رئیس پلیس پیشگیری فراجا به تشریح سیر تحولات این پلیس با هدف تسریع و تسهیل ارائه خدمات انتظامی پرداخت.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت،سردار "مهدی معصوم بیگی " با اشاره به تنوع، گستردگی و پیچیدگی ماموریت های پلیس از مرز تا مرکز اظهار داشت: اقدامات بسیار وسیع و گسترده ای توسط فرماندهی انتظامی کشور انجام می شود و فراجا؛ سازمانی پویا، بالنده، در تحول و تعالی بوده و شایسته است که این حجم و طیف وسیع و عظیم اقدامات و خدمات دهی به آحاد جامعه ارائه شود و در این میان انصافا معاونت فرهنگی اجتماعی فراجا به عنوان "حلقه وصل" پلیس و جامعه تاکنون موفق عمل کرده وتوانسته با بهره گیری از ظرفیت ها، به شایستگی زحمات نیروهای پلیس را منعکس کند و به تصویر بکشد.
وی با بیان اینکه قدردان زحمات همکارانمان در معاونت فرهنگی اجتماعی فراجا هستیم، افزود: معاونت فرهنگی اجتماعی فراجا مصداق بارز "تربیون پلیس" است و انعکاس حجم عظیم،گسترده و متنوع ماموریت های پلیس بدون اقدامات این معاونت به جامعه میسر نیست، هرچند که با توجه به تنوع،پیچیدگی و گستردگی اقدامات در فراجا، معاونت فرهنگی اجتماعی فراجا نیز نیاز به تقویت دارد.
قدردانی از حمایت های سردار " اشتری " و هیئت رئیسه فراجا
رئیس پلیس پیشگیری فراجا در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که مهم ترین دستاورد پلیس پیشگیری طی سال های اخیر چیست ؟ اظهار داشت: بیش از 2 سال (26 ماه) است که در پلیس پیشگیری فراجا توفیق خدمت دارم و معتقدم و باور دارم هر توفیقی که حاصل شده را مرهون لطف و عنایت خداوند متعال، هدایت ها و حمایت فرمانده و اعضای هیئت رئیسه فراجا و تلاش و زحمت یکایک همکارانم در پلیس پیشگیری هستم.
تقدیر از پیشکسوتان
این مقام ارشد انتظامی یادآور شد:البته باید از زحمات روسای پیشین پلیس پیشگیری تقدیر کنم؛ معتقدم موفقیت محصول یک فرآیند "جمعی" است،امروز هم سیر تحولی و کسب دستاوردهای روز افزون در پلیس پیشگیری، نتیجه تلاش شبانه روزی یکایک پیشکسوتانم و فرماندهان عزیز سرداران " رجب زاده "، "بهرام نوروزی "، " تقی مهری " و " محمد شرفی " است که در این مسئولیت، زحمت کشیده اند و امروز شاهد پویایی و بالندگی این پلیس هستیم.
خط مقدم ماموریتهای انتظامی
سردار معصوم بیگی ادامه داد: پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم تامین نظم و امنیت عمومی قرار دارد و امروزه برخوردار از این مزیت ارزشمند است، به واقع پلیسی است؛" سرمایه ساز"، که توفیق خدمتگزاری در آن نعمتی است که تنفس در فضای آن، مجاهدت را متکثر می سازد، به ویژه آن که در سرلوحه تفکر این پلیس، تدابیر، رهنمودها و اندیشه های نابی از فرماندهی معظم کل قوا "مدظله العالی " به عنوان شالوده های راهبردی برنامه و اقدام قرار گرفته است.
وی، با بیان اینکه پلیس پیشگیری یکی از پلیسهای گسترده و تخصصی فراجاست و بیشترین مراودات را با مردم دارد، افزود: " رهنمودهای داهیانه و فرامین فرمانده معظم کل قوا " مدظله العالی " در حوزه کلانتری و پاسگاه ها و پیشگیری از جرم به همراه تدابیر راهگشای سردار " اشتری " و پشتیبانی های هیئت رئیسه فراجا، به واقع فرصت و قوتی است تا با اهتمام کامل و برنامه ریزی مدون نسبت به اجرای ماموریت های پلیس پیشگیری در حوزه های مختلف کلانتری ها، پاسگاه ها،یگان های امداد، ایستگاه های ایست و بازرسی، پلیس راه آهن، فرودگاه و یگان های حفاظت سازمان ها و دستگاه ها اقدام شود.
قلب انتظامی فراجا
این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه به اعتقاد من پلیس پیشگیری؛ قلب انتظامی فراجا است، گفت: پلیس پیشگیری فراجا در این سال ها حرکت رو به جلو و سنگ بناهای عظیمی را داشته است، اقداماتی همچون طراحی و عملیاتی نمودن آیین نامه اجرایی بند پ ماده 108 قانون برنامه ششم توسعه کشور تا ریل گذاری در حوزه هوشمند سازی، راه اندازی قرارگاه تحول کلانتری ها و پاسگاه ها (کوپ)، طرح رتبه بندی کلانتران، اجرایی و عملیاتی کردن طرح مبنا (مانیتورینگ بزرگ نیروهای مسلح) در پلیس پیشگیری، تدوین سند تحول کلانتری ها و پاسگاه ها ( کوپ) و ... رقم خورده است.
طرح های هوشمند سازی
رئیس پلیس پیشگیری فراجا با اشاره به اهمیت چابک سازی پلیس و ارائه خدمات بهینه توام با تسهیل و تسریع خدمات دهی به آحاد مردم بیان کرد: در راستای طرح تحول کلانتری و پاسگاه ها (کوپ) ، پلیس پیشگیری فراجا، طرح خدمات قضائی هوشمند از طریق بستر شبکه های فراجا، عدالت ، دولت و اینترنت را پیگیری کرد و ضروریاتی نظیر سرعت بخشیدن به درخواست مراجعان، صیانت از کارکنان (کوپ) به دلیل تماس های مکرر با مراجعان، تسریع، تسهیل و بهبود کیفیت ارائه خدمات ،جلب رضایت مردم و اجرای مواد قانونی 34 ،49 ، 175 ، 176 و 659 در آیین دادرسی کیفری و همچنین اجرای آیین دادرسی الکترونیکی و ... از موجبات اجرای طرح هوشمند سازی در کلانتری و پاسگاه ها بود.
وی، ارتباط الکترونیکی کلانتری و پاسگاه ها (کوپ ها) با دادسراها، دادرسی الکترونیکی (تحقیق تصویری)، گشت هوشمند، کلانتری مجازی (دیجیتال) و نظارت و پایش هوشمند را از مصادیق بارز هوشمندسازی برشمرد و گفت: بهره برداران این مصادیق 420 کلانتری و پاسگاه هدف در سراسر کشور هستند که بهبود کیفیت ارائه خدمات انتظامی و قضائی به شهروندان، تسریع در روند رسیدگی پرونده ها، افزایش نظارت و کنترل بر عملکرد نیروها و صیانت از کارکنان، اصلاح برخی فرآیندها، افزایش سطح خدمات انتظامی و رضایت مندی مردمی از آثار اجرای این طرح هاست.
کلانتری در سامانه"پلیس من"
سردار معصوم بیگی ادامه داد : یکی دیگر از پروژه های هوشمند سازی "پلیس من" است، که با ظرفیتهایی که ایجاد شده به کلانتری "مجازی" یا "دیجیتال" تبدیل شده و دیگر نیازی به مراجعه حضوری مردم به کلانتری نیست؛ به طور مثال اگر خودرویی سرقت شد، مردم میتوانند در این سامانه سرقت خودرو را ثبت کنند و دیگر نیازی به آمدن به کلانتری نیست، از همین طریق میتوانند حتی پروندهشان را پیگیری کنند که در چه مرحلهای قرار گرفته است.
وی افزود : مورد دیگر هم الکترونیکی کردن ارسال و دریافت پروندهها به مراجع قضائی است که هزار کلانتری به این سیستم مجهز شدهاند.
رئیس پلیس پیشگیری فراجا با اشاره به افزایش سرعت ارائه خدمات انتظامی در سامانه موبایلی " پلیس من "، مطرح کرد: "پلیس من"، برنامه ای "کاربردی" است که کاربران میتوانند از طریق آن بسیاری از امور وابسته به انتظامی را به صورت غیر حضوری پیگیری کرده و در زمان خود صرفه جویی نمایند؛متقاضیان جهت دریافت برنامه کاربردی "پلیس من" می توانند از طریق وبگاه اینترنتی www.epolic.ir و همچنین اپلیکیشن "بازار" اقدام نمایند.
افزایش سرعت ارائه خدمات انتظامی
وی در اشاره ای به افزایش سرعت ارائه خدمات انتظامی در این سامانه موبایلی خاطر نشان کرد: در این سامانه حتی این مکان وجود دارد که به طورمثال اگر ماشین شما سرقت شد، با نصب این اپلیکیشن،وارد سامانه شده و همان لحظه می توانید اعلام سرقت کنید تا از همان لحظه فرآیند پیجویی سرقت خودرو پیگیری شود و 24 ساعت وقت دارید که مدارک و اسناد را تحویل کلانتری داده تا روند تکمیلی برای پیدا کردن وسیله نقلیه صورت بگیرد.
اجرای پروژه آزمایشی در ۸ استان
این مقام ارشد انتظامی مطرح کرد : در پروژه آزمایشی دیگری که در 8 استان در حال اجراست، ظرفیتی تعریف شده که مراحل آیین دادرسی در مرحله تعقیب و بازجویی به روش ویدئوکنفرانس انجام میشود؛ یعنی نیاز نیست متهم را به مرجع قضائی بفرستیم، بلکه اتاقی در کلانتری تعبیه شده و قاضی به صورت "وبینار" سوال مطرح کرده و جواب متهم را میگیرد و در ادامه قرار لازمه را صادر میکند.
وی یاد آور شد : مسئله جدید دیگر این است که موارد مرتبط با پزشکی قانونی از جمله استعلامات نیز در حال حاضر در کلانتریها از طریق سامانه انجام و دریافتها و پرداختها اجرا میشود.
گشت های هوشمند
سردار معصوم بیگی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اقدامات، تجهیز خودروهای پلیس به مدیریت ناوگان خودرویی یا مدیریت گشتهاست که 5 هزار گشتی پلیس به این سامانه مجهز شده و امکان نظارت و پایش گشتیها به وجود آمده است؛ به طور مثال اینکه این گشتی آیا در جغرافیای ماموریت خود قرار دارد؛ ساکن است یا که در حال حرکت؛ سرعتش مجاز است یا خیر؛ به طور کلی رفتار گشتیهای انتظامی توسط سامانه پایش گشتیها رصد میشود.
وی افزود :مولفه دیگری نیز تحت عنوان گشتیهای هوشمند وجود دارد که 1500 گشتی مجهز به دستافزارهای هوشمند هستند که این امکان برایشان فراهم شده که اگر با خودروی مظنونی مواجه شدند بتوانند در لحظه استعلام گرفته و خودرو را متوقف کنند، البته به مرور تمام گشتیها به دستافزارها برای استعلام مجهز خواهند شد.
وضعیت دوربین های البسه
وی درباره تخصیص امکانات از جمله دوربین البسه به کلانتریها ، خاطر نشان کرد :در حال حاضر 3 هزار کلانتری و پاسگاه در سطح کشور داریم که 420 کلانتری به عنوان کلانتری هدف تعیین شدهاند؛در حقیقت در جغرافیای این تعداد کلانتری، فراوانی جرم، جغرافیای جرم و میزان تماس با 110 از جمله ویژگیهای خاصی هستند که مدنظر قرار گرفته میشوند لذا ما بر اساس این موارد به این 420 کلانتری تمرکز خاص داریم، اما باید گفت که مابقی کلانتریها و پاسگاهها نیز در بحث تقویت قرار گرفتهاند، چون یکی از اولویتهای 16گانه فراجا بحث تحول در کلانتریها و پاسگاهها در سال 1401 است؛ قرارگاهی هم در این زمینه تشکیل شده که فرماندهاش سردار "حسین اشتری" فرمانده کل انتظامی است که 10 کمیته تخصصی را دنبال میکند.
منبع:پایگاه خبری پلیس
نظر شما