وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: تا کنون بیش از 86 درصد از گروه های هدف در سطح کشور زیر پوشش دز نخست و 72 درصد نیز هر دو دز واکسیناسیون قرار گرفته اند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از   وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت کرونا در سطح جهان، مطلوب نیست و روزانه بیش از یک میلیون نفر در کشورهای اروپایی، آمریکایی و سایر کشورهای جهان به این بیماری مبتلا می شوند خاطر نشان کرد: همکاری بسیار مناسب مردم در برنامه واکسیناسیون و پوشش مطلوب این برنامه موجب شده است که در حال حاضر شرایط کشورمان در وضعیت مناسبی قرار گیرد. هر چند که باید همچنان نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و افزایش پوشش واکسیناسیون هر دز به 85 درصد توجه داشت.
وی با بیان اینکه در ده روز اخیر میزان مرگ و میر در کشور به علت بیماری کرونا دو رقمی شده است، در خصوص ویروس اومیکرون نیز اظهار کرد: موارد ابتلا به این ویروس تا کنون در سطح کشور گزارش نشده است و بر اساس پژوهش های انجام شده، این ویروس قدرت انتشار بیشتری دارد اما خوشبختانه مرگ و میر کمتری دارد.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بعد از انقلاب موفقیت‌های بزرگی در حوزه پژوهش و سلامت در سطح کشور داشته ایم، بطوریکه اکنون  در  تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی مراکز تحقیقاتی فعالیت دارند.
دکتر عین الهی افزود:  ماموریت گرایی و بومی‌گرایی تحقیقات مورد تاکید است و تلاش بر این است که مراکز تحقیقات در جهت حل مشکلات در حوزه سلامت به صورت بومی گام بردارد.
وی بیان کرد: منظور از  ماموریت گرایی این است  که هر دانشگاهی لازم نیست در هر تحقیقی وارد شود و با توجه به مسائل درگیر خود و  امکانات و منابع خاص خود تحقیقات خود را دنبال کند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: به‌طور مثال دانشگاههایی که در نزدیک  دریاها مستقر هستند و دانشگاههای که در کویر فعالیت دارند، می توانند تحقیقات کاربردی و خاص خود را در حوزه سلامت داشته باشند.
دکتر عین اللهی با اشاره به لزوم تولید گرایی در حوزه سلامت گفت: در حال حاضر برخی از داروها و تجهیزات پزشکی  از کشورهای دیگر وارد می‌شود و در این زمینه باید به سمت خودکفایی حرکت کنیم.
وی  تصریح کرد: اکنون ۳ درصد داروهای مصرفی در  کشور از خارج وارد می شود و ۹۷ درصد در داخل کشور تولید می شود و به لحاظ تجهیزات و لوازم پزشکی ۲۰ درصد وارد و ۸۰ درصد در داخل تولید می گردد.
به گفته وی، اما در تجهیزات با تکنولوژی بالا میزان واردات از کشورهای دیگر بین ۵۰ تا ۶۰ درصد موارد را شامل می شود.
گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی کشور دیروز در مشهد آغاز شد و امروز به کار خود پایان می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha