کد خبر: شکست-شرم‌آور-آمریکا-در-مقابل-ایران-در
۲۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۱۰
شکست شرم‌آور آمریکا در مقابل ایران در شورای امنیت!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از theGuardian، ایالات متحده با شکست تحقیرآمیز در سازمان ملل متحد متحمل شده است، زیرا پیشنهاد خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت تنها با یک رآی از جمهوری دومینیکن حمایت شد.
  • فقط یک کشور با رأی دادن به ایالات متحده می پیوندد و انزوای واشنگتن را برجسته می‌کند، زیرا به دنبال اقدامات شدیدتری علیه ایران است.

تأکید بر انزوای آمریکا در سازمان ملل!

قطعنامه ایالات متحده هرگز در مقابل مخالفت روسیه و چین تصویب نمی‌شد. این پیشنهاد از سوی دولت ترامپ برای گشودن راهی برای اقدامات شدیدتر علیه ایران فراهم شد. اما مقیاس شکست در روز جمعه، بر انزوای ایالات متحده در صحنه جهانی تأکید کرد. ایالات متحده لفاظی ضدایرانی را از پیش نویس قطعنامه به امید جذب هواداران بیشتری سلب کرد، اما اصرار مبنی بر تحریم سازمان ملل به طور نامعین، این امر را غیرممكن ساخت. استونی و تونس در برابر فشار یازده ساعته ایالات متحده برای حمایت از پیش نویس تجدید نظر شده، ایستادگی کردند و این مسئله نشان دهنده‌ی کاهش نفوذ آمریکا در سازمان ملل است.

روسیه و چین با رأی منفی در مقابل ایالت متحده ایستادند!

روسیه و چین به این قطعنامه رای منفی دادند، ایالات متحده و جمهوری دومینیکن رای موافق داده و سایر اعضای شورا رای ممتنع داشتند. سازمان ملل و آمریکا وزیر امور خارجه آمریكا مایك پومپئو، در پاسخ به این رأی گیری، به پرخاشگری با سایر ایالات پرداخت. حتی وی در بیانیه‌ای قبل از اعلام نتیجه رأی صادر شده گفت: عدم عمل قاطعانه‌ی شورای امنیت در دفاع از صلح و امنیت بین المللی امری غیرقابل توصیف است.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که به دنبال شکست قطعنامه تحریم تسلیحاتی، آن‌ها طی چند روز  یک تاکتیک قانونی بحث برانگیز در تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد بعد از برداشته شدن آن‌ها در زمانی که ایران توافق هسته‌ای را با قدرت‌های بزرگ در سال 2015 امضاء کرد، شروع می‌کنند.

این توافق نامه که به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شناخته می‌شود، سازوکاری دارد که به هر یک از طرفین توافق نامه اجازه می‌دهد تا تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگردانند. ترامپ در سال 2018 ایالات متحده را از JCPOA خارج کرد اما دیپلمات‌ها و وکلای آمریکایی ادعا می‌کنند که آمریکا هنوز هم از لحاظ فنی طرف توافقنامه است و به همین دلیل این قدرت را دارد که تحریم‌های خود را بازگرداند. بیش‌تر کشورهای جهان، از جمله نزدیک‌ترین متحدین واشنگتن، مخالف هستند، اما دولت ترامپ تاکنون خود را آماده نشان داده است تا عملاً تنها عمل کند.

شکست آمریکا در سازمان ملل شرم آور است!

ریچارد گووان، مدیر سازمان ملل متحد در گروه بحران بین المللی، گفت: هدف ایالات متحده در این هفته کاملا واضح بود که شکست می‌خورد، به همین دلیل آن‌ها بهانه‌ای برای بازگرداندن تحریم‌ها در هفته آینده پیدا کردند. این فقط کمی شرم آور است که خیلی بد شکست خوردند.

ترامپ فرستاده ویژه ایالات متحده در مورد ایران، برایان هوک، روزهای قبل از قطعنامه تحریم تسلیحات در سازمان ملل، استعفای خود را اعلام کرد. اگر ایالات متحده از برنامه فوری خود استفاده کند، می‌تواند به وضعیتی منجر شود که در مورد تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل هیچ توافقی وجود نداشته باشد، با اشاره به این‌که آمریكا می‌گوید كه آن‌ها مؤثر هستند و بیشتر كشورها اصرار دارند كه این موضوع درست نیست.

مخالفت کشورها با تحریم‌های آمریکا

گوان گفت: صادقانه، ما به زودی وارد آن چیزی می‌شویم که شما می‌توانید آن را شورای امنیت در سرزمین عجایب نامگذاری کنید، که توسط آن ایالات متحده ادعا خواهد کرد تحریم‌ها در حال بازگشت هستند و دیگران از پذیرش آن امتناع می‌ورزند. وی ادامه داد: بسیاری از بحث‌های رویه‌ای وجود خواهد داشت. اما اساساً دو واقعیت وجود دارد. انگلستان می‌تواند خود را بین این دو واقعیت به دام بیاندازد و مجبور به انتخاب میان آن‌ها شود. گوان گفت: به نظر می‌رسد انگلیس تصمیم گرفته است روابط امنیتی خود با پاریس و برلین را قبل از تمایل به معامله تجاری Brexit با آمریکا قرار دهد.

پیشنهاد پوتین با استقبال فرانسه همراه شد!

ولادیمیر پوتین اجلاس ویدئو کنفرانس در مورد ایران را پیشنهاد کرده است و کاخ الیزه در پاریس نشان داد که امانوئل مکرون با این پیشنهاد موافق است. سازمان ملل و آمریکا و پوتین دونالد ترامپ گفت که در مورد این پیشنهاد شنیده بود اما جزئیات را به او نگفته‌اند. ترامپ و ماکرون روز جمعه به صورت تلفنی با هم صحبت کردند اما در گزارش کاخ سفید از اجلاس پیشنهادی چیزی ذکر نشده است. سوزان دی مگیو گفت که تمرکز ایالات متحده بر ساختن ائتلاف‌ در مورد این مسئله نیست بلکه برانگیختن رویارویی دیپلماتیک در سازمان ملل برای خشنود کردن هواداران اصلی ترامپ است. او گفت: همچنین هدف نهایی ایالات متحده، تحریک ایران برای نشان دادن یک واکنش است که احتمالاً خود را از JCPOA خارج کرده یا حتی بازرسان هسته‌ای بین المللی را نیز اخراج کند. او افزود: این یک رویکرد زمین-سوخته است، JCPOA را نابود می‌کند تا کار دولت بایدن و بازگشت برای ایرانیان به آن را دشوار کند. آنها نگران نگه‌داشتن برنامه هسته‌ای ایران نیستند. آن‌ها واقعاً می‌خواهند این معامله را از بین ببرند.
  • رویکرد زمین-سوخته (scorched-earth) یک استراژی نظامی است که در آن دهر چیزی که به دشمن سود می‌رساند را از بین می‌برند.
 

مترجم: سید محمد معین حبیبی یاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha