احسان قائم مقامی: «هر مراعاتی یک کار خیر است»

کار خیر از نگاه احسان قائم مقامی از موضوعات ویژه برنامه جشن رمضان شب گذشته بود.

به گزارش گروه روابط عمومی شبکه پنج؛ ویژه برنامه جشن رمضان شب گذشته میزبان احسان قائم مقامی، استاد بزرگ شطرنج ایران بود. وی در این برنامه پس از صحبت درباره پیشینه ورزشی خود، اطلاعاتی در رابطه با چالش‌های ورزش شطرنج را با بینندگان به اشتراک گذاشت. او در ادامه تعریف خود از کارهای خیرخواهانه را مطرح کرد.

استاد بزرگ شطرنج ایران گفت: من زندگی پر فراز و نشیبی داشتم و از ابتدای کودکی با ورزش به واسطه پدرم ارتباط بسیار خوبی داشتم. ایشان ورزش‌های مختلف از جمله فوتبال و شطرنج را به من آموزش دادند. من از ۴ الی ۵ سالگی آشنایی بسیاری با ورزش‌ها و سرگرمی‌های ورزشی پیدا کردم و آن‌ها را به صورت تجربی آموختم.

قائم مقامی افزود: بزرگترین حامیان من در مسیر زندگی والدینم بودند که هر دو با یکدیگر طی سال‌های پیاپی من را حمایت کردند. می‌توان گفت طی دوران ۹ الی ۱۴ سالگی که دوران اوج جرقه فعالیت‌های ابتدایی من بود مادرم بیشترین حمایت را نشان داد اما به صورت کلی هر دو والدین من بسیار در این مسیر به من کمک کردند.

وی درباره علاقه خود به فوتبال اظهار کرد: رشته اول ورزشی من فوتبال بود و به صورت جدی آن را دنبال می‌کردم اما از آنجایی که علاقه اصلی من شطرنج بود به محض پیدا کردن فرصت آن را انتخاب کردم. اکنون نیز علاقه بسیاری به فوتبال دارم و همواره اخبار آن را دنبال می‌کنم. من به همراه دوستان خود گروهی برای تحلیل فوتبال دارم که در آن صحبت‌های ورزشی انجام می‌دهیم.

او گفت: شطرنج ورزشی فوق‌العاده برای مغز انسان است و افرادی که مسابقات بین‌المللی و جدی انجام می‌دهند طی پنج ساعت مسابقه بیش از یک کیلو وزن کم می‌کنند. این مسئله به دلیل فشار ذهنی بالا در شطرنج است که انسان در لحظه مقابل ۷۰ راه تصمیم گیری قرار دارد که برای موفق شدن تنها یکی از آن‌ها گزینه صحیح است. دقت بازی در مسابقات رسمی از جدیت بالایی دارد و در نتیجه افراد باید همواره بر اقدامات خود متمرکز باشند.

استاد بزرگ شطرنج ایران توضیح داد: فهرست دوپینگ در شطرنج بسیار طولانی‌تر از دیگر ورزش‌ها است چرا که شامل تمامی انرژی‌دهنده‌های ذهنی و جسمی می‌شود. شطرنج می‌تواند بر هوش انسان‌ها تاثیر مثبتی بگذارد اما خوب بودن در شطرنج لزوم بر باهوشی انسان‌ها نیست. با این وجود افرادی که از کودکی شطرنج بازی کردند حدود ۱۰ درصد از دیگر کودکان بازدهی تحصیلی بیشتری داشته‌اند. شطرنج بازی کردن بیش از هر چیز به انسان‌ها کمک می‌کند چطور بهتر تصمیم‌گیری کنند و اولویت‌بندی خود را بهتر انجام دهند.

بخش دوم
قائم مقامی گفت: فضایی که ورزش برای انسان ایجاد می‌کند باعث پیشروی فرد در جامعه و تاثیرگذاری مثبت او می‌شود. افراد پس از ورود به حوزه ورزش از لحاظ احساسی و اخلاقی رشد می‌کنند و در فراهم کردن آرامش خود و دیگران تاثیر بسیاری می‌گذارند.

وی اظهار داشت: شطرنج تاکنون بهتریم معلم من بوده چرا که همواره به من آموخته چگونه تصمیمات خود را مورد بررسی قرار دهم و پیش از هرکاری آن را از همه جهات تحلیل کنم. شطرنج بازی بسیار حساسی است که افراد طی چند ساعت با رفلکس‌های خود می‌توانند حریفشان را تحت تاثیر قرار دهند. به همین جهت کار داور شطرنج آن است که به رفتارها توجه کند تا در صورت ایجاد شرایط خاص و عدم رعایت قوانین به اشخاص اخطار دهد.

او درباره ارتباط خود با فرزندش گفت: من تلاش دارم فرزندم در آرامش رشد کند و انتخاب کردن را به درستی بیاموزد. همچنین همواره سعی دارم او را همراهی کنم چرا که باور دارم هیچ چیز بهتر از یک حامی نمی‌تواند در تصمیم‌گیری و داشتن آرامش به کودک کمک کند. والدین می‌توانند بهترین دوست فرزندان خود باشند و بهتر است همه افراد این مسیر را طی کنند.

استاد بزرگ شطرنج درباره طبقه‌بندی سطوح این ورزش گفت: استاد بزرگ بالاترین سطح استادی شطرنج است  که پس از آن دیگر مرتبه‌ای وجود ندارد. افراد در این سطح تنها برای کسب مقام قهرمانی جهان با دیگر استادان بزرگ شطرنج مسابقه می‌دهند. برای کسب این درجه راه و روش‌های متفاوتی است که افراد با طی کردن آن می‌توانند به سطح استادی بزرگ برسند. ایران اکنون یکی از صاحبان سطح شطرنج جهان است که حدود ۱۵ الی ۱۶ استاد بزرگ آقا و همچنین استاد بزرگ خانم دارد. استاد بزرگ خانم ایران توانسته سطح خود را به سطح استاد بزرگ بین‌المللی آقایان برساند.

قائم مقامی درباره کار خیر گفت: از نظر من هر مراعاتی که افراد در زندگی انجام می‌دهند کار خوب است و نیازی نیست افراد همواره عملی خیر در حق شخص دیگری انجام دهند. انسان نباید ذهن خود را به یک عمل محدود کند و باید همواره به صورت پیوسته خوب و بی‌آزار باشد. افراد با پیشرفت فرهنگ و رعایت رفتارهای مناسب می‌توانند خوب بودن را گسترش دهند و جامعه را در مسیر گسترش و توسعه بگذارند.

ویژه برنامه جشن رمضان که هر شب ساعت ۲۱:۴۰ به تهیه کنندگی  کاوه امیری جاوید از شبکه ۵ سیما پخش می شود، شب گذشته با حضور استاد بزرگ شطرنج ایران بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها، نماهنگ و اجرای موسیقی ؛ قدسیه صالحی و بابک افرا با  احسان قائم مقامی به گفت و گو نشستند. در ادامه بینندگان جشن رمضان می‌توانند تصاویر، ویدئوها و اطلاعات بیشتر این برنامه را در صفحه اینستاگرامی برنامه به آدرس @JashneRamezanTV5 مشاهده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha