پرواز مستقیم نخست وزیر عراق از سعودی به ایران

نخست وزیر عراق در پروازی مستقیم از عربستان به ایران آمد تا در دیدار با مسئولان ایرانی مساله نیمه تمام از سرگیری روابط میان دو کشور را پیگیری کند.

- اگر چه فراوانند مسائل مورد علاقه دو طرف عراقی و ایرانی برای گفتگو و مذاکره اما در این میان تلاش‌های کاظمی برای برقراری روابط میان ایران و عربستان بیش از مسائل دیگر مورد توجه محافل سیاسی است.
- مسائل مربوط به حوزه های انرژی، اقتصادی، تجاری، بانکی، زیارتی و ... موارد رایجی است که در این قبیل مذاکرات مورد توجه طرفین قراردارد اما بنظر میرسد هدف سفر کاظمی به ایران آن هم مستقیما و از عربستان، بیش از هر چیز متوجه آینده روابط ایران و سعودی است که در ماه‌های اخیر علم معالجه و ترمیم آن را مصطفی الکاظمی بر دوش گرفته است.

- الکاظمی در شرایطی که مجلس عراق بالاخره پس از فترتی قابل تامل در هفته گذشته توانست ترکیب نهایی و ثابت خود را تشکیل دهد راهی سعودی و ایران شده است تا پروژه ناتمام اصلاح روابط میان دو کشور را که مدتهاست عهده داران شده است به سرانجام برساند. کاظمی یا در آینده نزدیک عراق نخست‌وزیریش تجدید می‌شود و یا با کرسی رئیس‌الوزرایی خداحافظی می‌کند. در هر دو حالت به نظر می‌رسد توفیق او در به سامان کردن پرونده روابط ایران و سعودی نقطه درخشانی در کارنامه کاری او باشد وای بسا این تلاش بتواند درهموار کردن دوره نخست وزیری جدید او کمک کارش شود
- سفر کاظمی به ایران همچنین قبل از سفر بایدن به سعودی و نشست او با اعضای شورای همکاری خلیج فارس بانضمام اردن، مصر و عراق می‌تواند در انعکاس مواضع ایران مفید واقع شود. عراق اولین کشوری از جمع شرکت کنندگان در این اجلاس است که بصراحت اعلام کرده است موافقتی با مواضع احتمالا ضد ایرانی این نشست نخواهد داشت.
- اینکه در کنفرانس مطبوعاتی کاظمی و رئیسی، نخست وزیر عراق اعلام کرد: «مشترکا با ایران برای برقراری صلح و آرامش در منطقه تلاش می‌کنیم و از آتش بس در یمن حمایت کرده اصل گفتگو را بر هر چیز در رفع بحران یمن مقدم میداریم» اشاره تلویحی او به این مساله است که در این سفر مساله یمن هم جزو محورهای برجسته گفتگو قرار دارد هر چند تصمیم گیرنده اساسی در ماجرای یمن ملت ستمدیده یمن هستند.

- اینکه آیا در این سفر مساله "نقشه راه گشایش سفارتخانه های سعودی و ایران" در دو کشور نهایی شود یانه را بایستی بانتظار نشست اما آنچه مسلم است اینکه ایران هم تلاش‌های کاظمی را ارج مینهد وهم ازدیرباز نسبت به رفع کدورتهای مابین دوکشور اصرارجدی داشته است اما اینکه درسایه شرایط جدید وبا توجه به سفر بن سلمان به اردن ومصر وترکیه ازیکسو وسفر ماه اینده بایدن به اسرائیل وسعودی ازدیگر سو بتوان دقیقا حدس زد چه زمانی این نقشه راه عملیاتی ومحقق میشود بنظر قدری زود باشد.

منبع:العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha