طرح غربالگری دمانس ویژه سالمندان در استان یزد اجرا می شود

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعۀ پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی‌کشور خبر از اجرای طرح غربالگری دمانس ویژه سالمندان گروه سنی 60 تا 75 سال در استان یزد داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت ؛ افروز صفاری فرد در جلسۀ هماهنگی اجرای این طرح در استان یزد گفت: این طرح به این دلیل که نمایندگی انجمن آلزایمر ایران در این دو استان عضو دارد و همچنین مراکز روزانه سالمندی خوبی در دو استان قزوین و یزد هستند؛ به صورت پایلوت اجرا می شود.

وی گفت: در صورت تشخیص سالمندان مبتلا به اختلالات شناختی(دمانس) خدمات توانبخشی بهزیستی به آن ها ارائه می شود.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعۀ پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی‌کشور بر ضرورت اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی افراد بالای ۶۵ سال سالمند محسوب می‌شوند و جامعه ایران نیز به سمت سالمندی در حرکت است.

وی با بیان اینکه با افزایش سن و به خصوص پس از ۶۵ سالگی، خطر ابتلا به دمانس افزایش پیدا می‌کند، اظهار داشت: دمانس یکی از بیماری‌هایی است که به افت عملکرد سالمندان منجر می‌شود و یکی از عوامل مؤثّر در بروز آن بیماری آلزایمر است.

وی دمانس را یک بیماری با سیرکند و غیرقابل برگشت دانست و بر تشخیص و درمان به موقع و سریع در مراحل اولیه تاکید کرد.

صفاری فرد افزود: تشخیص زودرس این بیماری با آزمون هایی که بتوانند غربالگری دقیق تری را در سنین پایین تر انجام شود می تواند به درمان بیماری و پیشگیری از ورود بیماران به مراحل بالای بیماری منجر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha