کد خبر: لایحه-درآمد-پایدار-شهرداری‌ها-و-دهیار
۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۱۱
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار پارلمانی طبنا(خبرگزاری سلامت)، موضوع دوفوریت لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها در نشست علنی امروز (یکشنبه، 19 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علی گلمرادی نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با دوفوریت لایحه مذکور با بیان اینکه وضعیت کنونی شهرداری ها و شوراها بسیار اسفناک است، گفت: قطعاً این نهادها در شرایط کنونی نیازمند ساماندهی هستند، اما این سوال پیش می آید که آیا اولویت امروز این مجموعه ها، لایحه ارائه شده است؟ وی ادامه داد: به طور حتم موضوع درآمد پایدار و مدیریت هزینه شهرداری ها و دهیاری ها به عنوان اساس کار مهم بوده، اما اصلاح ساختارها و فرآیندها در مدیریت شهری اولویت بیشتری دارد. وی تصریح کرد: یکی از مشکلات کنونی وضعیت شوراهای اسلامی شهر و روستا است و علت این وضعیت این است که 11 هزار عضو شورا در انتخاباتی تعیین می شوند که این روند تنها توسط 5 نماینده مجلس مورد نظارت قرار می گیرد، از این رو شوراها امروز به جای کمک به وضعیت کشور به نهادی مخل در امور مدیریت شهری تبدیل شده اند.

1300 شهرداری ورشکسته‌اند

احد آزادی خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با دوفوریت لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها با بیان اینکه در شرایط کنونی 75 درصد از جمعیت کشور را جمعیت شهری تشکیل می دهد، گفت: در لایحه مذکور درآمدی پایدار برای شهرداری ها و دهیاری ها به ویژه 25 درصد جمعیت روستایی در نظر گرفته شده است. در شرایط کنونی براساس آمارها در کل کشور در حدود 1300 شهرداری وجود داشته که اغلب در حال ورشکستگی هستند. وی ادامه داد: براساس آمارها 50 درصد درآمد شهرداری ها از محل ساخت و ساز تامین می شود که این نشان می دهد که کمیسیون ماده 100 به منبع درآمدی برای شهرداری ها تبدیل شده است، از این رو به نظر من با تصویب لایحه مذکور بخش اعظمی از مشکلات شهرداری ها به ویژه در بخش تامین اعتبار و درآمد حل خواهد شد.

قانونگذاری منطقی و متین کلید حل مشکل شهرداری‌ها

احمد سالک کاشانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با دوفوریت لایحه مذکور گفت: قطعا تمام نمایندگان مجلس به وضعیت کنونی شهرداری ها و دهیاری ها واقف هستند و باید این مشکلات به نحو مطلوب حل شود اما این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که بررسی دوفوریتی لوایح تنها برای امور فوریت دار است، حال چرا باید لایحه مذکور را در قالب دوفوریتی مورد بررسی قرار دهیم، بلکه می توان آن را به صورت عادی رسیدگی کرد. وی ادامه داد: قطعا قانونگذاری منطقی و متین می تواند مشکل شهرداری ها و دهیاری ها را در تامین درآمد پایدار حل کند. از طرف دیگر متاسفانه طراحان لایحه مذکور هیچگونه توضیحی در رابطه با وضعیت روستاها و مشکلات آنها ارائه نکردند.

شهرداری‌ها مجبور به تراکم فروشی خلاف هستند

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با دوفوریت لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها گفت: قطعا تامین منابع اعتباری پایدار برای دهیاری ها و شهرداری ها از اهمیت بالایی برخوردار است، حال اگر شهرداری ها درآمد پایدار نداشته باشند، چگونه می خواهند به شهروندان خدمات ارائه کنند. براساس آمارها 50 درصد از درآمد شهرداری ها در شرایط کنونی از محل ساخت و ساز است، اما باید توجه کرد که امروز میزان تولید مسکن در کشور کاهش یافته و به تبع درآمد شهرداری ها نیز پایین آمده است. وی ادامه داد: زمانی که شهرداری ها درآمد نداشته باشند، مجبور به تراکم فروشی خلاف می شوند، حال اگر کارها اصولی پیش رفته بود، امروز ما با مسائلی مانند تراکم فروشی و افزایش آلودگی هوا در شهرها مواجه نبودیم. وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از شهرداری ها در حال تعدیل نیرو هستند، بیان کرد: افزود: از سال 62 قرار بود برای شهرداری ها و دهیاری ها درآمد پایدار تعیین شود، ولی تاکنون این مهم محقق نشده است، از این رو موضوع تامین درآمد پایدار برای این نهادها باید مورد توجه مجلس قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha