شایعات عوارض واکسن کرونا ،پایه علمی ندارد /الزام زدن ماسک در مکان های عمومی

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: متاسفانه شایعاتی در خصوص عوارض واکسن کرونا در جامعه وجود دارد که پایه علمی ندارند و بی اساس هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان، مشهود تقی‌لو عصر شنبه در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا  با بیان اینکه متاسفانه از اواسط تیرماه با افزایش آمار مبتلایان  سرپایی و بستری بیماری کرونا  در کشور و استان زنجان موج هفتم این بیماری شروع شده است اظهار کرد : نسبت به یک ماه اخیر آمار مبتلایان ۶ برابر شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان زنجان بستری هستند افزود : طی ۲۴ ساعت گذشته ۷ نفر بستری جدید و ۲۱ نفر نیز مثبت سرپایی به ثبت رسیده است .

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در  هفت روز گذشته در جهان بیان کرد: از شش منطقه جهان بیشترین آمار مربوط به قاره اروپا است با ۴۹ درصد مبتلایان  و در منطقه نیز بیشترین و بالاترین آمار مبتلایان در کشور عراق ثبت شده است..

تقی لو با اشاره به رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌های استان زنجان ادامه داد : به جز شهرستان‌های ماهنشان و خرمدره که به رنگ زرد هستند بقیه شهرهای استان در وضعیت آبی قرار دارند.

وی با بیان اینکه از ۱۲۰۰ تخت موجود در استان زنجان، ۸۰۰ تخت  اختصاص به بیماران کرونا دارد افزود: اکنون از هر ۱۰ نفر، ۴ نفر در استان زنجان به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند و اکنون ۱۶.۵ درصد از اومیکرون شناسایی شده از نوع BA۴ و BA۵ بوده که ریه افراد را درگیر می‌کند.

این مسئول با اشاره به اینکه با ۲ راهکار ساده می‌توان زنجیره انتقال را قطع کرد اظهارکرد: مردم با زدن ماسک  در مراسمات و مکان های پر تجمع و همچنین تکمیل واکسیناسیون که یکی از بهترین و موثرترین  راه پیشگیری و مقابله با بیماری است می‌توانند زنجیره انتقال بیماری را قطع کنند.

وی با بیان اینکه  مراکز تجمیعی واکسیناسیون در شهرستان زنجان باید مجدداً فعال شوند تا واکسیناسیون به صورت گسترده صورت بگیرد، بیان کرد : در حال حاضر ۲۰۸ هزار نفر دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و باید برای دُز یادآور مراجعه کنند.

این مسئول با بیان اینکه حدود پنج هزار نفر برای دُز یادآور واکسن کرونا مراجعه کرده‌اند ادامه داد: به طور کلی ۷۰۰ هزار نفر در استان باید برای دریافت دُز یادآور به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

تقیلو با بیان اینکه متاسفانه دستورالعمل های بهداشتی رعایت نمی شود افزود: باید در تمامی اصناف ،مساجد، تالارها ،رستوران ها و... دستورالعمل‌های بهداشتی و الزام به زدن ماسک جدی گرفته و کنترل ها صورت گیرد .
وی با اشاره به  برگزاری مراسمات پیش رو تأکید کرد :  توصیه می‌شود  هیئت های عزادرای در فضاهای باز برگزار شود و همچنین استفاده از ماسک نیز جدی گرفته شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در خصوص جریان سازی و آگاهی‌بخشی مردم برای استفاده از واکسیناسیون و جلوگیری از شایعات  خاطرنشان کرد: متاسفانه شایعاتی در خصوص عوارض واکسن در جامعه وجود دارد که باعث نگرانی مردم و عدم مراجعه آنها به پایگاهها برای تزریق واکسن شده است که پایه علمی ندارند و بی اساس هستند و مردم با اعتماد کامل  اقدام به تکمیل واکسن کرونا کنند چرا که شدت بیماری را کاهش میدهد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha