تیغ متخلفان روی گلوی مردم/ تبلیغات مجازی و آسیب های واقعی
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ فضای مجازی بزرگترین شبکه اطلاع رسانی جهانی است که در ایران و در یک دهه اخیر رشد کابران آن چشمگیر بوده است و در ایران از جمعیت حدود ۸۴ میلیون نفری، حدود ۵۹ میلیون کاربر اینترنت وجود دارد که این موضوع یک پتانسیل بسیار جدی می تواند برای توسعه فضای مجازی ایجاد کند. طبق آمار حدود ۳۳ میلیون کاربر در شبکه های اجتماعی ایران وجود دارد و رشد کاربران به نسبت مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ چیزی در حدود ۲٫۵ درصد بوده است. این اعداد و ارقام نشان می دهد که سرعت رشد و توسعه کاربران فضای مجازی در ایران رو به افزایش است. همین موضوع نشان می دهد که تقریبا نیمی از مردم ایران به نوعی به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی سر می زنند و ساعت ها وقت خود را در این فضا می گذرانند، این یعنی بازار بالقوه ای از مشتریان که می توانند جزو جامعه هدف کسب و کارها باشند. این اتفاق خوبی است که با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور مردم بیشتری به دنیای اطلاعات و اینترنت دسترسی دارند اما داستان از آنجایی دچار اشکال می شود که همه تبلیغات ممنوعه سر از این فضا در می آورد. یکی از این تبلیغات مجازی ممنوعه که بارها درباره آن صحبت شده تبلیغات خدمات پزشکی است! تبلیغات خدمات پزشکی سال گذشته از سوی سازمان نظام پزشکی ایران به صورت رسمی ممنوع شد. ممنوعیت «تبلیغات پزشکی در اینستاگرام و فضای مجازی» و حتی رسانه هایی مثل صدا و سیما، بدون اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی در 30 مرداد سال گذشته اعلام شد اما همچنان این روند ادامه دارد و در صفحات مختلف رسانه های اجتماعی و سایت ها می توان هر نوع تبلیغاتی را یافت. از تزریق ژل و بوتاکس گرفته یا لیفت اندام های مختلف زنان و مردان همه با عکس قبل و بعد از عمل! تبلیغات مجازی و آسیب های واقعی البته این ممنوعیت بعد از آن اعمال شد که برخی با سوءاستفاده از اعتماد مردم دست به کلاهبرداری زده و با جا زدن خود به جای پزشک متخصص دست به اعمال پزشکی زدند و عده ای از قیافه انداختند و دادسراها پر شد از افرادی که بدنشان را به تیغ جراحی پزشکان قلابی سپرده بودند. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می یابد که درک کنیم با تعداد کاربران میلیونی رسانه های اجتماعی و همچنین مشتاقان زیبایی، عده ای پزشک نما همانطور که در فضای حقیقی با جان مردم بازی می کنند تا پول دربیاورند در فضای مجازی بدون نظارت دستشان برای فریب دادن مردم بازتر است. فضایی که نه می توان در آن از اصالت کسی اطلاعی کسب کرد و نه می توان صحت پیام هایشان را تایید. از همین رو سازمان نظام پزشکی تاکید بر ممنوعیت تبلیغات خدمات پزشکی در این فضا را دارد.

صورت ورم کرده از اعتماد!

دکتر فربد رهنما درباره تخلفات پزشکی در فضای مجازی به ایسنا، گفته است: «پاییز سال ۹۸ خانمی از طریق فضای مجازی و بر اساس تبلیغات این فضا، یک‌ متخصص پوست و مو انتخاب می‌کند و با مراجعه به او و تزریق ژل و بوتاکس دچار عوارض شدیدی می‌شود که در نهایت با صورت ورم کرده برای بررسی‌های بیشتر فردی که برای تزریق ژل به او مراجعه کرده است، به سازمان نظام پزشکی مراجعه می‌کند.» تبلیغات مجازی و آسیب های واقعی او ادامه می دهد: «بر اساس بررسی‌های بیشتر دریافتیم فردی که ژل را برای این خانم تزریق کرده است پزشک نبوده و علت بروز عوارض هم همین موضوع است. با هماهنگی بیشتر با دانشگاه علوم‌پزشکی مربوطه، سازمان تعزیرات و دادسرای جرایم پزشکی در نهایت مطب پلمب شده و پرونده برای فرد متخلف تشکیل شد.» این تنها یکی از هزاران نمونه از عوارضی است که این تبلیغات بر سر مردمی آورده که به این تبلیغات اعتماد کردند.

تبلیغات مجازی را اعتبارسنجی کنید

بسیاری از مردم با دیدن چند فیلم و عکس از افرادی که تحت عمل زیبایی قرار گرفته و نتیجه خوبی کسب کرده اند آن هم در فضای مجازی و صفحاتی که معلوم نیست چه کسی آن را مدیریت می کنند، با اعتماد بی جا سلامتشان را به دست افراد کلاهبردار و پزشک نما می سپارند. در بسیاری از موارد بر اساس آنچه که سازمان نظام پزشکی مطرح کرده است مردم صرفا با دیدن این نمونه ها به افراد اعتماد می کنند و حتی هزینه های میلیونی برای گرفتن وقت و انجام خدمات پزشکی می پردازند بدون آنکه درباره آن پزشک تحقیق کنند. رهنما در این باره گفت: «مردم باید در مراجعه به چنین تبلیغاتی آن را اعتبار سنجی کرده و با مراجعه به سایت سازمان نظام پزشکی در قسمت جست‌وجوی پزشک، نام پزشک را وارد کرده و از تصویر، تخصص و... مطلع شوند.» تبلیغات مجازی و آسیب های واقعی شاید فضای مجازی محل مناسبی برای تبلیغات کالا و خدمات و جذب مشتری باشد، اما قطعا محل خوبی برای تبلیغات خدمات پزشکی بویژه خدمات جراحی و اعمال زیبایی نیست. تجربیات تلخی که برخی از هموطنان براثر اعتماد بیجا به این تبلیغات این فضا کرده اند موید این موضوع است. پزشکی رسالت بسیار بزرگی است و پزشکان واقعی که با سلامت و جان افراد سروکار دارند به خود اجازه نمی دهند که با تبلیغات فریبنده سلامت مردم را به خطر بیندازند. البته نگذریم از اینکه شاید نبود نظارت دقیق بر عملکرد و همچنین نبود برخورد قاطع با پزشکان متخلفی که برای منافع، خود را ملزم به رعایت قوانین نمی دانند. اینجاست که نقش سازمان های نظارتی و قضایی پررنگ تر می شود. به نظر می رسد پلیس فتا، سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و درمان و قوه قضاییه در این مورد که جان مردم موضوع بحث است، دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهند و با متخلفان برخورد کنند. آسیب های پزشکی در برخی موارد غیرقابل جبران است و تبدیل شدن فضای مجازی به مطلب های مجازی فرصت مناسبی را هم برای پزشکان متخلف و هم برای کلاهبرداران فراهم می کند تا از اعتماد افراد ساده سوء استفاده کرده و به آنها آسیب بزنند که هزینه های جبران ناپذیری را برای جامعه به همراه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha