ضرورت استفاده از تکنولوژی های نوین در پایش منابع طبیعی

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی استان کرمان با اشاره به ضرورت استفاده از تکنولوژی های نوین جهت پایش منابع طبیعی استان، گفت: ۵۰۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی و بحرانی استان توسط پهباد به صورت مستمر در حال رصد می باشد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ علیرضا جمعه قاسم آبادی، در ارائه عملکرد ۶ ماه نخست سالجاری اداره منابع طبیعی استان کرمان، گفت: به منظور تامین رفاه نسبی روستانشینان و عشایر حاشیه جنگل ها و جلوگیری از قطع اشجار و بوته های مرتعی، از ابتدای سال تاکنون تعداد ۷۰۰ عدد لوازم گازسوز شامل: ۲۵۰ دستگاه تنور گازی، ۱۰۰ دستگاه اجاق گاز و ۳۵۰ عدد سیلند گاز جهت پخت نان، طبخ غذا و گرمایش در قالب طرح جایگزینی سوخت مناسب تهه و توزیع گردیده است.

وی با بیان اینکه طرح جایگزینی سوخت مناسب به جای بوته و هیزم، یکی از طرح های اثرگذار اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان کرمان است، افزود: این طرح شامل خرید و توزیع اقلام گرمایشی مانند؛ تنور گازی، اجاق گاز، اجاق نفتی، آبگرمکن و چراغ خورشیدی و توزیع این اقلام بین مصرف کنندگان روستایی و عشایری می‌ باشد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی استان کرمان‌؛ از دیگر اقدامات انجام شده اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی استان را مبارزه با آفات و بیماری های جنگلی عنوان و اظهار داشت: در این طرح که شامل پایش و کنترل بیماری و آفات می باشد، از ابتدای سال تاکنون سطح ۲۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از جنگل های شهرستان های ریگان ، رفسنجان، زرند، سیرجان، بافت، بردسیر، بم، ارزوئیه و شهربابک پایش گردیده است.

قاسم آبادی اضافه کرد: همچنین در سطح ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی جنگی شهرستان های ریگان، سیرجان، بردسیر، رفسنجان و زرند عملیات مبارزه و کنترل با آفات درختان صورت گرفته است.

وی با ضروری دانستن استفاده از تکنولوژی های نوین جهت پایش منابع طبیعی استان کرمان، ابراز داشت: سطح ۵۰۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی و بحرانی استان توسط پهباد به صورت مستمر در حال رصد می باشد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی استان کرمان، تصریح کرد: به منظور جلوگیری از ایجاد حریق و کنترل و اطفاء سریع حریق های احتمالی در شش ماهه نخست سالجاری دوره های آموزش مدیرت حریق به میزان ۷۴۴ نفر ساعت برای نیروهای سازمانی و ۱۲۴۸۰ نفر ساعت برای نیروی های مردمی برگزار شده است.

قاسم آبادی، بیان کرد: علاوه بر این ۶۲ سری تجهیزات انفرادی و ۲۰۰ دستگاه تجهیزات گروهی شامل فلاکس بک، آتش کوب و... تهیه و به مناطق بحرانی ارسال گردیده است.

وی با اشاره به سطح وسیع فعالیت های معدنی در استان، اظهار کرد: ۸۱۰ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی تخریب شده در اثر فعالیت های معدنی احیا و بازسازی شد، که شامل احداث سازه های آبخیزداری و نهالکاری می باشد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت از منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی استان کرمان در خصوص فعالیت معادن، خاطرنشان کرد: به استناد ماده ۱۷ قانون اصلاح معادن برای احیا و بازسازی محل عملیات معدنی که در عرصه های ملی واقع شده است، ۱۵ درصد درآمد دولتی ناشی از اکتشاف و ۱۲ درصد حاصل از بهره برداری برای احیای عرصه های ملی اختصاص خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha