کد خبر: لزوم-اخذ-نامه-کتبی-از-مرکز-بهداشت-استان
۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۱۹

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ فتح اله حقیقی در ستاد استانی مقابله با کرونا در زنجان ضمن قدردانی از خانواده بهداشت و درمان، با بیان اینکه همه مردم استان باید بدانند که مرام ما، صداقت با مردم بوده است، اظهار کرد: تاکنون ۲۱ هزار و ۶۸۱ تست غربالگری کرونا در استان انجام شده که بیش از ۱۷ هزار تست آن متعلق به تست غربالگری سرپایی بیماری کرونا است؛ به این معنی که بیش از ۴ برابر افرادی که در بیمارستان بستری شده و از افراد سرپایی تست غربالگری کرونا انجام شده است؛ بنابراین بسیاری از بیماران در منزل خود و نفاهتگاه‌های استان درمان شده‌اند.

وی با بیان اینکه از تست‌های غربالگری کرونا انجام شده در استان هزار و ۲۷۱ نفر مشمول افراد بستری شده در بیمارستان‌های استان هستند، افزود: قابل ذکر است از تعداد ۳ هزار و ۵۶۲ نفر، فقط ۶۵ نفر از بیماران در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند، اگر تست غربالگری کرونا به این نحو انجام نمی‌شد، نصف افراد مثبت شناسایی شده در بیمارستان‌ها بستری می‌شدند.

این مسئول با بیان اینکه بزرگ‌ترین هنر استان در مبارزه با ویروس کرونا انجام تست غربالگری سرپایی این ویروس به عنوان پایلوت کشوری است که توسط سازمان جهانی بهداشت نیز تایید شد، تصریح کرد: مردم باید به صورت جدی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و غافل نشوند، زیرا کل تخت‌های بیمارستانی استان زنجان هزار و ۹۰۰ تخت است که با افزایش تعداد مبتلایان و افراد بستری در اینخصوص مشکل ایجاد خواهد شد.

استاندار زنجان با بیان اینکه آمارها اعلام می‌شود و بنده به شخصه هفته‌ای سه بار به عنوان عالی‌ترین مقام استان در این زمینه صحبت می‌کنم، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، باید مطابق گذشته آمار بالینی را به وزارت کشور ارائه دهد ولی در استان دو آمار بالینی و سرپایی را پس از شرح و توضیح معنای آمار به مردم در برنامه تلویزیونی به مردم اطلاع‌رسانی کند.

نماینده عالی دولت در استان، سه برابر شدن تست غربالگری سرپایی ویروس کرونا در استان زنجان را اقدامی موثر برای شناسایی افراد مثبت در جامعه دانست، تصریح کرد: مردم باید توجه داشته باشند که سه برابر شدن تست سرپایی غربالگری ویروس کرونا نشان‌دهنده افزایش تعداد افراد مثبت در استان است. قابل ذکر اینکه ویروس کرونا شدت و جهش یافته به طوری که از بزاق دهان نیز قابل تست‌گیری است.

وی از گرفتن تست آنتیبادی کرونا به‌عنوان طرح پایلوت کشوری از ۳ هزار و ۵۰ نفر در استان خبر داد و افزود: این تست برای تست میزان ایمنی بدن افراد، میزان انتقال ویروس کرونا که آیا از بیماری کرونا بیمه شدند یا خیر و از حدود ۴۶۰ نفر نیز این تست برای اینکه بدانیم چند نفر از زنجانی‌ها به این ویروس مبتلا شده‌اند و خودشان آگاهی ندارند، گرفته می‌شود.

مدیرعالی اجرایی استان، سلامت مردم را از هر چیزی مهم تر دانست و با اشاره به اینکه اجازه به خطر انداختن سلامت افراد را نمی‌دهیم، تصریح کرد: مردم استان از هرگونه تجمع از جمله مراسم ترحیم، تشییع جنازه و غیره بپرهیزند، زیرا سبب افزایش مبتلایان به این ویروس و آسیب جدی به ریه افراد مبتلا می‌شود؛ قابل ذکر است با افرادی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند به صورت جدی برخورد خواهد شد.

مقام عالی استان، با تاکید بر اینکه صاحبان همه اماکن و مشاغلی که می‌خواهند به فعالیت خود ادامه دهند باید به صورت کتبی از معاونت بهداشت استان، نامه داشته باشند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند در غیر اینصورت باید به مراجع قضایی پاسخ می‌دهند، ادامه داد: تاکنون در ایران و استان شاهد پیک دوم بیماری کرونا نبوده‌ایم؛ ولی در صورت رعایت نکردن فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی با پیک این بیماری مواجه خواهیم شد.

حقیقی با بیان اینکه تنها ۲ درصد از افراد مثبت شناسایی در بیمارستان‌ها بستری شدند و با اشاره به اینکه استودیو سلامت باید برای اطلاع‌رسانی به مردم به فعالیت خود ادامه دهد، خاطرنشان کرد: همه ادارات استان باید مسئولیت اجتماعی خود را رعایت کرده و به وظیفه اجتماعی خود در قبال ویروس کرونا عمل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha