مصرف مایعات فراوان در وعده افطار و سحر برای بیماران کلیوی امری ضروری است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیماران کلیوی باید با نظر و مشورت پزشک معالج خود اقدام به روزه داری کنند زیرا کم آبی برای بسیاری از بیماران کلیوی می توانند صدماتی به دنبال داشته باشد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر محمداصل زارع با اشاره به اینکه توصیه های کلی برای روزه داری افراد سالم و بیمار وجود دارد که با رعایت این اصول می توان از این فریضه الهی استفاده کافی را ببرند، بیان کرد: بیمارانی که تمایل به روزه داری دارند باید با پزشک معالج خود مشورت کنند چراکه تصمیم گیری برای روزه داری متفاوت است و بیمار در شرایط آب و هوایی و با توجه به آمادگی بدن شرایط به خصوصی دارد.

وی گفت: در حالت کلی میتوان گفت بیماران کلیوی در شرایط روزه داری خود نباید در مکان های گرم حضور پیدا کنند زیرا به خاطر تعریق بالای بدن دچار کم آبی می شوند علاوه براین مصرف مایعات و غذاهای آب دار در وعده افطار وسحر و فاصله این دو وعده مورد تاکید فراوان است.

بیماران کلیوی در وعده افطار از مصرف مایعات خیلی شیرین پرهیز کنند

وی با بیان اینکه با رعایت ضوابط روزه داری صحیح می توان از منافع ماه رمضان در راستای سلامت جسمانی استفاده کرد، ابراز کرد: در زمان افطار عموم مردم و به خصوص بیماران کلیوی از مصرف مایعات خیلی شیرین پرهیز کنند؛ بنابراین مصرف خرما به دلیل دارا بودن کربوهیدرات ها و فیبر و املاح ، ماده غذایی مناسبی است البته برخی از بیماران کلیوی باید در مصرف خرما محدودیت را رعایت کنند.

فوق تخصص کلیه و بیماریهای مجاری ادراری با اشاره به اینکه مصرف مایعات در فاصله دو وعده افطار و سحر مورد تاکید فراوان است بنابراین در این بازه زمانی باید مصرف کافئین و قهوه را به حداقل رساند، تصریح کرد: خوردن سبزیجات ، میوه جات، غذاهای آب دار مثل سوپ، سبزی ها، سالاد، برای عموم مردم و به ویژه بیماران کلیوی مناسب است تا اب مورد نیاز بدن در این دو وعده تامین شود و بیماران با عوارض کم آبی مواجه نشوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیماران کلیوی باید از زیاده روی در مصرف غذا در  افطار و سحر پرهیز کنند ، بیان کرد: بیماران کلیوی از دریافت غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس و غذاهای نیمه آماده پرهیز کنند و در مجموع غذاهای چرب، شیرین، پرنمک، مصرف نکنند و به جای آن  غذاهای بخار پز، آب پز، گریل شده مصرف نمایند.

دکتر اصل زارع با اشاره به اینکه مناسب خوردن و آهسته خوردن دو اصل در مصرف غذا است که باید به این دو اصل در ماه رمضان توجه ویژه ای کرد، گفت: صرف مواد غذایی با سرعت بالا و هضم نا مناسب مواد غذایی باعث مشکلات گوارشی برای فرد می شود و امکان روزه داری صحیح را برای فرد سخت می کند.

پرهیز از مصرف مواد غذایی شور در ماه مبارک رمضان

وی با بیان اینکه یک رژیم غذایی مناسب حاوی سبزی، میوه، نان سبوس دار، پروتئین ها، لبنیات کم نمک است، ادامه داد: استفاده از خیارشور، ترشی، زیتون شور مناسب ماه رمضان نیست؛ بنابراین باید در این ماه مبارک از مواد غذایی فیبر دار استفاده حداکثری داشت و بین فاصله افطار و سحر تحرک و پیاده روی داشته باشند .

دکتر اصل زارع با اشاره به اینکه روزه داری برای بیماران دیابت تیپ یک که مبتلا به بیماری کلیوی هستند به دلیل وابسته بودن به انسولین مناسب نیست، گفت: بیماران دیابتی تیپ دو و فشارخونی که بیماریشان کنترل شده باشد و فاصله افطار تا سحر برنامه غذایی و دارویی آنها را بر هم نزند با رعایت اصول تغذیه سالم در ماه رمضان می توانند روزه بگیرند.

وی با تاکید براینکه بدن انسان، قابلیت ذخیره آب در بدن را ندارد و مصرف زیاد آب در وعده سحر باعث افزایش حجم ادرار می شود ، گفت: تنظیم دفع ادرار به اختیار خود فرد نیست بنابراین برای رفع کمی آب بدن در ساعات روزه داری بایداز حضور در محیط های گرم پرهیز کرد تا تبخیر پوستی کمتری رخ دهد .

دکتر اصل زارع ادامه داد: علاوه براین نوشیدن مایعاتی مانند آب ، آب میوه طبیعی، شیر، نیز می تواند به رفع کم آبی بدن کمک کند؛ همچنین می توان در وعده افطار از منابع خوب کربوهیدرات مانند خرما، کشمش، میوه های خشک،  انجیر خشک استفاده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه استفاده از ماست و سبزیجات به تدریج در هضم و جذب آب بدن کمک می کند، عنوان کرد: مصرف این مواد غذایی در ایام ماه مبارک رمضان باعث حفظ بیشتر آب در بدن می شود بنابراین توصیه به مصرف این مواد غذایی می شود.

دکتر اصل زارع تاکید کرد: بیماران کلیوی حاد، فشار خون کنترل نشده، نارسایی کلیوی دیالیزی، بیماران دیابتی به دلیل دفع ادرار زیاد، بیماران سنگ ساز مکرر، بیماران پیوند کلیه به خصوص در سالهای اولیه پیوند، بیماران تک کلیوی با دو فاکتور خطر امکان روزه داری ندارند اما بیمارانی کلیوی که بیماری آنها کنترل شده است با نظر پزشک معالج و در صورت رعایت ضوابط روزه داری صحیح می توانند روزه بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha