کد خبر: تامین-واکسن-کرونا-در-کشور-از-سه-مسیر
۱۵ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۴۰

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر سعید نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در استان کرمان، اظهار داشت: واکسن را به عنوان یک محور، دنبال کردیم و بر روی 5 پلتفرم که در دنیا برای ساخت واکسن کار می کنند، از ماه ها پیش کارمان را شروع کردیم که سه پلتفرم به نتیجه می رسد و تردید نداریم با لطف ویژه خداوند تا بهار سال آینده، واکسن ساز معتبر دنیا خواهیم بود.

وی افزود: راه دیگری نیز برای تامین واکسن در پیش گرفته ایم که شامل تولید مشترک با یک کشور دیگر است البته با دو سه کشور کار کرده ایم و آنها هم به صحنه آمده اند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: راه سوم تامین واکسن، خرید واکسن تا قبل از رسیدن واکسن داخلی و تولید مشترک برای گروه های هدف نیازمند واکسن مانند کادر بهداشتی و درمانی، جمعیت بالای 65 سال، بیماران خاص و گروه های دیگر  دارای اولویت است که در این زمینه نیز مذاکرات متعددی کرده ایم و رییس جمهور نیز دستور اکید داده اند و بانک مرکزی ارز مورد نیاز را تامین کرده و کار را پیش می بریم.

دکتر نمکی با بیان این که نمی توانیم برای کاهش جو مطالبات اجتماعی، به مردم دروغ بگوییم، گفت: از روز نخست گفته ام که با مردم جز با صداقت، شیوه ای را انتخاب نخواهم کرد و به دلیل مصلحت به مردم دروغ نخواهم گفت. نمی توانیم واکسن را از یک منبع غیر مطمئن به کشور وارد کنیم. تا زمانی که اعتماد کامل و کافی پیدا نکنیم نسبت به منبعی که با آن برای تامین واکسن در مذاکره هستیم، واکسن نمی خریم چون اگر یک شوک رخ دهد، بنده به عنوان وزیر بهداشت باید تا روز قیامت پاسخ بدهم حتی اگر شاکی خصوصی نداشته باشم.

وی افزود: از منابع بسیار مطمئن، تامین واکسن را دنبال می کنیم و به زودی واکسن وارد کشور خواهد شد. در بعضی از کشورها مانند امارات و  ترکیه  می شنویم که واکسن می زنند، تست بالینی را انجام می دهند. کشور سازنده می خواست با ما هم همین کار را کند که گروهی را برای واکسیناسیون مشخص کنیم و آن کشور هم مردم را در فاز سه مطالعات بالینی وارد کند اما نگذاشتیم مردم ایران، مورد آزمایش کشور یا شرکتی قرار گیرند و به هیچ وجه نخواهیم گذاشت .اما در آینده نزدیک، هم تزریق واکسن معتبر را آغاز می کنیم و هم ساخت واکسن ایرانی به عنوان یک افتخار ملی در آینده نه چندان دور، انجام می شود و به اطلاع مردم خواهیم رساند و بنده، خانواده و نزدیکانم، منتظر واکسن ایرانی هستیم تا به مردم بگوییم خودمان اولین مصرف کنندگان این واکسن هستیم.

وزیر بهداشت ضمن تقدیر از مسئولان استان کرمان برای همراهی با دانشگاه علوم پزشکی کرمان جهت مدیریت بیماری کرونا، گفت: اولین روزهای ورود کرونا به کشور در اوج تنهایی، غربت و تحریم های ظالمانه و کمرشکن که فکر نمی کنم بعد از آنچه که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا رخ داد، بر قومی مانند مردم ایران اینقدر ظالمانه و وقیحانه همه راه ها را بسته باشند، فرماندهان سپاه، ارتش، ناجا و نیروهای مسلح با بنده تماس می گرفتند و می گفتند که فکر نکنید که تنها هستید ما در کنار شما هستیم.

دکتر نمکی اظهار داشت: عزیزان ما در بسیج، هلال احمر، صدا و سیما به ویژه مراکز استانها، ائمه جمعه، دادستانها، استانداران، سازمان های مردم نهاد و مردم به ما کمک بزرگی کردند و کسبه هم همراهی زیادی کردند و در این مدت، ضرر کردند اما پای ما ایستادند و این همراهی، ستودنی است آسیبی که اقتصاد کشور از کرونا دید کمتر از چیزی بود که خیلی از کشورهای مقتدر دنیا دیدند چون اولین کشوری بودیم که برای بازگشایی مشاغل، پروتکل نوشتیم چرا که اقتصاد در شرایط بحران و کسری های کشور باید اداره شود و معیشت مردم کمتر تحت تاثیر کرونا قرار گیرد.

وی افزود: خیلی از کشورهای اروپایی بعد از ما شروع به نوشتن پروتکل برای بازگشایی مشاغل کردند و اگر فرانسه و آلمان را ببینید به نوعی نمونه برداری از پروتکل های کشور ما برای بازگشایی های مشاغل است. در زمینه مدیریت  کرونا، همه به ما کمک کردند که باید از آنها تقدیر و تشکر کنیم اما برد در کرونا و مدیریت این بیماری، مربوط به جمهوری اسلامی ایران است و مربوط به یک وزارتخانه نیست بلکه عزت ملی است اما خدای ناکرده شکست در کرونا، شکست و آبروریزی و فضاحت ملی است که هرگز هیچ کس این روز را برای جمهوری اسلامی ایران در بحرانها نخواهد دید.

وزیر بهداشت تاکید کرد: برخی منتظر بودند که ایران زانو بزند و فرو بپاشد و همه راه ها را بر ما بسته بودند. حتی وقتی می خواستیم ماسک به کشور وارد کنیم، به ما خبر می دادند که در فلان فرودگاه، آمریکایی ها اجازه واردات آن را به ایران نداده اند. روزهای اول در تامین ماسک به ویژه ماسک N95 برای کادر بهداشتی و درمانی مشکلاتی داشتیم و به شدت نیازمند خارج از کشور بودیم گرچه خودمان را از وقتی خبر ویروس در ووهان را شنیدیم، آماده کردیم اما وقتی طوفان به ما رسید، حتی یک بیمار در قم و گیلان پشت درب بیمارستانها سرگردان نشده بود چون سنگرآرایی کرده بودیم و با شیوه بسیجی و برگرفته از دوران دفاع مقدس، صحنه را به گونه ای مدیریت کردیم که در مقابل ویروس، سنگر ما آماده بود.

دکتر نمکی ادامه داد: هنوز طوفان بیماری به کشورهای اروپایی و آمریکا نرسیده بود داشتند به مدیریت بیماری کرونا در ایران حمله می کردند اما وقتی طوفان بیماری به آنها رسید فهمیدند که ایرانِ مقتدر، دچار تحریم و کشوری که به ازای هر هزار نفر علیرغم تمام توسعه زیرساخت های دولت، 1.6 تخت دارد و فرانسه در بدترین حدود 7 تخت به ازای هر هزار نفر دارد، چگونه با دست های بسته در اقیانوس بلا شنا کرد و چه عظمتی را با همت و غیرت فرزندان ایران، خلق کرده است.

وی گفت: به همه شهدای کشور درود می فرستم شهدا، سرمایه های گرانبهای معنوی این نظام هستند. هیچ وقت در طول روزهای مدیریتم در جمهوری اسلامی ایران احساس عجز نکردم و معتقدم که تا زمانی که دعای نیمه شب یک مادر و پدر شهید، تا آه و نفس گرانقدر یک مجروح و جانباز قطع نخاعی وجود دارد، پایه های جمهوری اسلامی ایران استوار می ماند و پاسداری از عظمت و عزت آنها چه مدافع سلامت و یا افرادی که در دوران دفاع مقدس یا دفاع از حرم به شهادت رسیدند، ارجمند است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: به عظمت بلندای شهادت حاج قاسم سلیمانی درود می فرستیم. بزرگترین کاری که این شهید بزرگوار کرد این بود که صحنه جنگی که برای ما طراحی شده بود را هزاران کیلومتر آن طرف تر از ایران، زمین گیر کرد تا کوچک ترین آسیبی به مردم و مرزنشینان کشور وارد نشود و توطئه ای به شکل موزیانه به داخل کشور ورود نکند آنچه در حادثه مجلس شورای اسلامی دیدید، فقط یک مورد از خباثت گروه های تروریستی علیه ایران بود.

دکتر نمکی افزود: به روح بلند شهید سلیمانی، این فرزند کرمان، ایران و جهان اسلام و تشیع درود می فرستم. شهدای زیادی تقدیم کشور و انقلاب شده است که خیلی از آنها گمنام و البته عزیز هستند اما شاید نسل ها بگذرد تا چنین پدیده ای مانند شهید سلیمانی، در تاریخ تکرار شود.

وی بیان داشت: ویروس کرونا به کشور رسید و موجی از بیماری شکل گرفت اما این موج ها را همکاران ما در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی با کمک دستگاه های مختلف، کنترل کردند. در دورترین نقاط کشور، سردارانی را داریم یا داشتیم که شهید شدند که شاید اسم آنها خیلی در لیست بزرگان جامعه پزشکی نباشد اما اینها یگانه دردانه های این کشور بودند. یک متخصص عفونی یا رشته های دیگر یک تنه و 24 ساعت در استانهای مختلف از جمله مناطق مرزی و محروم، بخش مراقبت ویژه اداره می کرد و با جان فشانی خود، عزت و آبروی کشور را زنده نگه داشت.

وزیر بهداشت با یادآوری این که با وجود تحریم و اینکه هنوز بخش قابل توجهی از یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را نگرفته ایم، گفت:  آمریکا  تا 4 ماه پیش 111 میلیارد دلار و انگلیس که 22 میلیون پوند فقط در بخش سلامت هزینه کردند، چه شد که ما امروز با پیش بینی های دنیا که باید روزانه یک هزار و 200 مورد مرگ و میر داشتیم اما به سمت مرگ و میر روزانه دو رقمی نزدیک می شویم و متاسفانه انگلیس در روزهای گذشته از یک هزار و آمریکا از سه هزار و 500 مرگ روزانه عبور کرده است؟ چه اتفاقی افتاد؟ چه پدیده ای به کمک ما آمد؟

دکتر نمکی تاکید کرد: اولین چیزی که در مدیریت کرونا در کشور به کمک ما آمد، فضل و عنایت خدا بود و این پاداش قومی است که بر اصول و مبانی اعتقادی اش می ایستد و از خداوند، پاداش خودش را می گیرد. این اولین پاداشی است که ملت صبور و فهیم در مقابل ظلم می گیرد که تنها و بی کس در عرصه بین المللی در اوج تحریم ظالمانه با خزانه و بانک مرکزی نسبتا تهی، ده به یک از دنیا جلو می افتد.

وی تصریح کرد: دومین عامل موفقیت ایران، وجود یک رهبری متفاوت از جهان بود. آنهایی که بنده را از نزدیک می شناسند می دانند که انسان بسیار صریحی هستم و برای هیچ منصب دیگری هم خیز برنداشته ام و به خدا می گویم که بنده را گرفتار بیماری زمین گیر نکن تا بتوانم مدیریت کرونا را به سرانجام برسانم و بعد دنبال زندگی ام بروم.

وزیر بهداشت گفت: تا زنده ام خواهم گفت نقشی که رهبر فرزانه جمهوری اسلامی ایران در هدایت، حمایت و رعایت داشتند، بی نظیر بود. ببینید که دیوانه ای مثل ترامپ در آمریکا به هیچ پروتکلی پایبند نیست که نتیجه آن خیز وحشتناک مرگ و میر در آن کشور است اما در ایران در فاصله ای ایمن به مقام معظم رهبری می گویند که می توانید ماسک تان را بردارید اما ایشان می گویند من ماسکم را بر نمی دارم. و چیزهایی در این ایام دیدم و نوشتم که در آینده در کنار تلخی های دیگری که دیده ام، مردم می فهمند و می خوانند.

دکتر نمکی افزود: مقام معظم رهبری همه را به رعایت پروتکل ها هدایت کردند و خودشان هم رعایت کردند و بعد از نیروهای ما، حمایت کردند. این فرمانده عزیز، سرباز را حتی وقتی که خطا کند، تحسین و تشویق می کند و ما شرمسار شدیم.

وی یادآور شد: سومین اتفاقی که در ایران رخ داد و توانستیم کرونا را مدیریت کنیم، وفاق و همدلی بین نیروهای نظام بود و این وفاق، شاه بیت پیروزی در این غزل بود. هیچ کجای دنیا چنین چیزی وجود ندارد که برگرفته از وفاق دوران دفاع مقدس است. این شیوه ارجمند و بی بدیل که کنار همدیگر قرار بگیریم را زیر بیرق رهبری در دوران دفاع مقدس تجربه کردیم.

وزیر بهداشت با اشاره به همکاری بسیج با وزارت بهداشت از دهه های گذشته تا کنون، گفت: حدود 30 سال پیش می خواستیم واکسیناسیون فلج اطفال را در کشور انجام دهیم که از کمک سازمان بسیج استفاده کردیم و آن زمان، کاری کردیم کارستان و حتی به افغانستان هم کمک کردیم. سال گذشته بسیج ملی کنترل فشارخون را با کمک بسیج و سایر ارگانها اجرا کردیم اما این بسیج، دو محور اصلی داشت؛ وزارت بهداشت و سازمان بسیج.

دکتر نمکی ادامه داد: سال گذشته در بسیج ملی کنترل فشارخون قرار بود 50 درصد از افراد 30 تا 70 ساله را پایش کنیم اما وقتی به جنوب کرمان سفر کرده بودم دیدم که مردم در گرما در صف ایستاده اند تا فشارخون خودشان را کنترل کنند و در آن طرح، فشارخون 30 میلیون و 700 هزار نفر را کنترل کردیم در حالیکه تصور می کردیم حداکثر بتوانیم فشارخون 20 میلیون نفر را کنترل کنیم و در بین این افراد، تعداد قابل توجهی از افرادی که از فشارخون بالای خودشان خبر نداشتند را شناسایی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی کرونا به کشور آمد، دو فاز اجرا کردیم؛ یک فاز سنگرآرایی برای یورش اولیه و یک فاز حمله به ویروس که در فروردین و اردیبهشت با بچه های بسیج و همیاران دیگران مان شکل دادیم و توانستیم در یک مدت کوتاه و 50 روزه، تعداد مرگ و میر روزانه بیماران را به کمتر از 40 نفر برسانیم و در 50 روز از یک وارد کننده ماسک و لوازم حفاظتی به یک تولید کننده و بعد یک صادر کننده تبدیل شدیم و در عرض 45 روز، دو هزار و 500 تخت ICU در کشور راه انداختیم کسی اینها را در دنیا باور نمی کند. تبدیل به تولید کننده و صادر کننده ونتیلاتور شدیم چه کسی این دستاوردها را برای یک کشور گرفتار تحریم باور می کند؟ غیر از شیوه بسیجی و جهادی نمی شد کشور را اداره کرد.

وزیر بهداشت یادآور شد: امروز خوشبختانه در نقطه خوبی از مدیریت کرونا ایستاده ایم. عنایت پروردگار، هدایت ها و حمایت های مقام مظعم رهبری، همدلی و وفاق همگانی، حمایت های ستاد ملی، دولت و رییس جمهور جواب داد اما همواره نگرانم که باز با عادی انگاری و عادی پنداری اوضاع به سیاه چاله ای برگردیم که در اردیبهشت ماه برگشتیم.

دکتر نمکی تاکید کرد: تقاضای بنده این است که وفاق و همدلی بین مسئولان استانی را سست نکنید. کم شدن موارد بیماری و مرگ و میر بیماران، نباید باعث کاهش پیوند مسئولان شود چون هر لحظه ممکن است از گوشه هایی از این زمین، گل هایی بخوریم. بارها گفتم که ممکن است از گوشه هایی از زمین گل بخوریم که خیلی ها جدی نگرفتند.

وی یادآور شد: این ویروس یکی از پیچیده ترین مخلوقاتی است که تا امروز پا به عرصه طبیعت گذاشته است که با آن شطرنج بازی می کنیم . این ویروس جهش یافته ممکن است چندین بار دیگر جهش پیدا کند. هر کس که بگوید واکسن، تنها علاج کرونا است، حرف عالمانه ای نزده است. واکسن کرونا با واکسن فلج اطفال و سرخک کاملا متفاوت است چون نمی دانیم این ویروس چه خواهد کرد؟ چقدر ایمنی خواهد داد؟ چند وقت ایمنی ایجاد می کند؟ در چه جمعیتی بهترین ایمنی را می دهد و اینها را نه تنها ما که هیچ کس در دنیا و حتی دبیر کل سازمان جهانی بهداشت هم نمی داند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: گرچه امیدهایی در مورد واکسن داریم اما باید بدانیم که با واکسن هم نمی توان قاطعانه به مردم جهان گفت که از شر ویروس خلاص شده ایم پس باید بپذیریم که کرونا، مهمان مستمرتری است و این واقعیت را باید بپذیریم. با پذیرش این واقعیت، سرمایه اجتماعی که شکل گرفته را نباید تضعیف کنیم. یکی از سرمایه های اجتماعی شکل گرفته، وفاق و همدلی امروز در کشور است که می تواند در همه بحران ها به کشور کمک کند.

دکتر نمکی تاکید کرد: از همکارانم می خواهم نه تنها تست های تشخیصی را کم نکنند بلکه آنها را افزایش دهند. تا امروز دنبال این بودیم که بیماران علامت دار را شناسایی کنیم و بعد به سراغ افرادی که با آنها در ارتباط بوده اند، برویم اما باید به ازای هر بیمار جدید، حداقل 10 نفر که با او در ارتباط بوده اند، تست شوند بعد از این مرحله باید خانه به خانه، موارد مثبت نهفته را شناسایی کنیم. زمانی می توانیم محکم حرف بزنیم که بگوییم حتی یک مبتلا به ویروس بدون علامت در منطقه تحت پوشش مان وجود ندارد بنابراین تست، بزرگترین راهکار مبارزه با بیماری است.

وی خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نباید ساعات فعالیت درمانگاه های 16 ساعته کم شود و بدلیل کمبود بیمار، نباید تعطیل شود. هزینه های آن را ما پرداخت می کنیم. باید مردم به نزدیک ترین محل دسترسی داشته باشند و در این مراکز حتما باید تست سریع و ارائه داروی رایگان انجام شود.

وزیر بهداشت بیان داشت: در استان کرمان، اتباع خارجی زیادی سکونت دارند. گفته بودیم که در سامانه سیب، برای افاغنه به جای شماره ملی، شناسه کارت آنها ثبت شود و آنهایی هم که کارت ندارند و غیر مجاز هستند نباید فراموش شوند و به آنها یک کد تعریف شود و درخواست از نیروهای نظامی، امنیتی و انتظامی این است که اگر فرد اتباع غیرمجاز که مبتلا به کووید19 است در دوران معالجه با مدارا با آنها برخورد شود.

دکتر نمکی یادآور شد: امسال اولین سالی است که مجوز به کار گیری 52 هزار نیروی انسانی در وزارت بهداشت را گرفتیم که در تاریخ کشور بی سابقه بوده است. از این تعداد 20 هزار نفر مربوط به گروه پرستاری و سایر مجوزها مربوط به سایر نیازمندی های حوزه سلامت خواهد بود. از روسای دانشگاه های استان کرمان می خواهم که یک بار دیگر کمبودهای نیروی انسانی خود را مرور و به ما اعلام کنند. باید در این دوره حتما زیرساخت های شبکه بهداشتی و درمانی را تکمیل کنیم و بنده خودم را مکلف به تکمیل این زیرساخت ها می دانم.

وی افزود: تعداد قابل توجهی تخت بیمارستانی در کشور در حال ساخت است اما امسال علیرغم تحریم ها و فشارها، 10 هزار و 600 تخت بیمارستانی جدید افتتاح می کنیم که در تاریخ کشور هرگز این اتفاق رخ نداده بود و در سالهای طرح تحول سلامت، بیشترین تعداد تخت جدید در یک سال، 4 هزار و 500 تخت بوده است اما تا اردیبهشت ماه 10 هزار و 600 تخت بیمارستانی با تمرکز بر مناطق محروم و مرزی در کشور راه اندازی می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha