پیشگیری از شیوع آبله میمونی بارعایت پروتکل های بهداشتی

مدیر گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: یکی از راه های پیشگیری بیماری آبله میمون رعایت پروتکل های بهداشتی است و مردم همچنان پروتکل های بهداشتی را مانند زمان شیوع کرونا رعایت کنند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سید محسن نژاد قادری توضیح داد: آبله میمون بیماری خفیفی ومتوسطی است ولی می تواند گاهی کشنده باشد، اولین مورد انسانی این بیماری در آفریقا در سال ۱۹۷۰ و سال ۲۰۰۳ خارج از آفریقا دیده شد. با این حال به گونه ای میتوان گفت این بیماری جدیدی است که هرچند که بیماری آبله ریشه کن شده، اما متاسفانه بیماری آبله میمون شیوع پیدا کرده است .

وی ادامه داد:  ویروس آبله میمون از نوع دی ان ای هست و تکامل آن به کندی صورت می گیرد و طبق مطالعات هنوز ویروس آبله میمون تهاجمی نشده است اما انتظار می رود که کشورهای بیشتری را درگیر کند.

 مدیر گروه بیماری های واگیر اذعان کرد : این بیماری از طریق تماس مستقیم با فرد بیمار و سطوح آلوده می تواند منتقل شود و قطعا باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد، چرا که متاسفانه این بیماری هم عوارض دارد و هم باعث مرگ و میر می شود و از عوارض آن می توان به عفونت قرنیه چشم، عفونت ریه و مغز اشاره کرد .

نژاد قادری با اشاره به قابلیت همه گیری ویروس آبله میمون ادامه داد: از علایم اولیه این بیماری می توان به تب و لرز، بدن درد و سردرد همراه با تورم غدد لنفاوی اشاره کرد که این علایم در افراد مختلف به گونه های مختلف بروز می کند و در اطفال شدیدتر است.

وی در ادامه افزود: فرد مبتلا می تواند حدود بیست روز بدون علامت باشد و بین یک الی سه روز بعد از شروع  تب، بثورات پوستی بیشتر در ناحیه صورت ظاهر می شود که بعد ازمدتی این بثورات و تاول ها می توانند به رنگ زرد در آیند.

مدیر گروه بیماری های واگیر دار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تاکید کرد : هر فردی که علائم تب بالای ۳۸.۵ درجه و بثورات پوستی دارد، می بایست سریع تر به پزشک مراجعه کند. با نظر پزشک از فرد بیمار نمونه گیری و به آزمایشگاه فرستاده می شود تا به این طریق و با تشخیص زود هنگام و قرنطینه فرد مبتلا جلوی شیوع این بیماری گرفته شود.

نژاد حیدری با اشاره به اینکه کرونا هنوز تمام نشده است، تاکید کرد: شرایط انتقال ویروس آبله میمون تقریبا شبیه همان کرونا است، بنابر این مردم همچنان به رعایت مسائلی که در زمان کرونا می پرداختند ادامه بدهند و دقت داشته باشند کرونا تمام نشده است و مشخص نیست که به چه شکل دیگر خود را ظاهر کند.

منبع: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

پیشگیری از شیوع آبله میمونی بارعایت پروتکل های بهداشتی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha