کد خبر: 197240
۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۳۴
تعویض باتری آیفون ؛ مزایا و معایب آن
تعویض باتری آیفون ؛ راه حلی برای نخریدن گوشی جدید

تعویض باتری آیفون راه حل جدید شرکت اپل است. اپل راه حل باتری‌های قابل تعویض به جای خرید گوشی جدید را ارائه می‌دهد.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)، این روزها با گران شدن گوشی تلفن همراه، قدیمی شدن باتری آیفون پایان راه برای گوشی هوشمند شما نیست. اگرچه همواره ارتقاء به یک مدل جدیدتر وسوسه انگیز است. اما گزینه ارزان تر تعویض باتری آیفون نیز وجود دارد.

شرکت اپل گزینه تعویض باتری‌های قدیمی را با باتری‌های جدید ارائه می‌دهد که معمولا کمتر از ۱۰۰ دلار (۵ میلیون تومان) هزینه دارند. این بدان معناست که بدون تعویض گوشی می‌توانید با تعویض باتری آیفون خود، یک گوشی نو داشته باشید.

تعویض باتری آیفون و بهبود عملکرد گوشی

به احتمال زیاد عملکرد عمومی گوشی پس از تعویض باتری آیفون نیز بهبود می‌یابد. بنابراین به جای فروختن آیفون قدیمی خود، به سادگی باتری آن را در فروشگاه اپل تعویض کنید. اگر به نظر می‌رسد عمر باتری آیفون قدیمی شما مانند زمانی که جدید بود طولانی نیست، اشتباه نمی کنید. باتری‌ها با گذشت زمان ضعیف تر می شوند و جای نگرانی نیست.

بیشتر فناوری‌های مدرن از جمله فناوری به کار رفته در گوشی‌های آیفون با باتری‌های لیتیوم یونی کار می‌کنند. این باتری‌ها با گذشت زمان و با استفاده بیش از اندازه ضعیف‌تر می‌شوند. این بدان معناست که آیفونی که به مدت دو سال از آن استفاده کرده‌اید، مانند زمانی که برای اولین بار آن را خریدید، با هر بار شارژ دوام زیادی نخواهد آورد.

به گفته اپل، اگر احساس می کنید که باتری آیفون شما مانند گذشته کار نمی‌کند، مطمئنا به همین دلیل است. اپل در یادداشتی توضیح داد: با پیری شیمیایی باتری‌های لیتیوم یونی، میزان شارژی که این باتری می‌توانند نگه دارند کاهش می‌یابد و در مدت زمان‌های کوتاه تری باید باتری دوباره شارژ شود.

بنابراین تعویض باتری آیفون می تواند گزینه مناسبی باشد. در ادامه می خوایم در خصوص مزایا و معایب تعویض باتری آیفون با شما صحبت کنیم. پس همراه ما باشید:

راه حل جدید اپل برای نخریدن گوشی جدید/ با ۵ میلیون تومان مشکل را حل کنید!

تعویض باتری آیفون و تاثیر بر سرعت

تصویر بالا را می‌توان «حداکثر ظرفیت باتری» نامید. این اصطلاح برای اندازه گیری ظرفیت باتری نسبت به زمانی که جدید بود، به کار می‌رود. علاوه بر این، توانایی باتری برای ارائه «حداکثر عملکرد لحظه‌ای» یا «پیک قدرت» ممکن است کاهش یابد. برای اینکه یک تلفن به درستی کار کند، بخش‌های برقی دستگاه باید بتوانند انرژی آنی باتری را تامین کنند.

آمپدانس باتری ها با پیر شدن شیمیایی آن ها می‌تواند افزایش یابد و توانایی تلفن در مصرف این نیرو را کاهش دهد. این می‌تواند در حالت‌های کم شارژ یا در مکان‌های بسیار سرد بدتر شود. با افزایش امپدانس، عملکرد باتری بدتر نیز خواهد شد. اپل توضیح داد: وقتی برق از باتری با سطح «امپدانس» بالاتر کشیده می‌شود، ولتاژ باتری به میزان بیشتری کاهش می‌یابد.

بنابراین پس از مدت زمان بسیار طولانی، باتری آیفون شما می‌تواند عملکرد بسیار ضعیفی داشته باشد. این زمانی است که تعویض باتری آیفون در برنامه کار شما قرار خواهد گرفت.

تعویض باتری آیفون

تعویض باتری آیفون پس از چند بار شارژ انجام می شود؟

تخمین زده می شود که اکثر باتری‌های آیفون پس از حدود ۵۰۰ چرخه شارژ، حدود ۸۰ درصد از ظرفیت باتری اصلی خود را حفظ خواهند کرد. می‌توانید حداکثر ظرفیت باتری خود را با رفتن به Settings > Battery > Battery Health بررسی کنید. البته این موضوع به آیفون‌های اپل محدود نمی‌شود.

در همه گوشی‌های هوشمند (از جمله سامسونگ که رقیب ایفون محسوب می‌شود) و سایر گجت‌های قابل حمل مانند «سوئیچ نینتندو» وضعیت یکسان خواهد بود.

هرگز خودتان به تعویض باتری آیفون اقدام نکنید!

اگر خاموش شدن ناگهانی و یا افت سریع درصد سلامت باتری آیفون‌تان در یک بازه زمانی کوتاه را مشاهده کردید، به این معناست که باتری شما کارایی خود را از دست داده است.

هر چند کاهش درصد سلامت باتری طبیعی است ولی خاموش شدن های غیر منتظره وحشتناک است که به علت ناکافی بودن ظرفیت باتری برای تامین منبع مورد نیاز قطعات موبایل اتفاق می‌افتد. ‌ در ادامه به شرح خطرات تعویض باتری آیفون‌ توسط خودتان می پردازیم.

  1. باطل شدن بیمه و گارانتی آیفون

  2. مشکلات دیگر گوشی ناشی از تعویض باتری

  3. خسارت جانی و مالی

  4. آسیب رساندن به سایر قطعات تلفن

  • بیشتر آیفون‌هایی که خریداری می‌کنید حداقل یک سال گارانتی دارند، اگرچه گارانتی مزیت خوبی است اما یک نکته را به همراه خود دارد: این گارانتی شامل آسیب‌های غیرعمدی می‌باشد و هرگونه آسیب عمدی از جمله آسیب‌هایی که در آن نقش داشتید را پوشش نخواهد داد.

حال باز کردن پلمپ موبایل به منظور تعویض باتری آیفون آسیب عمدی محسوب می‌شود که شامل گارانتی نخواهد بود. البته معمولا تعویض باتری آیفون در مدت زمان گارانتی اتفاق نمی افتد. در صورتی که باتری آیفون‌تان، مدت کوتاهی پس از خرید کارآیی خود را از دست بدهد می‌توانید از طریق گارانتی نسبت به تعویض باتری آیفون خود اقدام کنید.

  • تعویض باتری‌آیفون نه فقط گارانتی آن را باطل می‌کند بلکه کارایی آن را هم تضمین نمی‌کند. شما ممکن است در بازار یک باتری جایگزین پیدا کنید و حتی به درستی هم آن را تعویض کنید اما ممکن است باتری جایگزین به اندازه کافی ظرفیت نداشته باشد.

در این موارد احتمال کلاه‌برداری هم زیاد است. چون تا قبل از تعویض باتری ایفون و کار کردن با آن هیچ راهی برای فهمیدن اینکه باتری خریداری شده به اندازه کافی قوی است یا نه؟ وجود ندارد.

  • اگر باتری جایگزین که خریداری کرده‌اید با آیفون شما سازگار نباشد، اصطلاحاً تقلبی باشد، پس از مدت کوتاهی احتمال تورم باتری و حتی انفجار آن وجود دارد. این مسئله ممکن است منجر به متلاشی شدن LCD و سایر قطعات شود.

تعویض باتری ایفون

تعویض باتری آیفون را با این راهکارها به تعویق بیندازید!

طبیعتا پیشگیری بهتر از درمان است بنابراین بهتر است قبل از آنکه باتری آیفون‌تان کارایی خود را از دست بدهد و تعویض آن را به یک فرد متخصص بسپارید، راهکارهای مراقبت از باتری را به کار بگیرید و با این‌کار عمر باتری خود را افزایش دهید.

  • آیفون خود را در یک جای خنک قرار دهید.

آیفون و آی‌پد در دمای صفر تا ۳۵ درجه سانتی گراد بهترین عملکرد را دارند و کار کردن در خارج از این بازه دمایی به دستگاه آسیب می‌رساند. اگر بخواهید در دمای بالای ۳۵ درجه گوشی خود را شارژ کنید به سلامت باتری آسیب زیادی وارد می شود.

  • قاب آیفون را حین شارژ در بیاورید.

قاب های مقاوم که معمولا ضخامت بالایی دارند مانع از خنک ماندن آیفون حین شارژباتری می‌شوند در نتیجه با بالا رفتن دما به سلامت باتری آسیب می‌رساند.

  • شب ها باتری آیفون را به حالت شارژ رها نکنید.

هر دستگاه آیفون بعد از حداکثر ۵/۱ ساعت در شارژ ماندن از صفر به ۱۰۰ درصد می‌رسد. در نتیجه نباید بیشتر از این مدت باتری آیفون در شارژ بماند چرا که به سلامت باتری آسیب می‌رساند.

باتری‌های نسل جدید پس از آن‌که به 100 درصد شارژ می‌رسند دیگر شارژ نمی‌شوند و شاید با خودتان بگویید پس زیادی در شارژ ماندن به سلامت باتری موبایل آسیب نمی‌رساند. اما باید این را هم در نظر گرفت در هر دستگاه موبایل تعدادی فرآیند و برنامه وجود دارند که پشت صحنه (Background) اجرا می‌شوند که طبیعتا باعث مصرف شارژ موبایل می‌شوند.

وقتی میزان شارژ باتری از ۱۰۰ به ۹۹ برسد دوباره فرآیند شارژ انجام می‌شود و این چرخه از شب تا صبح چندین بار تکرار می‌شود. این اتفاق در بلند مدت باعث فرسایش و حتی تورم باتری خواهد شد. حال اگر اقدام به تعویض باتری آیفون خود نکنید منفجر هم می‌شود که علاوه بر خسارت مالی به آیفون‌تان می‌تواند خسارت جانی هم برای‌تان به وجود بیاورد.

راهنمای خرید و تعویض باتری آیفون

برای خریدی مطمئن و حساب شده باتری آیفون باید به نکاتی توجه کنید. ما در ادامه به برخی از مهمترین آنها پرداخته ایم.

  • ظرفیت باتری

قبل از هر چیز باید مطمئن شوید ظرفیت باتری (برحسب mAh میلی آمپر ساعت) که خریداری خواهید کرد با مدل آیفون شما مطابقت داشته باشد. جدول زیر شما را بیشتر راهنمایی می کند.

7 plus

۷

6s plus

6s

۶

SE

5s

۵

نوع آیفون

۲۹۱۰

۱۹۶۰

۲۹۱۵

۲۹۱۵

۱۸۱۰

۲۰۱۸

۱۵۶۰

۱۴۴۰

ظرفیت باتری

SE 2020

XR

XS Max

XS

X Max

X

8 plus

۸

نوع آیفون

۱۸۲۱

۲۹۴۲

۲۷۱۶

۲۶۵۸

۳۱۷۴

۲۷۱۶

۲۶۹۱

۱۸۲۱

ظرفیت باتری

13 Pro Max

13 Pro

13 Mini

۱۳

12 Pro

12 Mini

۱۲

نوع آیفون

۴۳۵۲

۳۰۹۵

۲۴۰۶

۳۲۲۷

۲۸۱۵

۲۲۲۷

۲۸۱۵

ظرفیت آیفون

  • ظاهر و بدنه باتری

هر گونه بی نظمی و ایراد ظاهری می‌تواند نشانه ای از یک باتری غیر اورجینال باشد. مواردی مثل : کیفیت چاپ روی بدنه باتری ، مشکوک بودن لوگوی اپل روی باتری ، غلط املایی، تراز نبودن نوشته‌ی روی باتری.

همچنین می توان در زمان تعویض باتری آیفون و خرید باتری آیفون به بزرگ بودن سایز فونت نوشته روی بدنه، نبودن لوگوی اپل روی بدنه‌ی باتری، نبودن نشان گواهینامه های استاندارد و در نهایت بسته بندی نایلونی ضعیف که درون آن هوا نفوذ کرده نیز اشاره کرد.

از طرفی چون تولید‎‌کننده های اورجینال رضایت مشتری برای‌شان اهمیت دارد و سعی می‌کنند تا اعتبار برند خود را حفظ کنند از مواد باکیفیت و درجه یک در ساخت محصولات‌شان استفاده می‌کنند. این اقدام باعث به وجود آمدن دو تفاوت می‌شود:

باتری اورجینال اپل به علت استفاده از مواد باکیفیت، قیمت بالاتری دارد. در حالی‌که باتری ‌های فیک موجود در بازار قیمت‌های به مراتب ارزان‌تری دارند. در نتیجه می‌توان گفت یکی از نشانه‌های تشخیص باتری فیک از اورجینال قبل از تعویض باتری آیفون، ارزان بودن چشم‌گیر قیمت باتری فیک نسبت به اورجینال است.

تولیدکنندگان باتری‌های فیک به جای مواد اولیه باکیفیت از مواد اولیه ارزان مانند پلاستیک استفاده می‌کنند که باعث می‌شود نسبت به نمونه اورجینال آن جرم سبک‌تری داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha