زنگ خطر موج هشتم بحران کرونا به صدا در آمده است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افزایش بیش از ۱۱ درصدی موارد سرپایی کووید در بیمارستان‌ها به معنای به صدا در آمدن زنگ خطر موج هشتم بحران کرونا بوده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر شاپور بدیعی در جلسه قرارگاه مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: وقتی شاخص سرپایی بیماران کووید در بیمارستان‌ها از افزایش ۱۱ درصدی گذر کرده، یعنی زنگ خطر موج هشتم به صدا در آمده و در گام بعد افزایش بستری‌ها را داریم.

وی تصریح کرد: بهترین کار برای بررسی وضعیت و آمادگی موجود این است که اقدامات یک ماه اخیر در موضوع آنفلوآنزا مورد ارزیابی قرار بگیرد تا میزان آمادگی‌مان برای موج هشتم مشخص شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی مناسبی در خصوص مقابله با موج هشتم بحران کرونا صورت پذیرد تا همانند موج هفتم با کمترین میزان آسیب مواجه باشیم، خاطرنشان کرد: ما آخرین وضعیت‌های کرونا و آنفلوآنزا را در جلسه بعدی ستاد کرونا استان و در حضور استاندار خراسان رضوی اعلام می‌کنیم تا نیازهای حوزه‌های بهداشت و درمان در جهت مقابله با موج هشتم تامین شود.

دکتر بدیعی افزود: ما برای موج هشتم بحران کرونا همانند ۷ موج قبلی ترازی را تعریف کرده‌ایم تا در هر کجا که نیاز بود بخش‌های ویژه کرونا اعم از داخلی، عفونی و icu کووید فعال شود و اگر هم نیازی احساس نشد در همان بخش تخصصی، اما در مکانی مجزا از سایر بیماران خدمات موردنیاز بیمار کرونایی ارائه شود.

وی با تاکید بر اینکه ما از نیروهای توانمندی در حوزه درمان برخوردار هستیم و در ۷ موج قبلی یکی از بهترین عملکردهای کشور را داشتیم و در موج هشتم هم با همین منوال خدمتگزار مردم خواهیم بود، گفت: ما در ایام اوج بحران کرونا در کنار ارائه خدمات مطلوب به بیماران کرونایی خراسان رضوی و حوزه تحت پوشش، نیازهای درمانی دیگر استان‌های کشور را هم با اعزام نیرو تامین کردیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: ما در نظر داریم که فعالیت‌های آموزشی را در ۳ بیمارستان امام رضا(ع)، قائم(عج) و شهید هاشمی‌نژاد داشته باشیم و در سایر بیمارستان‌ها تمرکزمان بر فعالیت‌های درمانی باشد.

مراکز منتخب کرونا به‌طور مستمر انجام تست‌های رپید و پی‌سی‌آر را از مراجعه‌کنندگان دارند

در این جلسه دکتر سیدجواد حسینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاکید کرد: یکی از نیازهای این روزها افزایش شیفت‌های کاری سامانه ۱۹۱ بوده و این آمادگی را داریم تا این حوزه را در شیفت کاری ۶ ساعته فعال نماییم.

دکتر سید جواد حسینی ادامه داد: در همین خصوص پیشنهاد می‌کنیم که از ظرفیت مادران بارداری که دورکاری دارند در پاسخگویی‌های سامانه ۱۹۱ استفاده شود و با هماهنگی روابط عمومی شرایط برقراری ارتباط با مردم در منزل برای آنان برقرار می‌شود و با این اقدام نه آن گروه از مادران در محیط کار آسیب می‌بینند و هم اینکه خدمت موثری در منزل ارائه می‌دهند.

دکتر حسینی با بیان اینکه مراکز منتخب کرونا به‌طور مستمر انجام تست‌های رپید و پی‌سی‌آر را از مراجعه‌کنندگان دارند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه روندهای افزایشی دیگر کشورها در کشور ما مشاهده نشده و برای اینکه گرفتار آسیب‌ها و مشکلات موج هشتم بحران کرونا نشویم باید هرچه سریع‌تر نسبت به دریافت دُز یادآور واکسن کرونا اقدام نماییم و در همین خصوص باید اشاره کنیم که مراکز واکسیناسیون کرونا آماده پذیرش تمامی افراد بالای 18 سال هستند تا دُز یادآورشان را تزریق نمایند.

پیگیر تامین نیازهای دارویی از جمله رمدیسیویر هستیم

در ادامه این جلسه دکتر ناصر وحدتی، معاون غذاودارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: ما پیگیر تامین نیازهای دارویی از جمله رمدیسیویر هستیم و تمامی نیازهای کرونایی و غیرکرونایی حوزه داروی خراسان رضوی و حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد را به سازمان غذاودارو اعلام کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه کمبودی در اقلام دارویی، بهداشتی و حفاظتی نداریم و هرگاه که نیاز بوده به‌موقع به سازمان غذاودارو اعلام کردیم تا نیازهای حوزه‌های بهداشت و درمان و همچنین داروهای موردنیاز مردم در داروخانه‌ها تامین باشد.

معاون غذاودارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ما تحت هیچ شرایطی اجازه ندادیم که بیماری با مشکل نبود دارو مواجه شود و وضعیت را به نحو مطلوبی مدیریت کردیم تا مشکلی در بحث تامین انواع داروهای مورد نیاز بیماران نباشد.

با راه‌اندازی بخش اطفال بیمارستان امام رضا(ع) بخش عمده‌ای از فشار کاری مرکز درمانی اکبر کاسته می‌شود

در بخش دیگری از این جلسه دکتر ایوب توکلیان، جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: ما دو هفته پر فراز و نشیب را در موضوع کودکان و فعالیت مستمری در ۳ بیمارستان دکتر شیخ، اکبر و ولایت داشتیم، ضمن اینکه اضافه شدن بخش کودکان بیمارستان امام رضا(ع) را در برنامه کاری‌مان داشتیم.

وی اضافه کرد: امروز بازدیدی از بیمارستان اکبر انجام دادیم و در این بازدید خواسته‌های مسئولان این مرکز درمانی در خصوص تامین تجهیزات و نیروی انسانی مطرح شد که پیگیر تحقق این خواسته‌ها هستیم.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه با راه‌اندازی بخش اطفال بیمارستان امام رضا(ع) بخش عمده‌ای از فشار کاری مرکز درمانی اکبر کاسته می‌شود، بیان کرد: ما به دنبال آن هستیم تا در نقاط مختلف شهر خدمات شایسته و مطلوب مورد نیاز گروه‌های مختلف بیماران از جمله کودکان ارائه شود.

روند افزایشی کودکان بستری مبتلا به آنفلوآنزا مشاهده نشده است

در ادامه این جلسه دکتر رضا وثوقی‌مقدم، مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: روند افزایشی کودکان بستری مبتلا به آنفلوآنزا مشاهده نشده و خوشبختانه بر خلاف هفته‌های قبل با کاهش میزان مراجعات و بستری‌ها مواجه بودیم.

وی خاطرنشان کرد: بازنگری مجدد پروتکل بهداشتی کودکان و مدارس، فرآیند پذیرش بیماران با نامه اساتید در اورژانس، پیش بینی فرآیند کووید و اختصاص پزشک عمومی به درمانگاه‌ها با توجه به پوشش icu و nicu توسط پزشکان درمانی عمده خواسته‌مان است.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که از تمامی بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی خواسته‌ایم که در آماده باش کامل برای مقابله با موج هشتم بحران کرونا باشند، تاکید کرد: ما بازدیدهای متعددی در روزها و هفته‌های اخیر از تمامی بیمارستان‌ها داشته‌ایم تا وضعیت آنان را با برای درمان بیماران مبتلا به کرونا در موج جدید مورد بررسی قرار دهیم و خوشبختانه آمادگی کامل در تمامی مراکز درمانی وجود دارد، ضمن اینکه باید اشاره کنیم که کمبودهایی هم در حوزه تجهیزات پزشکی بود که به سرعت برطرف شد.

رشد ۱۰ درصدی مراجعات و بستری‌های بیمارستانی و ۷ درصدی موارد مثبت کووید در یک هفته اخیر

همچنین دکتر مریم سالاری، رییس اداره آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این جلسه، گفت: میزان مراجعات، سرپایی‌ها و بستری‌ها ۱۰ درصد به نسبت هفته قبل رشد داشته و این عدد در میزان موارد مثبت کووید رشد ۷ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: ما در میان کشورهای مختلف جهان همچنان روندهای افزایشی را می‌بینیم و هم‌اکنون کشورهای ژاپن، آمریکا و فرانسه بالاترین آمار ابتلاها، بستری‌ها و فوتی‌های موج هشتم بحران کرونا را دارند.

رییس اداره آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه از ابتدای مهر ماه تاکنون ۱۲۲ هزار و ۹۱۶ نفر با علائم حاد تنفسی (سرماخوردگی، آنفلوآنزا کرونا) بستری شدند، خاطرنشان کرد: این بیماران در گروه‌های سنی مختلف بودند که کودکان بالاترین گروه آن با ۱۹ درصد بودند، اما خوشبختانه هم‌اکنون روند کاهشی را در این خصوص داریم.

دکتر سالاری بیان کرد: همچنین در تست‌های کرونا باید مراقب منفی کاذب باشیم تا بیمار کرونایی پنهان نماند و این دغدغه برای مثبت کاذب وجود ندارد، چون این موضوع مشکلی ایجاد نمی‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha