کد خبر: نتایج-در-مورد-داروی-قطعی-ایدز-بسیار-امی
۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۲۸
نتایج در مورد داروی قطعی ایدز بسیار امیدوار کننده است/ مشکلی برای تامین دارو نداریم

دکتر مينو مُحرَز متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به تامین دارو برای بیماران مبتلا به HIV در شرایط فعلی اظهار داشت: از زمان شروع این بیماری؛ داروهایی که هم اکنون در همه دنیا برای درمان بیماران مبتلا به HIV مصرف می‌شود ما نیز برای بیماران داخل کشور تجویز کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای درمان این بیماران داروی قطعی وجود دارد یا خیر، گفت: هم‌اکنون داروهایی به صورت رایگان در اختیار مریضان قرار می‌گیرد تا دوز ویروس صفر شود.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران افزود: با داروهایی که در حال حاضر در کشور موجود است، فرد اگر به طور مرتب داروهای خود را مصرف کند و تحت کنترل باشد می‌تواند زندگی نرمالی داشته باشد. فردی که تحت درمان قرارگیرد این بیماری برای او کشنده نخواهد بود.

تحقیق روی داروی قطعی ایدز

مُحرَز با بیان اینکه هم‌اکنون در بسیاری از کشورها در حال تحقیقات روی داروی قطعی بیماری ایدز هستند تا بتوانند همه ویروس‌های فعلی این بیماری را از بین ببرند، تصریح کرد: ویروس با برخی داروها اگرچه در خون از بین می‌رود اما در بافت‌های بدن به صورت نهفته باقی میماند و در صورت قطع دارو ممکن است بعد از گذشت 2 هفته مجدد بیماری برگردد به همین دلیل بسیاری از محققان به دنبال کشف داروی قطعی برای این بیماری هستند.

وی ادامه داد: اگر داروی قطعی برای این بیماری کشف شد همه ویروس‌های نهفته نیز از بین خواهند رفت و بیمار به طور کامل درمان خواهد شد.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیان داشت: هم‌اکنون محققان به نتایج خوبی دست پیدا کرده‌اند؛ امیدواریم به زودی داروی قطعی این بیماری در بازار توزیع شود.

مُحرَز اضافه کرد: با وجود تحریم‌ها داروی بیماران مبتلا به ایدز تامین شده و مشکلی در این خصوص نداشته‌ایم.

پیشگیری از بیماری

وی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از بیماری ایدز همه داروها به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد، گفت: زمانی که مریض تحت درمان رایگان باشد انتقال بیماری به دیگران بسیار کمتر خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران افزود: تمام خدمات بیماران مبتلا به ایدز که به درمانگاه‌های مخصوص مراجعه دارند، رایگان است. همه آزمایش‌ها و بررسی‌ها برای این بیماران مجانی است.

مُحرَز با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران مبتلا به ایدز بدون علامت با این بیماری زندگی می‌کنند، تصریح کرد: این بیماری فقط با آزمایش مشخص می‌شود و افرادی که در مرحله انتهایی این بیماری قرار دارند هم بدون علامت اختصاصی به زندگی خود ادامه می‌دهند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha