کد خبر: کروناویروس-آزمایش‌ها-ممکن-است-نزدیک
۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۹
کروناویروس: آزمایش‌ها ممکن است نزدیک به 1 از 5 مورد را از دست بدهند!
به گزارش گروه بهداشت درمان خبرگزاری سلامت به نقل از MedicalNewsToday، اکثر آزمایشات مربوط به کروناویروس شامل گرفتن نمونه از قسمت پشت بینی یا گلو برای آنالیز ژنتیکی است.

آزمایشی که تست‌های کروناویروس را زیر سوال برد!

این تجزیه و تحلیل با استفاده از یک روش آزمایشگاهی به نام واکنش زنجیره‌ای معکوس رونویسی پلیمراز (RT-PCR)، که ماده ژنتیکی را از ویروس (RNA) قبل از تقویت آن به DNA تبدیل می‌کند. این تکنولوژی این امکان را می‌دهد تا مواد ژنتیکی خاص ویروس SARS-CoV-2 (کروناویروس) را تشخیص داده و تشخیص بیماری مرتبط با آن، کووید-19 را تأیید کنیم.
اگرچه آزمایشات سرولوژیکی یا آنتی بادی نیز موجود است، اما این‌ها معمولاً برای تأیید عفونت گذشته در افرادی که از کروناویروس بهبود یافته اند، به جای تشخیص عفونت فعال، مؤثر هستند.
کروناویروس در مورد صحت آزمایش‌های آنتی بادی بحث‌های زیادی شده است، به طوری که تولید کنندگان حتی به دلیل نگرانی در مورد قابلیت اطمینان آن‌ها، بعضی از آزمایشات را پس گرفتند. تجزیه و تحلیل جدید نشان می دهد که دقت RT-PCR نیز می‌تواند مورد تردید باشد.
دانشمندان  جان هاپکینز در بالتیمور، مریلند نشان داده‌اند که ممکن است 1 تا 5 تست RT-PCR برای کروناویروس  جواب منفی کاذب ایجاد کند، به طور نادرست به بیمار اطلاع می‌دهد که وقتی در واقع آن‌ها عفونت  SARS-CoV-2 دارند، از کروناویروس پاک هستند.

تخمین حساسیت تست‎های کروناویروس

از ابتدای شیوع کروناویروس، RT-PCR به عنوان یک ابزار تشخیصی از روال معمول استفاده کرده است. با این حال، صحت این روش در تشخیص SARS-CoV-2 و به ویژه چگونگی ارتباط این تست با مدت زمان عفونت کروناویروس، مشخص نیست.
درک صحت تست بسیار مهم است زیرا نتایج اغلب به تصمیمات مهم کمک می‌کند، از جمله این‌که اجازه می‌دهد کارمندان مراقبت‌های بهداشتی به کار خود بازگردند.
حساسیت تست های کروناویروس جواب غلط برای فردی که در نظام پزشکی کار می‌کند و به او گفته می‌‎شود که عفونت SARS-CoV-2 ندارد و می‌توانند به سر کار برگردد؛ می‌تواند منجر به گسترش بیشتر ویروس شود. علاوه بر این، اطلاعات حاصل از آزمایش، تصمیمات دولت‌ها را نیز در مورد رفع محدودیت‌ها رقم می‌زند.
برای برآورد میزان تست‌های منفی کاذب برای کروناویروس، محققان این تحقیق، موضوع را مورد بررسی قرار دادند. این تحقیقات شامل مطالعاتی بودند که از یک آزمایش مبتنی بر RT-PCR برای شناسایی کروناویروس در نمونه‌های جمع آوری شده از دستگاه تنفسی فوقانی استفاده کرده و همچنین زمان شروع علائم یا قرار گرفتن در معرض ویروس را نیز گزارش می‌کردند. آن‌ها در مجموع هفت مطالعه را شناسایی کردند، که شامل داده‌های مربوط به 1330 نمونه بیمار، از جمله بیماران بستری شده (افراد در بیمارستان) و افرادی که علائم آن‌ها را در خانه مدیریت می‌کردند، بود.

زمان بهینه برای آزمایش

تجزیه و تحلیل آن‌ها نشان داد که احتمال به‌دست آمدن نتیجه منفی کاذب بسته به زمان عفونت کروناویروس متفاوت است. به نظر می‌رسد که کروناویروس بلافاصله پس از عفونت قابل تشخیص نیست. در روز اول عفونت، احتمال از دست رفتن یک تشخیص، یعنی یک نتیجه منفی کاذب، 100٪ است.
در روز چهارم پس از قرار گرفتن در معرض کروناویروس، احتمالاً نتیجه منفی کاذب به 67٪ کاهش می‌یابد. نویسندگان تخمین می‌زنند که پس از 3 هفته  قرار گرفتن در معرض کرونناویروس، احتمال نتیجه منفی کاذب به 66٪ می‌رسد. نتایج نشان می‌دهد که شناسایی ویروس توسط RT-PCR در روزهای بلافاصله پس از عفونت دشوار است و  این مسیر آزمایش مقدار محدودی را در این دوره ارائه می دهد.
نویسندگان توصیه می‌کنند بر اساس نتایج به دست آمده در این دوره، تصمیم گیری‌های اساسی مانند از بین بردن تجهیزات محافظ شخصی (PPE) یا خاتمه قرنطینه را انجام دهند. به طور مشابه، آزمون مدت زمان طولانی پس از قرار گرفتن در معرض عفونت اولیه مقدار محدودی را ارائه می‌دهد. به گفته متخصصان 8 روز پس از قرار گرفتن در معرض کروناویروس، که تقریبا معادل 3 روز پس از شروع علائم است، زمان بهینه‌ای برای آزمایش است.
در این زمان، خطر به‌دست آوردن نتیجه منفی کاذب در کمترین حد خود قرار دارد.
 

درباره‌ی کروناویروس احتیاط کنید!

نویسندگان می‌گویند که دلایل چنین میزان بالای جواب اشتباه، فراتر از خطای مرتبط با تکنیک، شامل تفاوت در میزان مواد ژنتیکی ویروسی در نمونه‌های افراد و تفاوت در تکنیک‌های جمع آوری نمونه است.براساس یافته‌های آن‌ها، نویسندگان می‌گویند هنگام تفسیر نتایج آزمایشات RT-PCR برای SARS-CoV-2، باید احتیاط کرد، به ویژه اگر این آزمایش زودهنگام در جریان عفونت باشد. اگر فردی دارای علائمی مطابق با کروناویروس داشته باشد اما آزمایشش شود، نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که از مکان‌های عمومی دوری کنند و به دقت وضعیت بالینی و اپیدمیولوژیک را در نظر بگیرند. آن‌ها همچنین می‌گویند که ترکیبی از آزمایش آنتی‌بادی و روش‌های مبتنی بر PCR می‌تواند برای بیمارانی که دیگر علائم ندارند مفید باشد.
نویسندگان برخی از محدودیت‌های مطالعه خود را ذکر می کنند، از جمله این واقعیت که مطالعاتی که آن‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند دارای طرح‌های متفاوتی هستند. آن‌ها می‌گویند که برای توصیف عملکرد آزمایش‌های RT-PCR برای بهتر کردن SARS-CoV-2 و شناسایی روش‌های جایگزین و حساس تر، مطالعات بیشتری لازم است.
مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha