دانشگاه‌ها مجوزی برای استخدام پرستار ندارند/مهاجرت پرستاران شرایط کشور را بحرانی می‌کند

دکتر آرمین زارعیان رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به آمار پرستاران مبتلا به کووید 19، اظهار داشت: در تهران طبق آخرین آمار ۹۲ نفر پرستار شهید شدند و حدود ۵ هزار نفر نیز به کووید 19 مبتلا شده اند.

وی با بیان اینکه چند مورد مهم در خصوص پرستاران و مشکلات آنها در کشور وجود دارد، گفت: بحث برقراری فوق العاده ویژه پرستاران در مورد کرونا، استخدام 30 هزار نفر پرستار و برقراری قوانینی که مصوب مجلس هستند مانند قانون تعرفه گذاری خدمات و قانون ارتقاء بهره‌وری که از ۱۴ سال پیش تاکنون هنوز اجرا نشده، از مهمترین نکاتی است که باید در نظر گرفته شوند.

دکتر زارعیان تاکید کرد: اگر قرار است این قانون اجرایی شوند، بهترین زمان آن که مصوبه هیئت دولت هم دارد و به وزارت بهداشت نیز ابلاغ شده، هم اکنون است چراکه با این کار می توانیم انگیزش مضاف در نیروهای پرستار ایجاد کنیم.

استخدام 30 هزار نفر پرستار

وی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی آقای نوبخت مبنی بر اینکه مجوز استخدام ۳۰ هزار پرستار در کشور تایید شده است، افزود: آنچه که گفته شده در خصوص استخدام ۳۰ هزار نفر پرستار برای سال ۱۴۰۰ تا به الان فقط روی کاغذ بوده و یکی از وعده های شفاهی دولت است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با بیان اینکه عملیاتی شدن این موضوع مرهون و مدیون این است که بودجه لازم را در برنامه بودجه ۱۴۰۰ ببینند که متاسفانه این بودجه دیده نشده است، گفت: این بودجه یا باید از طریق مجلس اصلاح شود تا بار مالی آن برای استخدام دیده شود یا اگر غیر از این باشد طبیعتا احتمال استخدامی ۳۰ هزار نفر پرستار مقدور نیست و این عارضه و تبعات بسیار شدیدی برای نظام سلامت ایجاد خواهد کرد.

دکتر زارعیان ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی و افزایش تعداد ابتلای افراد به ویروس کرونا در ماه‌های آتی احتمالا با موج چهارم بیماری مواجه خواهیم شد و این موج چهارم با افزایش تعداد ابتلای پرستاران نیز همراه خواهد بود.

مهاجرت پرستاران

وی اضافه کرد: بالا رفتن تعداد پرستاران مبتلا به کرونا یعنی خارج شدن آنها از چرخه مراقبت؛ بخشی از پرستاران نیز به دلایل مختلف ممکن است از کشور مهاجرت کنند و همین موضوع عارضه و تبعات سنگینی برای نظام سلامت ایجاد خواهد کرد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران در ادامه با اشاره به مهاجرت بسیاری از پرستاران از کشور طی چند ماه گذشته، تصریح کرد: همه موضوعات دست به دست هم داده و مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است. طبیعتا اگر پرستاری استخدام نشود و یا امنیت شغلی نداشته باشد و در جایی خارج از کشور برای وی تسهیلاتی بسیار عالی فراهم کنند و یا با کمترین مشکل وی را جذب کنند به راحتی از کشور مهاجرت خواهد کرد.

دکتر زارعیان بیان کرد: در گذشته در مورد پذیرش پرستارها در دیگر کشورها سخت‌گیری‌هایی وجود داشت اما در حال حاضر با توجه به نیاز شدید به پرستار به خصوص در کشورهای اروپایی به راحتی مهاجرت اتفاق می افتد.

وی تاکید کرد: مجموعه از اتفاق ها مانند بیمار شدن پرستاران، مهاجرت، کاهش نیروی انسانی و همچنین خستگی و فرسودگی شغلی که به دلیل یک سال فعالیت مستمر ۲۴ ساعته با شرایط اضطراری ایجاد شده، باعث شده که شرایط خوب نباشد.

با یک بحران جدی در کشور مواجه هستیم

به گفته رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران؛ اگر نیروی جدیدی به مجموعه کادر مراقبتی تزریق نشود و دولت این 30 هزار نفر را استخدام نکند بدون تردید ما با یک بحران جدی در مورد مراقبت بیمارانی که مبتلا به کرونا می‌شوند، مواجه خواهیم بود مگر اینکه شرایط و تعداد موارد ابتلا در حد ثابت بماند هرچند که این موضوع نافی کمبود نیروی پرستاری نیست.

دکتر زارعیان اظهار داشت: کمبود نیروی پرستار مشکلی مزمن است و سالیان متوالی است که ما با این مشکل مواجه هستیم.

وی گفت: با استخدام این 30 هزار نفر پرستار ما فقط به استانداردهای کشور نزدیک می‌شویم اما همچنان با استانداردهای جهانی مشکل خواهیم داشت.

فارغ التحصیل شدن سالانه 12 هزار نفر پرستار

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه سالانه 10 تا 12 هزار نفر فارغ التحصیل رشته پرستاری در کشور داریم اما اینها جذب کار نمی شوند، توضیح داد: دلیل این موضوع این است که دانشگاه مجوز استخدام ندارند. ما سالانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر فارغ التحصیل از دانشکده های پرستاری داریم اما اینها بعد از گذراندن طرح به صورت نیروی استخدامی جذب کار نمی شوند.

افزایش تخت بیمارستانی

دکتر زارعیان با بیان اینکه تعداد تخت های بیمارستانی هر روز در حال افزایش است، گفت: به ازای هر تخت بیمارستانی در بدترین حالت باید 8/1 دهم پرستار داشته باشیم در حالی که در کشورهای پیشرفته این رقم یک به یک است. استانداردهای کشور ما با دیگر کشورها بسیار مغایرت دارد.

وی ادامه داد: برای استخدام پرستار باید شرایط فراهم شود و ردیف بودجه ای برای آن دیده شود اما این امکان تاکنون میسر نشده است. پرستار بیکار نمی ماند اما به صورت قراردادی جذب می شود؛ جذب به صورت قراردادی برای وی امنیت شغلی ایجاد نخواهد کرد چراکه هر لحظه ممکن است به دلایل مختلف قرارداد وی لغو شود یا خود فرد به دلیل شرایط مناسب‌تری، قرارداد را فسخ کند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران تاکید کرد: جذب نشدن پرستارها در سیستم دولتی باعث می شود که نیروهایی که با پول این مملکت تحصیل کرده اند به راحتی در اختیار دیگر کشورها قرار بگیرند.

دکتر زارعیان بیان داشت: ما در تربیت نیروی پرستاری در کشور کم نمی گذاریم. در کشور نزدیک به 200 دانشگاه دولتی و آزاد نیروی پرستار تربیت می کند و درصد بسیار کمی از این افراد زمانی که فارغ التحصیل می شوند جذب دولت می‌شوند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha