کد خبر: مشاوره-پیش-از-ازدواج-بهترین-راه-پیشگیر
۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۲۹
مشاوره پیش از ازدواج بهترین راه پیشگیری از بیماری تالاسمی

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان،  دکتر سید مهدی طباطبایی افزود: بیماری تالاسمی نوعی کم خونی ارثی است که از طریق والدین به کودکان منتقل می شود و علائم این بیماری از 6 ماهگی به بعد ظاهر می شود که شامل رنگ پریدگی، اختلال خواب، ضعف و بیحالی کودک است.

وی میزان شیوع ژن تالاسمی را در کشور 4 تا 5 درصد عنوان کرد و گفت: در استان سیستان و بلوچستان میزان شیوع حدود 5/8 درصد از افراد و جامعه ناقل ژن تالاسمی هستند و اگر دو نفری که ناقل هستند با هم ازدواج کنند در هر بارداری احتمال اینکه نوزاد ژن را از والدین به ارث ببرد 25 درصد خواهد بود.

دکتر طباطبایی با اشاره به این موضوع که زوجین در هنگام ازدواج با یک آزمایش خون ساده و مشاوره پیش از ازدواج می توانند از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی جلوگیری کنند افزود: به زوجینی که قصد ازدواج دارند توصیه می شود حتما برای مشاوره و تعیین وضعیت از نظر ناقل بودن ژن تالاسمی به منظور پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی به مراکز مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: خوشبختانه در استان سیستان و بلوچستان، آزمایشگاه تشخیص قبل از تولد وجود دارد و امکان تشخیص در دوران جنینی فراهم است و خوشبختانه فقهای اهل تسنن و تشییع مجوز سقط درمانی را در صورتی که در بررسی ها و آزمایش ها مشخص شود، جنین مبتلا به تالاسمی است را داده اند.

دکتر طباطبایی افزود: علیرغم تلاش های انجام گرفته در راستای کاهش بروز بیماری تالاسمی در استان سیستان و بلوچستان و کشور، اما کماکان در استان 3 هزار 200 نفر بیمار تالاسمی وجود دارد که از این تعداد 1124 مورد در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

به گفته دکتر طباطبایی علت اصلی تولد نوزادان تالاسمی، عقد های شرعی و غیرقانونی است که انجام می شود و زوجین زمانی به مرکز مشاوره پیش از ازدواج مراجعه می کنند که حتی باردار شدند و فرصت انجام تشخیص و درمان از نظر پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی وجود ندارد.

وی گفت: حدود 60 درصد خونی که اهداء می شود صرف بیماران تالاسمی می گردد و اگر ما بتوانیم پیشگیری کنیم این خون و سایر هزینه های که صرف این بیماران می شود را می توانیم برای سایر بیماران استفاده نماییم

وی ادامه داد: انشاالله بتوانیم با همکاری هم استانی های عزیز شاهد کاهش بروز بیماری تالاسمی در استان باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha