روند صعودی استقبال کرمانی ها از اهدای خون در تاسوعا و عاشورا

مدیر کل انتقال خون استان کرمان از رشد ۵۸ درصدی اهداء خون در ایام عزاداری تاسوعا و عاشورای امسال در استان کرمان نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر ایرج شکوهی با بیان اینکه یکی از علل مصرف بالای فرآورده های خونی در استان کرمان؛ آمار بالای تصادفات است، گفت: سازمان انتقال خون استان کرمان دارای ۶ پایگاه ثابت انتقال خون است و به دلیل وسعت زیاد استان کرمان در خیلی از مناطق پایگاه انتقال خون ثابت نداریم و در برخی از ایام سال، واحد سیار در این مناطق مستقر می شود؛ البته تلاش می کنیم در بعضی شهرستان‌ ها پایگاه ثابت احداث کنیم.

او افزود: تعداد بیماران هموفیلی و تالاسمی در این استان، نسبت به استان های دیگر بیشتر است و ما در استان کرمان هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی داریم که ماهی به ۲ واحد خون نیاز دارند و ماهیانه ۳۰ درصد خون استان کرمان به این بیماران تزریق می‌شود، همچنین بیماران نیازمند به خون در ۳۸ موسسه درمانی در کرمان بستری می‌ شوند.

مدیر کل انتقال خون استان کرمان بیان کرد: البته مقداری از خون های اهدایی هموطنان نیز صرف بیماران اتباع افغانستان می شود؛ اما از آن ها به دلایلی خونی دریافت نمی شود.

دکتر شکوهی تصریح کرد: سال گذشته ۷۳ هزار نفر جهت اهدای خون به پایگاه‌ های سراسر استان مراجعه کردند، که این آمار نسبت به جمعیت شاخص ما کم است و عواملی نظیر افزایش سن، حجامت، تتو کردن، واکسن و باور غلط اینکه اهدای خون باعث کم خونی می‌ شود، از مواردی است که مردم را برای اهدای خون بی رغبت می کند.

وی عنوان کرد: مشارکت بانوان در استان کرمان برای اهدای خون کم است، در صورتی که رکورد اهدای خون متعلق به یک خانم است و باید فرهنگ سازی در این زمینه صورت گیرد.

مدیر کل انتقال خون استان کرمان خاطر نشان کرد: در تاسوعا و عاشورای امسال میزان مراجعات به سازمان اهدای خون، ۶۴ درصد و میزان اهدای خون ۵۸ درصد افزایش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha