کد خبر: دانشجویانی-تربیت-کنیم-که-چرخ-مملکت-را-ب
۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۲۸
دانشجویانی تربیت کنیم که چرخ مملکت را بهتر از ما بچرخانند
 
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر علی اکبر حق دوست، در نشست هم اندیشی با اعضای هیات علمی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور که به صورت مجازی برگزار شد، با تاکید بر شفافیت در حوزه آموزش پزشکی، اظهار کرد: خوشبختانه زیرساخت مستقلی برای شنیدن نظرات دانشجویان و نمایندگان منتخب آنها در انجمن های صنفی با معاونت آموزشی فراهم شده و لازم است این زیرساخت برای شنیدن نقطه نظرات اعضای هیات علمی در سراسر کشور نیز فراهم شود، تا مدیران آموزشی، نظرات، انتقادات و پیشنهادات این بزرگواران را به صورت سیستماتیک دریافت کرده و از طریق بوردها، انجمن ها، دانشگاه ها و دانشکده ها پاسخگو باشند.
وی با تاکید بر ضرورت افزایش ارتباط با اعضای هیات علمی و استفاده از نظرات آنان در امور مختلف، پاسخگویی به مطالبات اعضای هیات علمی را از اولویت های حوزه آموزش برشمرد.
دکتر حق دوست تاکید کرد: باید بر اساس قوانین حرکت کنیم و به آن احترام بگذاریم و این یک وظیفه اخلاقی، ملی و دینی است، لذا چنانچه بپذیریم که حکومت، حکومت قانون است مملکت رو به آبادی گام برمی دارد و وظیفه اصلی همه ما تربیت دانشجویانی است که در آینده بتوانند چرخ مملکت را بهتر از ما بچرخانند.
دکتر حق دوست گفت: برای همگرایی علوم لازم است تغییراتی در خودمان ایجاد کنیم و بنده به عنوان متولی آموزش وظیفه دارم از جلد خود بیرون آمده و برنامه‌ ریزی مشارکتی را سرلوحه قرار دهم و شما عزیزان که نقش اصلی را در کوره آموزش دارید، کمک کنید تا به هدف مشترک که تعالی علمی مملکت است، بیندیشیم ‌و گام برداریم.
 معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: حضور مثال زدنی و فعال اعضای هیات علمی با توجه به محدودیت‌ های موجود در جلسه مجازی نشان می‌دهد که این جلسات بسیار مهم و ضروری است و باید هماهنگی بیشتری بین ستاد و اعضای هیات علمی برقرار شود، لذا از دوستان تقاضا می‌کنم سوالات خود را در صفحه اینستاگرام معاونت آموزشی حداکثر تا یک هفته آینده مطرح کنند تا سوالات، دسته بندی شده و پاسخ داده شوند.
در ادامه این نشست، دکتر سید علی حسینی، رییس مرکز امور هیات علمی نیز در خصوص آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی بیان کرد: در مورد این آیین نامه که از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، باید با هماهنگی وزارت علوم و در چارچوب مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام کنیم. البته آیین نامه ارتقای وزارت بهداشت با وزارت علوم نمی تواند مشابه باشد، زیرا، اگرچه در آموزش و پژوهش مشابه یکدیگر هستند، اما ویژگی های متفاوتی در قسمت های بالینی دارند.
دکتر حسینی افزود: هیات ممیزه مرکزی وزارت بهداشت برای دانشکده ها و دانشگاه هایی که تحصیلات تکمیلی ندارند، مصوب کرد که موضوع الزام به داشتن پایان نامه، تقلیل یابد، اما لازم است که اعضای هیات علمی، حداقل هایی را در هدایت پایان نامه ها و دروس داشته باشند، بنابراین ضروریست که با رعایت ضوابطی، این کار را ساماندهی کنیم که به دانشگاه ها نیز مجوز لازم داده شده است.
وی در ادامه گفت: در رابطه با تشکیل شورای صنفی اساتید، نگاه کلی ما نگاه مثبتی است و درصدد هستیم که این اتفاق رخ دهد، لذا با هماهنگی های صورت گرفته با دفتر اداره کل حقوقی وزارتخانه، این اقدام انجام شده و وزارت بهداشت برای اولین بار در کشور مجوز شورای صنفی اساتید را کسب می کند.
رییس مرکز امور هیات علمی عنوان کرد: در مورد مسائل حقوقی و پرداخت ها در طول یکسال گذشته تلاش‌ های زیادی در شورای معاونت، دفتر وزارتی و شورای مدیران معاونت انجام شده و در دستور کار قرار گرفته و خوشبختانه هفته گذشته وزیر محترم بهداشت، مصوبه هیات امنای دانشگاه‌ها را امضا کردند و امیدواریم به زودی این ترمیم انجام شود. اما واقعیت این است که برای اعضای هیات علمی در وزارت بهداشت با این همه مسئولیت که بر عهده دارند، این کافی نیست و امیدواریم که همه مسئولان در رده های مختلف کشور به این مسئله توجه ویژه داشته و همکاری لازم را کمافی السابق مبذول دارند.
دکتر حسینی همچنین یادآور شد: در خصوص کارشناسان ارشد، وجوه تمام وقتی و تمام وقتی جغرافیایی برای مربیان را هم به مناطق آمایشی واگذار کردیم و هیات امنای دانشگاه ها براساس مصوبه اختیار دارند که از ۷۰ درصد تا ۹۰ درصد، اجازه دهند که مربیان در قالب تمام وقتی جغرافیایی قرار گیرند.
وی تصریح کرد: گفتگوی منظم ادواری پیشنهاد خوبی است که از سوی اعضای محترم هیات علمی مطرح شد، زیرا اگر زبان گویا و ناطق اعضای هیات علمی در سطح کشور  فعال باشد به مدیریت ها کمک خواهد کرد.
دکتر حسینی افزود: حق و حقوق عام خدمات کشوری، مشمول هیات امنا نیز می شود و اگر این مسائل در دانشگاهی وجود ندارد، می توان از لحاظ حقوقی پیگیری کرد.
موضوع حق التدریس، دغدغه همه دانشگاه ها است
وی گفت: موضوع حق التدریس، دغدغه همه دانشگاه ها است و مدیریت در دانشگاه‌ ها باید به گونه‌ای باشد که بتوانند این پرداخت ‌های نیروهای حق التدریس را انجام دهند.
رییس مرکز امور هیات علمی با بیان اینکه دستور وزارت بهداشت این است که  اعضای هیات علمی در بدو خدمت، تمام وقت جغرافیایی شوند، گفت: متاسفانه گزارش هایی وجود دارد که شروع خدمت اعضای هیات علمی بالینی را به تمام وقت جغرافیایی نبودن منوط می‌ کنند و تعارض وجود دارد، در حالیکه حدود ۶۰ درصد از اعضای هیات علمی ما از نوع بالینی هستند و یکی از چالش های جدی ما در جذب هیات علمی همین گروه به دلیل تناقض در آیین نامه‌ ها و درخواست‌ های متقاضیان جذب است و این موضوع به لحاظ کمی و کیفی به نفع ما و آموزش علوم پزشکی کشور نیست.
 دکتر حسینی خاطرنشان کرد: خرید تعهدات در مقطع phd و ارشد با راهکارهایی که در حوزه معاونت آموزشی طراحی شده و هماهنگی با هیات عالی تعهدات در وزارتخانه آغاز شده و به غیر از رشته هایی که به آنها نیاز مبرم وجود دارد در حال انجام است و دانشگاه ‌ها در یک چهارچوب قانونمند باید آن را عملی کنند، لذا دستورالعمل و شیوه پرداخت نیز به تصویب هیات عالی رسیده و برای دانشگاه‌ ها ارسال شده است.
مشکل کسب مجوز در جذب هیات علمی
وی همچنین تصریح کرد: در خصوص جذب و تامین هیات علمی، باید در هر سطح و جایگاهی از سازمان امور استخدامی مجوز جذب هیات علمی دریافت کنیم و بودجه آن را سازمان برنامه و بودجه بپذیرد و تامین کند، لذا مشکل اصلی کسب مجوز است.
دکتر حسینی گفت: تسهیلات وام بانکی در اختیار وزارت بهداشت نیست و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی فقط اعضای رسمی هیات علمی را مشمول می دانستند که با تلاش توانستیم پیمانی ها را نیز مشمول این قانون کنیم.
وی افزود: ستاد مشترک ارتش نیز به ما اعلام کرده است که وزارتین و دستگاه ها به هیچ وجه پس از پایان دوره ضرورت، امکان تحویل کارت پایان خدمت به متقاضی را ندارند، لذا ما پس از دوره ضرورت اجازه داریم درخواست کارت پایان خدمت کنیم و در وزارتخانه نگه داریم و باید پس از تعهد ۴۸ ماهه به متقاضیان تحویل داده شود.
دکتر حسینی درخصوص بورسیه ها عنوان کرد: این مسئله در دستور کار هیات مرکزی جذب قرار دارد، وزارت بهداشت چند نوع بورسیه دارد و این در حالی است که دانشگاه‌ ها حاضر به جذب آنها نیستند.
وی تاکید کرد: ما در وزارت بهداشت ۲۴۰ هزار دانشجو داریم که بر اساس قانون برنامه ششم باید ۲۴ هزار استاد پیمانی و رسمی مشغول به خدمت داشته باشیم، اما این در حالی است که ۱۳ هزار استاد داریم و این کمبود به دلیل وجود محدودیت هایی است که برای وزارت بهداشت وجود دارد.
 دکتر حسینی خاطرنشان کرد: در مورد بازنشستگان که دغدغه همه مسئولین است، بارها گفته شده و درخواست شده که سقف سنوات هیات علمی بازنشستگی نباید با محدودیت روبرو باشد، لذا باید از ظرفیت هیات امناها استفاده کرد تا  اساتیدی که سالیان سال برای این کشور خدمت  کرده اند، دچار مشکل نشوند.
دکتر حسینی افزود: راه اندازی اداره رفاه هیات علمی پیشنهاد خوبی است که توسط اعضای هیات علمی مطرح شده و در ستاد فعالیت دارد، لذا دانشگاه‌ ها نیز می‌ توانند راسا اقدام کنند.
دکتر حسینی در مورد نقل و انتقال اعضای هیات علمی نیز گفت: طبق ماده ۱۲۲ آیین نامه اداری استخدامی اعضای هیات علمی، نقل و انتقال اعضای هیات علمی منوط به موافقت دانشگاه مبدا و مقصد خواهد بود.
 وی در ادامه افزود: در رابطه با آیین نامه بالینی پرستاری برای اعضای هیات علمی، این آیین نامه و شیوه نامه آن تنظیم شده و نقش هیات علمی و همکار پرستار و سوپروایزر در این آیین نامه تدوین شده است، بنابراین لازم است با وفاق، آموزش پرستاری در حالت تئوری و بالینی ارتقا یابد.
دکتر حسینی در موضوع بورسیه ‌ها تاکید کرد: افرادی که در فراخوان شرکت کردند، شرایطشان با افرادی که در فراخوان شرکت نکرده‌اند متفاوت است و بورسیه هایی که درحال حاضر جذب دانشگاه شده‌اند و دانشگاه آنها را به عنوان تداوم خدمتی در هیات علمی دانشگاه ها می پذیرد با افرادی که نمی پذیرد، متفاوت است و برای افراد با ویژگی‌های متفاوت نحوه پذیرش گوناگون است. لذا اعضای هیات علمی که بورس هستند و در فراخوان شرکت کردند و هیات جذب دانشگاه برای آنها خارج از فراخوان تمایل به جذب دارد، آنها را هم باید دانشگاه ‌ها به معاونت آموزشی وزارت بهداشت معرفی کنند تا هیات جذب مرکزی در مورد آنها تصمیم بگیرد.
وی همچنین در خصوص اعضای هیات علمی پژوهشی دانشگاه ها تصریح کرد: با توجه به اینکه عملکرد اعضای هیات علمی بر اساس نیازهای دانشگاه‌ هاست وزارتخانه در مورد اینکه عضو هیات علمی آموزشی باشد یا پژوهشی و حتی در مجوزها هم دخالتی ندارد و دانشگاه‌ ها می‌ توانند در هر حوزه ‌ای که صلاح می دانند، افراد را استفاده کرده و ارتقای پایه و مرتبه را مدیریت کنند.
 وی در خصوص سختی کار برخی حیطه ها نیز اعلام کرد: کمیته ‌ای در حوزه معاونت توسعه وزارت بهداشت وجود دارد که باید همه ویژگی‌ های سختی کار را با سازمان برنامه و بودجه بررسی کند تا وارد چارچوب سختی کار شود.
در ادامه این جلسه، دکتر امیر احمد اخوان، معاون اجرایی معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز به تشریح چارت تشکیلاتی دانشگاهها پرداخت و گفت: روند وزارت بهداشت اینگونه است که بر اساس ماموریت های جدید دانشگاه و اتفاقاتی که رخ می دهد، چارت تشکیلاتی بین ۳ تا ۴ سال یکبار اصلاح شود.
وی گفت: تغییری که مد نظر دانشگاه است باید مجوز شورای گسترش را گرفته باشد و معاونت توسعه وزارت بهداشت این تغییر را بر اساس نظر دانشگاه بررسی کند و بعد از تایید در هیات امنای دانشگاه به مرحله اجرا برسد.
بوردهای تخصصی، متولی بازنگری کوریکولوم ها هستند
دکتر اصغری، مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در خصوص بازنگری مصوبه کوریکولوم ها و به روزرسانی آنها، گفت: بوردهای تخصصی، متولی بازنگری کوریکولوم ها هستند و بازنگری هر ۵ سال یک بار الزامی است، اما اگر بوردها تمایل داشته باشند هر سال هم می توانند این کار را انجام بدهند
گفتنی است، نشست هم اندیشی معاون آموزشی وزارت بهداشت با اعضای هیات علمی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور به صورت مجازی با حضور دکتر حق دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت، دکتر حسینی، رییس مرکز امور هیات علمی، دکتر قنبری، عضو شورای مشاوران و مدیر روابط عمومی، دکتر امیر احمد اخوان، معاون اجرایی معاونت آموزشی، دکتر اصغری، دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی و با حضور مجازی اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد. این نشست، تعدادی از اعضای هیات علمی شرکت کننده در جلسه به نمایندگی از جمع کثیر شرکت کننده در جلسه نیز پرسش های خود را در حوزه مختلف مطرح کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha