مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول بنیادین با بیان اینکه مهمترین رکن اساسی در سند تحول نیروی انسانی است گفت : بدون نیروی انسانی نمیشود تحول ایجاد شود چرا که اساسأ گلوگاه اصلی تحول نیروی انسانی است .
به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از زنجان ،علی پارسا نیا در اولین همایش جوان،تحول، گام دوم در سالن سهرودی زنجان ضمن تبریک روز جوان با بیان اینکه سند تحول بنیادین تصویب شد ولی فناوری یا نرمافزار مدیریت تحول پیشبینی نشد اظهار کرد: متاسفانه برای سند تحول بنیادین، فلسفه تربیت را نوشتیم اما فلسفه تحول در یک نظام اجتماعی انسانی را ننوشتیم و بر همین اساس بعد از ۱۰ سال از اجرای سند تحول در آموزش و پرورش موفق نبوده است .
وی با بیان اینکه خطای راهبردی ما این بود که سیستمهای آموزشی را مکانیسم تلقی کردیم، در صورتی که نظام آموزشی، یک ارگانیسم دارای شعور و اراده است اظهار داشت: تصور کردیم با ابلاغ میتوان تحول ایجاد کرد که از جمله اصول حاکم بر قرارگاه، چرخش از رویکرد ابلاغی به رویکرد تبلیغی و اقناعی در مدیریت تحول است .
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول بنیادین با بیان اینکه آموزش و پرورش یک نظام انسانی است و دارای هویت تاریخی است بیان داشت: در مدرسه یک فرهنگ تعلیمی حاکم است ، و بر اساس سنت تعلیمی کار میشود.
پارسا نیا تصریح کرد : اولین کاری که ما باید در این راه انجام دهیم این است که اولویت های تحول و نقاط تمرکز برای تحول را مشخص کنیم .
وی با بیان اینکه پیامد تحول در نظام اجتماعی دفعی و سریع الوقوع نیست تصریح کرد: ما نمیتوانیم شش ماهه قله نظام اجتماعی را متحول کنیم باید گلوگاه های تحول از دل سند تحول بنیادین و برنامه زیرنظامها شناسایی و استخراج شود تا بتوانیم وارد فاز اجرا بشویم .
این مسئول با بیان اینکه حرکت هستی، تدریجی و غیردفعی است بیان داشت : اگر ما نیز در تحول از الگوی حرکت هستی تبعیت کردیم، امید است که ان شاء الله موفق شویم، البته ستاد به عنوان شمس و قمری که با سرعت در حرکت است نباید کُند حرکت کند، اما نتیجه حرکت سریع او نباید دفعی باشد بلکه باید در عرصه عمومی تدریجی و هوشمندانه باشد.
پارسانیا با بیان اینکه یکی از آسیب ها که در مدیریت تحول داشته ایم دستوری بودن و ابلاغی بودن تحول است بیان داشت: با ابلاغ آیین نامه ها و بخش نامه ها خواستار تحول بودیم که یک آسیب است و باید تحول از نگاه بالا به پایین نیست و باید تعامل باید به صورت دوسویه باشد .
وی با اشاره به کلام شهید مطهری که فساد در جامعه از سوی خواص به سمت عوام منتشر میشود ولی اطلاح از سوی عوام به سمت خواص منتشر میشود گفت: تحولات تربیتی باید از پایین به بالا اتفاق بیفتد یعنی از مدارس و مناطق تحولی گسترش یابد .
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول بنیادین با بیان اینکه ستاد و منطقه در تعامل با همدیگر مدرسه تحولی را باید ایجاد کنند افزود: سند تحول بنیادین را تولید کنیم تا معلمان و دانش آموزان بدانند دقیقا منظور از سند تحول چیست و مدرسه تحولی درون منطقه آموزشی ایجاد میشود تا قابلیت تکثیر داشته باشد.
پارسانیا تصریح کرد: این مناطق باید آرام آرام مدارس تحولی را بسازند و تعدادشان را زیاد کنند و سپس مناطق تحولی تکثیر شوند تا کل کشور را شامل شوند، که اگر چند در سال اول را اینگونه عمل کنیم، سرعت رشد مناطق تحولی بعد از ۴ سال به صورت تصاعدی بالا خواهد رفت.
وی با بیان اینکه اگر در سند تحول بنیادین تمام سیستم را در ارکان مختلف باهم متحول کنیم گفت : یکصد و ۳۱ راهکار در این خصوص نوشته شده است و برای این راهکار نیز پانصد برنامه تدوین شده است و همچنین سالانه برای این برنامه ها دو هزار فعالیت تدوین و برنامه ریزی شده است .
این مسئول با بیان اینکه مهمترین رکن اساسی در سند تحول نیروی انسانی است بیان داشت : بدون نیروی انسانی نمیشود تحول ایجاد شود و باید در این خصوص فکر شود چرا که اساسأ گلوگاه اصلی تحول نیروی انسانی است .
پارسا نیا با اشاره به اینکه جوانگرایی نیز یکی از الزامات تحول است اظهار کرد: تحول گرایی نیاز به تعامل بین تجربه بزرگان و شجاعت و خلاقیت جوانان دارد ،البته این جوانگرایی نباید خام صورت بگیرد و نیازمند یک طراحی دقیق و عمیق است .
خبرنگار : زهرا نوری
نظر شما