کد خبر: چین-سربازان-هندی-در-اختلافات-مرزی-تیره
۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۰۶
چین: سربازان هندی در اختلافات مرزی تیرهای تحریک آمیز شلیک کردند!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، چین سربازان هندی را به عبور غیرقانونی از مرز مورد مناقشه هیمالیا و شلیک گلوله‌های هشدار دهنده و تحریک آمیز به سربازان گشت زنی متهم کرده است. ارتش چین گفت سربازان این کشور مجبور به اقدامات متقابل شدند، هرچند مشخص نیست که این افراد چه کسانی بودند. هند این ادعاها را رد کرد و نیروهای چینی را به شلیک در هوا در هنگام رویارویی در منطقه با ارتفاع زیادِ لاداخ متهم کرد. روابط بین کشورها طی ماه‌های اخیر به طور پیوسته رو به وخامت گذاشته است. هند گفت ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) سعی در نزدیک شدن به موضع پیشروی هند داشته و در تلاش برای ترساندن نیروهای خودی چند گلوله به هوا شلیک کرده است. در بیانیه ارتش هند آمده است: ارتش هند در هیچ مرحله‌ای از خط کنترل واقعی (LAC) تخطی نکرده است و یا از هر نوع روش تهاجمی از جمله شلیک استفاده نکرده است.

در صورت صحت ادعای شلیک، این واقعه اولین تیراندازی در آن مکان پس از 45 سال می‌شود.

درگیری‌های میان هند و چین در LAC همچنان ادامه دارد...

توافق نامه 1996 بین دو کشور استفاده از اسلحه و مواد منفجره را در این محل منع (LAC) می‌کند، همانطور که مرز مورد مناقشه مشخص است، اگرچه سربازان قبلا در آنجا درگیر شده‌اند. درگیری‌های میان هند و چین به گزارش رسانه دولتی چین گلوبال تایمز، نیروهای هندی به طور غیرقانونی از خط کنترل واقعی (LAC) به سمت منطقه کوه Shenpao نزدیک ساحل جنوبی دریاچه Pangong Tso عبور کرده بودند. این موضوع از سخنگوی سرهنگ ارشد ژانگ شوئلی  نقل شده است. آقای ژانگ گفت، این اقدام هند نقض جدی توافق نامه‌های مربوطه حاصل از هر دو طرف، ایجاد تنش در منطقه و ماهیت آن بسیار ناپسند است. اما بیانیه هند افزود که ارتش متعهد به حفظ صلح است و افزود که همچنین مصمم است از تمامیت ملی و حاکمیت به هر قیمتی محافظت کند. سخنگوی PLA همچنین از طرف هندی خواست فوراً اقدامات خطرناک را متوقف کند، پرسنلی را که از LAC عبور کرده اند بیرون بکشد و پرسنلی را که تیر تحریک آمیز را شلیک کرده‌اند  را مجازات کند.

افزایش دوباره تنش‌ها میان این دو کشور!

این رویارویی تنش آمیز تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که ارتش هند به مقامات چینی باتوجه به خبرهایی مبنی بر ربوده شدن پنج غیرنظامی هندی توسط نظامیان چینی از منطقه‌ای در نزدیکی مرز مورد مناقشه هشدار داد. هنگامی که 20 سرباز هندی در درگیری شدید با نیروهای چینی کشته شدند، تنش‌ها در ماه ژوئن افزایش یافت. رسانه‌های محلی سپس گفتند که سربازان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. در ماه آگوست، هند چین را به تحریک تنش‌های نظامی در مرز، آن هم دو بار در طی یک هفته متهم کرد. هر دو اتهام توسط چین رد شد و گفت كه مقابله با مرز كاملاً تقصیر هند است. خط کنترل واقعی مشخص نشده است. وجود رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و چاله‌های برفی به معنای تغییر مسیر است. سربازان در هر دو طرف که نماینده دو تا از بزرگترین ارتش‌های جهان هستند، در بسیاری از نقاط به صورت رو در رو می‌آیند. هند چین را به فرستادن هزاران سرباز به دره گالوان لاداخ متهم کرده و می‌گوید که چین 38000 کیلومتر مربع (14،700 مایل مربع) از خاک خود را اشغال کرده است. چندین دوره گفتگو در سه دهه گذشته نتوانسته است اختلافات مرزی را حل کند. این دو کشور فقط در یک جنگ شرکت کرده‌اند، در سال 1962، زمانی که هند یک شکست تحقیرآمیز را متحمل شد.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha