حکمرانی بد، عامل افزایش استعمال دخانیات

سجادی با تاکید براینکه عدم حکمرانی خوب از دلایل افزایش استعمال دخانیات است عنوان کرد: اولویت مبارزه با دخانیات در جامعه ایران وجود ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت ، دکتر جعفر سجادی، مدیر بازاریابی و تحقیقات بازار و صیانت از برند شرکت دخانیات در برنامه «گفتگوی اجتماعی»‌ در مورد دلایل افزایش مصرف دخانیات بیان داشت: به دلیل وجود دغدغه‌های دیگری که در جامعه وجود دارد، در کشور ما تمایلی برای ورود به حوزه مبارزه با مصرف و قاچاق دخانیات وجود ندارد.

وی با تاکید براینکه شفاف نبودن اطلاعات در حوزه دخانیات باعث عدم تصمیم گیری در این حوزه شده است بیان داشت: در افزایش مصرف دخانیات عوامل فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، تبلیغات و بازاریابی، سلامت و بهداشت، فناوری و تکنولوژی تاثیر دارد.

سجادی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۷ هزار شرکت در جهان در صنعت دخانیات مشغول به کار هستند و این صنعت حدود ۷۶۰ میلیارد دلار گردش مالی در سال دارد.

مدیر بازاریابی و تحقیقات بازار و صیانت از برند شرکت دخانیات ایران تصریح کرد: ‌ حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰میلیون نفر از افراد دنیا درگیر مصرف دخانیات هستند و سالانه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در دنیا صرف هزینه‌های درمان ناشی از استعمال دخانیات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار موجود مصرف دخانیات در کشور روند افزایشی داشته گفت: سرانه سیگار در سال۱۳۸۰ نزدیک به ۵۰ میلیارد نخ سیگار بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۷۵ تا ۸۰ میلیارد نخ سیگار در سال رسیده است.

سجادی اذعان داشت: در بحث قوانین و مقررات از سال ۱۳۸۱ تا ۱۴۰۱، دو تصمیم اساسی گرفته شد که صنعت دخانیات را متحول کرد و باعث افزایش مصرف دخانیات در کشور شد که یکی از این تصمیمات ورود شرکت‌های تولید دخانیات به بازار ایران در سال ۸۱ و خصوصی سازی دخانیات در سال ۹۱ بود که این دو قانون روند مصرف دخانیات را در کشور افزایش داد.

وی افزود: ۵ شرکت بزرگ در تولید دخانیات فعالیت دارند که ۴ شرکت در ایران با قدرت فعالیت می‌کنند و ۱۲۰ میلیارد گردش مالی مرتبط به این شرکت‌ها می‌باشد. با خصوصی سازی صنعت دخانیات در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ شرکت رسما در حوزه تولید دخانیات در کشور فعالیت می‌کنند.

*** به قوانین بها داده نمی‌شود

وی با تاکید براینکه یکی از استراتژی‌های بزرگ شرکت‌های تولید دخانیات نفوذ در قوانین برای عدم اجرا و به تاخیر انداختن اجرای آنهاست، اظهار داشت: ‌ متاسفانه در کشور ما به قوانینی که بتواند صنعت دخانیات را در ضابطه‌ای ببرد که منجر به کاهش مصرف شود، بها داده نمی‌شود.

سجادی در ادامه اظهار داشت: ‌ به طور مثال ماده ۸ قانون جامع که بر اساس این قانون هر ساله ۱۰ درصد قیمت دخانیات باید افزایش می‌یافت که متاسفانه از سال ۸۵ به مدت ۱۶ سال است که این قانون اجرا نشده است.

وی خاطر نشان کرد: ‌ بر اساس قوانین موجود هر گونه تبلیغ و ترویج دخانیات ممنوع است ولی ما شاهد تبلیغ استعمال دخانیات توسط هنرپیشه‌ها در سریال‌ها و فیلم‌ها هستیم که عدم اجرای این قوانین بیانگر بازدارنده نبودن جریمه ۴۵ میلیون تومانی در این حوزه است چرا که این جریمه برای تهیه کنندگان فیلم‌ها و سریال‌ها رقمی محسوب نمی‌شود.

*** افزایش استعمال دخانیات بین بانوان جوان

دکتر حسن آذری پور ماسوله، عضو کارگروه تخصصی ستاد کشوری کنترل دخانیات نیز در این برنامه با بیان اینکه در حوزه اطلاع رسانی در مورد صدمات ناشی از استعمال دخانیات خوب کار شده است بیان داشت: ‌ تقریبا همه افراد نسبت به اینکه استعمال سیگار چه صدماتی بر روی سلامتی افراد دارد آگاهی دارند.

وی افزود: ‌ مطالعات نشان می‌دهد که مصرف سیگار در جمعیت آقایان در چند سال اخیر روند کاهشی داشته ولی افزایش استعمال سیگار در بین بانوان جوان نسبت به ۲۰ سال گذشته دیده می‌شود.

آذری پور بیان داشت: ‌ کشور ما در بخش ممنوعیت استعمال مواد دخانیات در اماکن عمومی و ممنوعیت تبلیغ دخانیات جزو کشورهای موفق دنیا است.

عضو کارگروه تخصصی ستاد کشوری کنترل دخانیات اظهار داشت: با توجه به شیوع و افزایش استعمال قلیان در ۱۵ تا ۲۰ سال اخیر در دنیا و کشورهای منطقه، در ایران هم استعمال قلیان به دلیل جذابیتی که دارد در بین جوانان افزایش پیدا کرده است و به دلیل اینکه قلیان وسیله‌ای است برای ورود به مصرف دخانیات و پیش بینی می‌شود با افزایش مصرف قلیان در آینده نزدیک با شیوع افزایش مصرف سیگار مواجه شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha