می‌روند همه در داخل وجود دارند و عوارض این داروها نسبت به داروهای شیمیایی به مراتب کمتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سازمان تحقیقات کشاورزی تصریح کرد: توسعه علمی گیاهان دارویی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و افزایش اشتغال که در اقتصاد و سلامت و حتی فرهنگ ما تاثیر گذار است از مزایای توجه به داروهای گیاهی به شمار می‌روند.

بیگدلی از کمبود متخصصان طب سنتی نسبت به پزشکان طب مدرن انتقاد و تأکید کرد: ما در زمینه عرضه گیاهان دارویی باید نیروی انسانی بیشتری تربیت کنیم و پزشکان هم با گذراندن طب سنتی بتوانند در زمینه گیاهان دارویی فعالیت کنند.

وی افزود: ما امروز به جای عطاری‌ها به داروخانه‌های گیاهی نیاز داریم تا داروهای گیاهی و گیاهان دارویی را طبق دستور پزشک در اختیار بیماران قرار دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سازمان تحقیقات کشاورزی معتقد است تجارت گیاهان دارویی زمانی محقق خواهد شد که کشت صنعتی و مکانیزه را دنبال کنیم و وزارت صنعت معدن و تجارت در زمینه بازار صادرات تلاش بیشتری کند.

بیگدلی همچنین ایجاد پالایشگاه‌های عصاره سازی را از نیازهای اساسی کشور در این حوزه اعلام کرد و گفت: خروجی این کار، هم صادرات را تقویت می‌کند و هم به صنعت دارویی کشور کمک خواهد کرد.

وی لزوم مکانیزه شدن کشت و برداشت و تحقیق و سرمایه در این زمینه را نیز یادآور شد و افزود: عدم وجود زنجیره تولید تا مصرف در حوزه گیاهان دارویی ما را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سازمان تحقیقات کشاورزی تأکید کرد: فقر تکنولوژی در فرآوری گیاهان دارویی و همچنین مشکل عدم وجود تعرفه‌های درمانی برای گیاهان دارویی باید اصلاح شود چراکه الان گیاهان دارویی با داروهای شیمیایی رقابت می‌کنند و اغلب هم داروهای شیمیایی برنده این میدان هستند.

بیگدلی ضمن درخواست از دولت برای حمایت مالی از فعالان حوزه گیاهان دارویی، از صدا و سیما نیز تقاضا کرد که برای فرهنگ سازی در خصوص استفاده از گیاهان دارویی تلاش کرده و مردم را آگاه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha