مرمت مسجد تاریخی روستای جهانی میمند

مدیر پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی میمند از مرمت و بهسازی مسجد تاریخی این روستا خبر داد وگفت: در طرح اجرا شده از مصالح بوم‌ آور استفاده و تمامی ضوابط سازمان جهانی یونسکو نیز رعایت شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ رضا ریاحیان گفت: در راستای طرح سامان‌ دهی و مرمت فضاهای دستکند روستای جهانی میمند با همکاری شورای اسلامی، پایگاه جهانی و هیات امنای این روستا، فضای داخلی مسجد، محوطه جلوی حسینیه و همچنین بخشی از شبکه معابر روستای مذکور مرمت و سامان‌ دهی شده است.

وی، افزود: با توجه به اینکه مراسم جوش‌ زنی یکی از مراسم‌ های آیینی ثبت شده استان کرمان به شمار می‌ رود و روستای میمند یکی از مناطقی است که این مراسم به صورت پرشور در آن برگزار می‌ شود، بنابراین فراهم کردن زمینه برای هر چه بهتر برپا شدن این مراسم از ضروریات به شمار می‌ رود.

مدیر پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی میمند ادامه داد: مراسم آیینی جوش‌ زنی سال گذشته در ایام محرم و صفر با حضور تعداد زیادی از عزاداران حسینی در روستای جهانی میمند برگزار شد.

ریاحیان خاطرنشان کرد: در طرح اجرا شده از مصالح بوم‌ آور استفاده شده و تمامی ضوابط سازمان جهانی یونسکو نیز رعایت شده است.

شایان ذکر است؛ روستای صخره ای میمند واقع در در ۳۸ کیلومتری شمال شرقی شهر بابک استان کرمان واقع شده است، که به‌ دلیل داشتن معماری صخره‌ ای دستکند و اسرارآمیز، شناخته شده و معروف است.

روستای تاریخی میمند با وسعت ۴۲۰ کیلومتر مربع یکی از مهم‌ ترین و بزرگ‌ ترین روستاهای دستکند ایران و جهان محسوب می‌ شود، که همچنان زندگی در آن جریان دارد و مردمانش بسیاری از سنت‌ های پیشنیان خود را حفظ کرده‌ اند.

این روستا در سال ۱۳۹۴ به‌ عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. میمند همچنین به‌عنوان هفتمین منظر فرهنگی- طبیعی و تاریخی در جهان در سال ۱۳۸۴ نخستین جایزه جهانی ملینا مرکوری را به دست آورد. این جایزه هر دو سال یکبار از سوی دولت یونان و با همکاری مجامع فرهنگی بین‌ المللی مانند یونسکو و ایکوموس(شورای حفاظت از بناها و محوطه‌ های تاریخی) به آثاری اهدا می‌ شود که دارای شرایط و ضوابط فرهنگی، طبیعی و تاریخی منحصر به‌ فرد باشند.

روستای ییلاقی میمند از توابع شهر بابک کرمان؛ روستایی صخره‌ ای در مرز بین دشت و کوهستان است که قدمت آن به سال‌ های بسیار دور باز می‌گردد. این روستای شگفت انگیز، به جا مانده از قرون ۷ و ۸ پیش از میلاد است که نشانه‌ هایی از زندگی باستانی هنوز هم در آن جا دارد. آثار باقیمانده و سفالینه‌ های کشف شده در این ناحیه، به قدمت چندین هزار ساله و دوران اشکانی و ساسانی باز می‌ گردد.

گویی دوام بالا و استحکام بناهای میمند شهر بابک، بر استحکام اصول اجتماعی این مکان هم موثر بوده است. زیرا آداب و رسوم این منطقه، خاص و مرتبط با حال و هوای دوران گذشته بوده و طی قرون مختلف تغییر چندانی نکرده است.

مرمت مسجد تاریخی روستای جهانی میمند

مرمت مسجد تاریخی روستای جهانی میمند

مرمت مسجد تاریخی روستای جهانی میمند

مرمت مسجد تاریخی روستای جهانی میمند

مرمت مسجد تاریخی روستای جهانی میمند

مرمت مسجد تاریخی روستای جهانی میمند

مرمت مسجد تاریخی روستای جهانی میمند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha