کد خبر: قیمت-تمام-شده-تولید-هر-کیلوگرم-گندم-۵-هز
۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۳۰

به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت،سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ، در خصوص حذف تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی به واردات کود شیمیایی، گفت: توقف تخصیص ارز 4 هزار و 200تومانی به واردات کودهای شیمایی توسط دولت به یک‌باره قیمت این نهاده مورد نیاز کشاورزان را 5 برابر افزایش داده می‌دهد.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 70 درصد از نیاز کشاورزان به کود با استفاده از کود شیمیایی ازت تامین می‌شود و این نوع کود افزایش قیمت نداشته است، ادامه داد: ارز تخصیصی به واردات کود شیمایی فسفاته و پتاسه به نیمایی تغییر کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در سیفی‌جات افزایش قیمت کود شیمیایی  به صورت مستقیم در قیمت محصول نهایی اعمال می‌شود، عنوان کرد: افزایش قیمت کود شیمیایی تاثیرات مخربی در زمینه تولید محصولات اساسی مانند دانه‌های روغنی، چغندر قند و گندم دارد، اما به دلیل تضمینی بودن نوع خرید امکان افزایش قیمت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بالا بودن قیمت کود شیمیایی و در مقابل آن پایین بودن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باعث کاهش تولید می‌شود، گفت: دولت به دنبال افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به 3 هزار و 500 تومان بوده اما وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد 4 هزار و 500 تومانی را ارائه کرده است.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گندم 5 هزار تومان است و در صورت اعمال قیمت 3 هزار و 500 تومانی برای خرید تضمینی این محصول استراتژیک شاهد کاهش سطح زیر کشت و میزان برداشت می‌شویم، ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم گندم وارداتی حدود 6 هزار تومان است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید افزایش نرخ کود شیمیایی در تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات استراتژیک مدنظر قرار بگیرد، عنوان کرد: بر اساس بررسی‌های مرکز پژوهش‌‌های مجلس شورای اسلامی نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جدید باید 5 هزار تومان و چغندر قند هزار تومان تعیین شود در غیر این صورت شاهد مشکلاتی می‌شویم.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس با حذف حمایت دولتی از واردات کود شیمیایی مخالف است اما اگر این موضوع توجیه دارد دولت باید محصولات استراتژیک را با قیمت متناسب با هزینه تولید خریداری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha