بهورزان سنگرداران سلامت کشورند

وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه بهورز، خدوم ترین نیروی نظام سلامت است، گفت: بهورزان قهرمانان واقعی حوزه سلامت و از مردمی ترین نیروهای این حوزه هستند که با تلاش شبانه روزی در راه ارتقای سلامت مردم همت می ورزند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر بهرام عین اللهی در مراسم تقدیر از بهورزان، مربیان بهورزی و مراقبان سلامت نمونه کشوری که در مجتمع شهدای مدافع سلامت مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: بهورز، خدوم ترین نیروی سلامت است و کار او همانند مجاهدت در راه خداست که اجر و ثواب بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه تلاش ها و فداکاری های بهورزان بطور شایسته در جامعه منعکس نشده، افزود: در حوادث و بلایا دیده ایم که بهورزان همانند قهرمانان، آخرین نفراتی هستند که از محل حادثه و روستاهای حادثه دیده خارج می شوند.

وزیر بهداشت و درمان، بهورزان را خدمتگزاران با اخلاص و سنگرداران سلامت کشور توصیف کرد و اظهار داشت: در حال حاضر 31 هزار بهورز در 18 هزار خانه بهداشت فعالیت دارند که شبکه گسترده ای به حساب می آید. همچنین سه هزار و 992 فراگیر در 216 مرکز آموزش بهورزی با تلاش یک هزار و 200 مربی، در حال آموختن و فراگرفتن بهورزی هستند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب ، موفقیت و پیشرفت در حوزه نظام سلامت بوده است، تصریح کرد: در دوران پیش از انقلاب، نظام شبکه بهداشت و درمان، فعال نبود، به طوری که پزشکان خارجی در کشور فعالیت داشتند و در شاخص های سلامت و شیوع بیماری ها نیز وضعیت نامناسبی داشتیم اما از سال 1364 و با ادغام آموزش در خدمات بهداشتی و درمانی، شاهد برکات فراوانی در این حوزه از جمله تامین نیروی انسانی برای پاسخ به نیازهای جامعه، گسترش و ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی و جامعه نگر شدن آموزش پزشکی بوده ایم.

دکتر عین اللهی از ایجاد شبکه بهداشت و درمان به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای حوزه سلامت یاد کرد و گفت: فعالیت بهورزان از ابتدا برای ارائه خدمات اولیه سلامت در نظر گرفته شد. واژه بهورز مختص جمهوری اسلامی است و معادل خارجی ندارد؛ به طوری که در همایش های خارجی با افتخار درباره آن سخن می گوییم.

وی گفت: بهورزان با آگاهی کامل از فرهنگ و آداب منطقه خود خدمت رسانی می کنند و با مردم، رابطه عاطفی داشته و مورد اعتماد مردم قرار دارند.

وزیر بهداشت و درمان به مقایسه برخی شاخص های سلامت در دوران قبل و بعد از انقلاب پرداخت و گفت: پوشش خدمات بهداشتی از سطح بسیار اندک به بیش از 98 درصد، امید به زندگی از 55 سال به 75.7 سال، دسترسی به آب آشامیدنی از سطح بسیار پایین به بیش از 94 درصد و مرگ و میر مادران باردار از بالای 200 مورد در هر 100 هزار زن باردار به 18 مورد رسیده است.

دکتر عین اللهی ادامه داد: در اجلاس منطقه ای سازمان جهانی بهداشت، وضعیت شاخص های سلامت ایران جز در مورد مصرف سیگار از سایر کشورهای منطقه مطلوبتر شناخته شد .

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا در قانون بودجه سال آینده نسبت به اخذ مالیات از سیگار مصوبه قانونی لازم را داشته باشند.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تدوین برنامه «عدالت و تعالی نظام سلامت» در دولت سیزدهم، یادآور شد: برای ما قابل تحمل نیست که در حوزه سلامت، تبعیض وجود داشته باشد. همه تلاش و سعی ما بر توزیع عادلانه منابع و امکانات است که در عین پیگیری این موضوع، باید پیشرفت و تعالی حوزه سلامت را نیز همواره در دستور کار داشته باشیم.

دکتر عین اللهی تصریح کرد: در دولت سیزدهم تا کنون 850 پروژه بهداشتی با زیربنای 35 هزار و 800 متر مربع تکمیل و افتتاح و 500 خانه بهداشت بازسازی شده است که این روند در سراسر کشور ادامه دارد و تا تا دو ماه آینده نیز هزار پروژه بهداشتی دیگر نیز تکمیل می شود.

وی اجرای طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع در کشور را از اولویت های وزارت بهداشت دانست و گفت: در طرح پزشکی خانواده بیماران باید در مراحل اولیه، شناسایی و سلامت خانواده تامین شود. این برنامه در شهرهای کمتر از 20 هزار نفر و روستاها از دی ماه اجرایی شده و امیدواریم که در سال آینده در تمام شهرها به اجرا در آید.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر لزوم توجه ویژه به آموزشگاه های بهورزی، تاکید کرد: راه اندازی و تقویت آموزشگاه های جدید بهورزی در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد و به دنبال ارتقای سطح علمی و جایگاهی مربیان بهورزی هستیم.

دکتر عین اللهی گفت: تا کنون چهار هزار بهورز جذب شده اند که کافی نیست چرا که هر قدر تعداد بهورزان در نظام سلامت، افزایش یابد، سلامت جامعه بیشتر و بهتر تامین می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha