الفبای توسعه و پیشرفت کشور با حافظه محوری تناقض دارد

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در آیین آغاز به کار "همایش ملی کیفیت بخشی به آموزش علوم پایه" در کرمان، گفت: الفبای پیشرفت و توسعه کشور با حافظه محوری تناقض دارد، که باید علم و فناوری را به دانش آموزان آموزش دهیم.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد مهدی کاظمی در افتتاحیه همایش کیفیت بخشی به آموزش علوم پایه که در دانشگاه فرهنگیان کرمان، برگزار شد، با بیان اینکه توجه به علم و فناوری همیشه مورد تاکید دین ماست، گفت: این نهضت علمی از زمان امام سجاد(ع) آغاز شده و در زمان حضرت امام محمد باقر(ع) باقرالعلوم، ادامه یافت و دانشمندانی تربیت شدند، که علمشان برگرفته از مکتب اسلام بود.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب جدی ترین حامی علوم پایه در کشور هستند، افزود: توجه به علوم پایه را باید مدنظر قرار دهیم، در سال های اخیر علوم پایه به صورت موضوعی در عرصه های مختلف در دنیا ارتقا یافته و رشد داشته که تاثیر آن را در زندگی خود حس می کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: وجه دوم مورد اهمیت پس از بها دادن به علوم پایه، تلفیق علوم پایه و علوم تلفیقی است، از آنجا که پایه و بنای همه پیشرفت ها علوم پایه است، برای پیشرفت در زمینه علوم کاربردی باید به علوم پایه به عنوان یک اصل و اساس توجه کنیم.

کاظمی اظهار داشت: در کنارتوسعه علوم پایه و رشد در زمینه های نانو، زیست فناوری و... که در پیشرفت جوامع بشری و رفاه تاثیرگذار بوده، می توان آسیب ها و آفت هایی هم دید، که آنچه مهم است رویکرد اخلاق مداری در علوم پایه است.

وی بیان کرد: در دهه ۸۰ رهبری بر جنبش نرم افزاری تاکید کردند؛ اما آنگونه که باید، خوب عمل نکردیم، چرا که تحت تاثیر مدرک گرایی و رویکرد حافظه محوری و تحت تاثیر فضای کنکور بودیم و هستیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: قطعا مصوبه اخیر انقلاب فرهنگی فرصتی را فراهم می کند برای حذف کنکور یا کاهش ضریب کنکور در ورود به دانشگاه، از دیگر سو اگر قرار است در زمینه علوم پایه پیشرفت کنیم، راهی نداریم جز اینکه از مسیر آموزش و پرورش به این موضوع بپردازیم.

کاظمی ابراز داشت: الفبای پیشرفت جامعه را باید به دانش آموزان یاد دهیم که با حافظه محوری در تناقض است، نسل جوان ما باید با علم و فناوری بیشتر آشنا شوند.

وی ابراز داشت: از دیگر چالش های این حوزه می توان به برنامه درسی توجه کرد که لزوما بحث محتوا نیست، روش، ابزار و شیوه های ارزشیابی هم مهم است و مورد سوم موضوع فلسفه علم است اینکه چقدراین موضوع را به دانش آموزان آموزش داده ایم؟

وی ادامه داد: موضوع چهارم ایجاد تنوع درعرصه های یادگیری است، شیوه سخنرانی دیگر پاسخگو نیست، بلکه باید تغییر در روش های یادگیری داشته باشیم، موقعیت های متنوع یادگیری را باید فراهم کنیم، فراهم کردن فرصت هایی برای یادگیری اثربخش برای دانش آموزان بسیار مهم است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه در ۹ سال اخیر شاهد کم توجهی به علوم پایه بوده ایم، اذعان داشت: دانش آموزان باید بیاموزند علاوه بر پیشرفت های علمی به پیشرفت های اجتماعی هم توجه کنند، باید جذابیت بیشتری برای دانش آموزان ایجاد کرد، تمرین و تکرار یک ضرورت است و موضوع یادگیری جمعی و گروهی می تواند موثر باشد.

شایان ذکر است؛ آیین آغاز به کار "همایش ملی کیفیت بخشی به آموزش علوم پایه" ویژه دبیران و اعضای دبیرخانه های کشوری دروس علوم پایه، سرگروه های استانی دروس علوم پایه، مولفان کتب درسی، مسئولان انجمن های علمی دروس علوم پایه و روسای ادارات آموزش متوسطه اول و دوم متوسطه نظری به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با حضور معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش وزارت متبوع، نماینده مردم شهرستان های کرمان و راور و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان و...در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان استان کرمان برگزار شد.

وزارت آموزش و پرورش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha