ادغام طب سنتی و مدرن در تقویت سلامت جامعه و بهبود بیماران مؤثر است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد عنوان کرد: هدف انواع طب‌ها و افرادی که در سیستم سلامت کار می‌کنند حفظ و ارتقا سلامت افراد جامعه است و وقتی هدف تأمین سلامت باشد هیچ‌کدام از طب‌ها با هم تداخل و منافاتی ندارند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ دکتر مهری رایکا، متخصص زنان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد در برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفتگو در مورد ادغام خدمات طب ایرانی و سنتی در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت گفت: با تلفیق طب سنتی و مدرن می‌توان از توصیه‌ها و راهکارهای طب سنتی برای پیشگیری از بیماری‌ها بهره گرفت.

وی افزود: طب ایرانی پیشینه ۷ هزارساله دارد و بعد از ورود اسلام به کمک آیات قرآن شکل کامل‌تری پیدا کرد و در واقع می‌توان گفت پیشینه طب ایرانی اسلامی یا طب سنتی به خلقت بشر و با بهره‌برداری از طبیعت و شرایط زندگی بشر برمی‌گردد و علم سالم زیستن را به بشر آموزش داده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: طب سنتی طب با پیشینه و با ارزشی است و اینکه می‌خواهند طب سنتی را از حالت بررسی‌های کامل خارج کنند موافق نیستم چرا که میزان مطالعات این طب شاید بسیار بیشتر از طب اکنون که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود باشد.

رایکا با اشاره به اینکه طب سنتی و ایرانی با این قدمت و حالت کل‌نگر که به انسان دارد و انسان را موجود کل با شرایط نگاه می‌کند بیان داشت: در طب سنتی علت اغلب بیماری‌ها ناشی از برهم‌خوردن تعادل اخلاط و مزاج است و درمان یا تجویز دارو نیز عمدتاً باهدف بازگرداندن این تعادل از طریق استفاده از مزاج‌های تجویز می‌شود.

این متخصص زنان بیان داشت: به طور مثال در طب سنتی برای درمان بیماری‌هایی که در اثر سردی طبع ایجاد شده باشد درمان آن از طریق تجویز مواد با طبع گرم صورت می‌گیرد و در اکثر کتب طب سنتی راه‌های پیشگیری و سالم زیستن و دفع بیماری مطرح شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مسائلی که در طب سنتی مطرح است به دوز رساندن دارو است و خوشبختانه بسیاری از شرکت‌های دارویی در این زمینه فعال هستند و در حال حاضر تجویز دارو در طب سنتی از حالت سنتی خارج شده و با دوز مشخص در قالب قرص و شربت تجویز می‌شود.

رایکا اذعان داشت: البته عوارض داروهای گیاهی خیلی کمتر از داروهای شیمایی است و بیشتر داروهایی که در طب کلاسیک مصرف می‌شود ریشه گیاهی دارند.

*** درمان گرگرفتگی یائسگی با داروی گیاهی ساخت آلمان

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا داروهایی بر پایه گیاهان ساخته می‌شود بیان داشت: به طور مثال دارویی که در طب مدرن برای درمان گرگرفتگی یائسگی زنان تجویز می‌شود یک داروی وارداتی ساخت کشور آلمان است که با قیمت بالایی برای بیماران تجویز می‌شود که اگر نمونه داخلی آن تولید شود می‌تواند هزینه درمان بیماران را کاهش دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از پزشکان کلاسیک که تعصب دارند نیز در درمان بسیاری از بیماری‌ها اعم از تهوع و استفراغ زنان باردار، ترمیم زخم‌های سزارین و... از داروهای گیاهی استفاده می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha