بیش از ۷۵ درصد  منابع آب از طریق آب های زیرزمینی است

مدیر عامل شرکت  آب و فاضلاب استان زنجان گفت : بیش از  ۷۵ درصد از منابع آب از طریق آب های زیرزمینی است که نسبت به میانگین کشوری بالا است. و یک ضعف بشمار می‌رود.

گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از زنجان،  علیرضا جزقاسمی در جلسه شورای اسلامی استان زنجان با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۹ آب و فاضلاب روستایی منحل شد و تمام وظایف آن به آب و فاضلاب استان منتقل شد اظهار کرد : الان عمده فعالیت و انرژی ما در روستا است چرا که در روستا ها به مشکلات آبی مواجه هستیم .

وی با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ سال است که تداوم خشکسالی در کشور ادامه دارد افزود :  در دهه ۶۰و ۷۰  میزان بارش ها  از  ۳۰۰ میلیمتر  به ۲۰۰ میلیمتر رسیده است و خشکسالی های اخیر دوچندان کرده است  بطوری که  میانگین بارش در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ،۲۶ درصد کمتر از میانگین بلند مدت است .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه ضعفی که الان در استان با آن مواجه هستیم تامین آب شرب است افزود : بیش از  ۷۵ درصد از منابع آب از طریق آب های زیرزمینی است که نسبت به میانگین کشوری بالا است و یک ضعف است.

جزقاسمی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی به سفره های زیرزمینی و منابع آب تأثیر گذاشته است بیان کرد: در بعضی از مناطق در استان منابع آب وجود ندارد و در شهرستان ماهنشان به لحاظ منابع زیرزمینی بسیار ضعیف است و شهرستان طارم نیز اصلا منابع زیرزمینی ندارد و کیفیت آب پایین است .

وی با بیان اینکه نظام در مقابل آب ضعیف عمل کرده است بطوری که آب جایگزینی ندارد اظهار داشت:  در حال حاضر در استان  ۱۸ الی ۱۹ هزار چاه مجاز و غیر مجاز  وجود دارد که نصف آن غیر مجاز است که از این تعداد، تعداد چاه های آب شرب به شهر ها و روستا ها کمتر از ۵۰۰ حلقه چاه است .

این مسئول با اشاره به اینکه عمدتا مشکلات روستاییان فصلی است افزود : چرا که آب مصرف خانگی و باغداری و دامداری می‌شود که باعث مشکلات می‌شود که بالای الگوی مصرف استفاده می‌شود.


جز قاسمی با بیان اینکه آب بها بسیار نازل است و مد تعیین کننده نیستیم و به صورت کشوری است افزود : آب ها در حوزه شهری بسیار نازل است و در حوزه روستایی به صورت وحشتناک است به طوری که ۵۰ درصد آب بهای شهرهای مجاور آب های روستایی است .

وی با اشاره به اینکه در قیمت تمام شده آب در کشور و استان بین ۳ هزار تا ۳۲۰۰ تومان در هرمترمکعب برای ما است افزود: ولی این قیمت برای مردم درشهر  ۸۰۰ تومان در هر مترمکعب و در روستایی نیز ۴۰۰ تومان است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه در تمامی کشور ها شرکت های آب زیان ده است چرا که برای تمامی خدمات هزینه هایی انجام می‌شود افزود : این زیان از سرمایه جبران می‌شود که سرمایه گذاری هایی که باید در کشور در این خصوص انجام شود صورت نگرفته که در نهایت فرسودگی شبکه و نابودی تأسیسات  منجر می‌شود  و تاسیسات  فرسوده و استاندارد های لازم رعایت نشده است.

جز قاسمی  با بیان اینکه بطور متوسط ۴۰ الی ۴۵ درصد آب بدون درآمد در روستا ها داریم خاطرنشان کرد:  آب بدون درآمد یعنی آب را تولید می‌کنیم ولی در قبال آن هزینه ای دریافت نمی‌کنیم‌ که این مقدار در شهر ها ۲۳درصد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha