کنجد سرشار از کلسیم و ویتامین‌

خوردن روزانه کنجد توصیه می شود.

کنجد جزء بهترین دانه‌های مغذی است که در مناطق گرمسیری کشت می‌شود. کنجد منبع غنی از ریزمغذی‌ها مانند ویتامینE و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی محسوب می‌شود که تاثیر عالی در پیشگیری از بیماری‌های مختلف به‌خصوص بیماری‌های قلبی‌عروقی دارد.

دانه‌های کنجد سرشار از پروتئین هستند. یک قاشق سوپخوری کنجد معادل حدود 9 گرم کنجد، 160 گرم پروتئین دارد که به سلامت استخوان‌ها، عضلات و بافت‌های بدن کمک می‌کند و به این دلیل در دوران رشد توصیه می‌شود.

مقدار فراوان کلسیم دیگر مزیت کنجد است؛ یک قاشق سوپخوری کنجد حدود 88 میلی‌گرم کلسیم دارد و بخش مهمی از نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی را تامین می‌کند. نیاز روزانه بدن به کلسیم در نوجوانان 1300 میلی‌گرم است که در دوران بزرگسالی به 100میلی‌گرم و پس از 50 سالگی در بانوان به 1200 میلی‌گرم می‌رسد.

کنجد همچنین سرشار از ویتامین‌های گروه B است و به‌دلیل اینکه بدن قادر به ذخیره‌سازی این ویتامین‌ها نیست، باید به‌طور منظم مصرف شود. ویتامین‌های گروه B در رشد سلولی و تولید گلبول‌های قرمز نقش دارند. ویتامینE به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عالی به مقدار فراوان در کنجد وجود دارد. این ویتامین از سیستم ایمنی محافظت می‌کند و با اتساع عروق در حفظ سلامت فلب نقش دارد و مانع از تشکیل لخته‌های خونی می‌شود.

محافظت از سلامت قلب

کنجد حاوی چربی‌های غیراشباع است که برای حفظ سلامت قلب ضروری هستند. مصرف متعادل این چربی‌ها خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد زیرا سطح کلسترول بد خون کم می‌شود. البته به‌دلیل وجود کلسیم و منیزیم، مصرف کنجد به کاهش فشار خون و حفظ سلامت عروق خونی نیز کمک می‌کند.

مفید برای استخوان‌ها و یک ضدالتهاب قوی

کنجد حاوی ترکیباتی به‌نام لیگنان است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. فیتواستروژن‌ها که نوعی از لیگنان‌ها هستند در کاهش خطر پوکی‌ استخوان ، علائم یائسگی و سرطان سینه نقش دارند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد ترکیب دیگری به‌نام سِسامول در کنجد نیز خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدپیری دارد و در مقابله با التهابات، فشار خون و سرطان موثر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha