کد خبر: 197088
۱۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۲۲
افزایش سالمندان مجهول‌الهویه و رها شده

دانش آذر عنوان کرد: با افزایش جمعیت سالمندی در کشور یکی از بزرگترین چالش‌های جامعه امروز، افزایش تعداد سالمندان مجهول‌الهویه و رها شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ محمدرضا دانش آذر، کارشناس دفتر مراقبتی سازمان بهزیستی تهران در مورد آسیب شناسی سالمندی در کشور بیان داشت: از مجموع ۶ هزار سالمندی که در مراکز نگهداری بهزیستی در تهران وجود دارند ۲ هزار و ۷۰۰ نفر سالمندانی هستند که مجهول الهویه بوده و یا سرپرست غیر موثری دارند که توانایی حمایت از سالمند خود را ندارند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌های نگهداری سالمندان رقبتی برای نگهداری از سالمندان در جامعه وجود ندارد و اکنون، بار مالی نگهداری از سالمندان رها شده روی دوش بهزیستی است.

دانش آذر با بیان اینکه کف هزینه‌های نگهداری از سالمندان در سال ۱۴۰۱ در مراکز بهزیستی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان بود که سازمان بهزیستی با توجه به محدودیت‌های مالی که دارد تنها یک سوم این مبلغ را به مراکز پرداخت می‌کند بیان داشت: سازمان بهزیستی علیرغم تنگناهای مالی که وجود دارد تلاش می‌کند در مراکز نگهداری از سالمندان سازمان بهزیستی شئونات این قشر رعایت شود.

وی تصریح کرد: برای سازمان بهزیستی بیش از ۱۷۰ فعالیت تعریف شده است که یکی از دغدغه‌های این سازمان، حمایت از سالمندان است و در این راستا مراکز نگهداری از سالمندان زیر نظر بهزیستی فعالیت می‌کنند که در حال حاضر در استان تهران ۷۴ مرکز نگهداری و سرای سالمندی فعال هستند.

این کارشناس مسئول با تاکید بر اهمیت و ضرورت توانمند سازی و توانمند باقی ماندن سالمندان گفت: افزایش جمعیت سالمندی به نسبت جمعیت را باید یک فرصت دانست و ضروری است که سالمندان در کشور دیده شوند و به این جمعیت اهمیت داده شود.

دانش آذر اظهار داشت: متوسط جهانی ضریب سالمندی هر ۱۰۰ سال دو برابر می‌شود ولی در ایران ضریب سالمندی جمعیت کشور در ۲۰ سال اخیر دو برابر شده است و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰ تعداد سالمندان کشور از ۹ میلیون به ۱۸ میلیون برسد.

وی در برنامه «گفتگوی اجتماعی»‌ رادیو گفتگو بیان داشت: با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در کشور ضروری است جهت ایجاد و برنامه ریزی برای گسترش خدمات حمایتی از سالمندان اعم از بیمه سالمندی، خدمات نگهداری از سالمندان در منزل و.. برنامه ریزی و اقداماتی انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha