کد خبر: شباهت-علائم-آنفولانزا-و-کووید-19
۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۲۴
شباهت علائم آنفولانزا و کووید 19

دکتر زهرا عبدی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به تفاوت اصلی بیماری کووید 19 و آنفولانزا اظهار داشت: این دو بیماری به خاطر بروز برخی علائم تقریبا به یکدیگر شباهت دارند.

وی با بیان اینکه آنفولانزا و کرونا به خاطر بروز برخی علائم با هم تفاوت‌هایی دارند، افزود: بی‌شک مردم خود نمی‌توانند متوجه تفاوت این دو بیماری شوند و برای تشخیص درست حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

آنفولانزا شروعی حاد دارد

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه بیماری آنفولانزا شروعی حاد دارد، گفت: افرادی که به بیماری آنفولانزا مبتلا می‌شوند ممکن است طی چند ساعت دچار تب و لرز شدید شوند اما در کووید 19 بیماری سیر آهسته تری دارد.

عبدی ادامه داد: شدت تب در بیماری آنفولانزا در بسیاری از مواقع خیلی زیادتر از کووید 19 است به همین دلیل شروع ناگهانی، شدت تب و کم بودن آبریزش بینی می‌توانند از علائم بیماری آنفولانزا باشند.

تب بالای 39 درجه

وی با بیان اینکه بیماری آنفولانزا طیف‌های مختلفی دارد، تصریح کرد: بیماری آنفولانزا در برخی افراد بسیار سبک و در عده‌ای نیز سنگین تظاهر پیدا می‌کند اما اکثر افراد با ابتلا به آنفولانزا تب‌های بالای 39 و 40 درجه دارند.

کووید 19 همیشه با آبریزش بینی همراه نیست

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه بیماری کووید 19 همیشه با آبریزش بینی همراه نیست، گفت: یکی از تفاوت‌های مهم بیماری آنفولانزا با کووید 19 این است که در آنفولانزا افراد کاهش حس بویایی و یا از دست دادن کامل این دو حس را بسیار کم تجربه می‌کنند اما در کرونا بیشتر مبتلایان حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند.

عبدی اضافه کرد: در بیماری آنفولانزا بیشتر شاهد بی اشتهایی هستیم اما در کرونا بیماران بیشتر از چند هفته حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند.

از دست دادن حس بویایی و چشایی

وی ادامه داد: تاکنون در بیماری آنفولانزا از دست دادن حس بویایی و چشایی جزو شکایت‌های اصلی نبوده اما در کووید 19 بسیاری از مبتلایان به خاطر از دست دادن این دو حس به مراکز درمانی و پزشک مراجعه می‌کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه در آنفولانزا افرادی که برای اولین بار به این بیماری مبتلا می‌شوند دردهای عضلانی بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند، افزود: در بزرگسالان افراد دردهای کمر را تجربه می‌کنند و در کودکان دردهای خیلی شدید عضلات ساق پا احساس می‌شود.

دردهای عضلانی

عبدی بیان داشت: به طور کلی دردهای عضلانی در بیماری آنفولانزا بیشتر از بیماری کووید 19 مشاهده می‌شود. در بیماری کووید 19 بیماران دچار ضعف، دردهای عضلانی می‌شوند اما شدت آن مانند آنفولانزا نیست.

سیر بیماری آنفولانزا

وی با تاکید بر اینکه بیماری آنفولانزا معمولا سیر 3 تا 5 روز دارد، گفت: عارضه این بیماری معمولا یک هفته بعد مشخص می‌شود یعنی بیمار بعد از خوب شدن ممکن است مجدد دچار تب و یا سینه پهلوی چرکی و یا ذات الریه شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: در افرادی که زمینه بیماری ندارند معمولا بعد از گذشت 3 تا 5 روز به طور کامل بیماری آنفولانزا بهبود پیدا می‌کند اما در افراد مبتلا به کووید 19 دوره بهبودی بیماری خیلی طولانی تر از یک هفته یا چند هفته است و افراد مبتلا شده به فرم شدید بیماری کووید 19معمولا در بیمارستان بستری ‌می‌شوند.

عبدی به بیان اینکه در بیماری آنفولانزا مریض ها کمتر گلو درد را تجربه می‌کنند، گفت: اما در کرونا گلو درد بسیار زیاد دیده می‌شود.

دردهای چرخشی و پراکنده

وی ادامه داد: در آنفولانزا شروع بیماری می‌تواند با یک سردرد آغاز شود اما در کرونا بسیار کمتر شاهد سردرد خواهیم بود. همچنین دردهای پراکنده و چرخشی در ناحیه سر، گردن، قفسه سینه و پهلوها در بسیاری از مریض‌های کرونا مشاهده می‌شود اما در بیماران مبتلا به آنفولانزا این نوع دردها خیلی کم بروز می‌کند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه بیماری آنفولانزا و کووید 19 هر دو می‌توانند همراه با عارضه ریوی باشند، افزود: شایع ترین عارضه آنفولانزا درگیری ریه است که به شکل سینه پهلوهای ویروسی یا میکروبی تظاهر پیدا می‌کند. عده‌ای از بیماران مبتلا به کووید 19 هم  به خاطر تنگی تنفس و کاهش سطح اکسیژن در بیمارستان بستری می‌شوند.

عبدی بیان کرد: معمولا در آنفولانزای انسانی احتمال درگیری خارج از ریه وجود دارد اما شایع نیست؛ اما در کووید 19 درگیری خارج از ریه بسیار شایع است.

وی با بیان اینکه شناخت بیماری کووید 19 و آنفولانزا توسط بیماران سخت است، اظهار کرد: پزشک می‌تواند با بررسی دقیق بیماری را تشخیص دهد.

راه پیشگیری از شیوع ویروس

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه راه پیشگیری هر دو بیماری یکی است، تصریح کرد: زمانی که افراد ماسک بزنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند می‌توان به راحتی مانع از شیوع این دو ویروس در جامعه شد.

عبدی تاکید کرد: هر ساله به خاطر باز بودن مدارس و تجمعات زیاد شاهد شیوع گسترده ویروس آنفولانزا بودیم اما امسال به خاطر کرونا مدارس بسته شده و بسیاری از مشاغل نیز دورکار هستند و همین موضوع می‌تواند دلیلی بر کاهش شیوع بیماری باشد.

وی با اشاره به اینکه ایمنی کودکان به ویروس آنفولانزا کمتر است، تصریح کرد: معمولا با باز شدن مدارس گروه‌های سنی پایین به این بیماری مبتلا می‌شدند و افراد بزرگتر را می‌کردند اما امسال به خاطر تغییر شرایط احتمالا کمتر شاهد ابتلای افراد به ویروس آنفولانزا خواهیم بود.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha